allt måste gå fort =(

S

sensation

jag har problem ! mitt sto måste rusa i alla gångarter och försöker jag sakta ner så kör hon upp huvudet :confused: hjälp !!!!

tack på för hand :bow:

Sv: allt måste gå fort =(

Hur är hon att hantera på marken?

Det finns ju många orsaker till att hästar stresssar upp sig, tex illasittande utrustning som gör ont (sadel, bett osv) eller sjukdomar/skador som gör att hästen protesterar vid ridning.

Har hon alltid gjort så här?? Eller är det bara just nu??
Min häst hon har dagar där hon bara springer på. Jag brukar göra mkt volter, serpentiner, halvhalter och galopp arbete.
Du kanske är för hård i handen??

hon är lugn när man leder och så men när man rider travar och galopperar så måste det gå så fort som möjligt .. nej ´jag har kollat upp det där det är inget som kan klämma lr inte passa osv .. så vet inte vad et kan vara .. hon kanske bara är sån

halvhalter o åter halvhalter...
(ursäkta)

det är lättare sakt än gjort det du !!

sysselsätt genom att lägga volter i rida sidvärts- då slipper du bromsa, men gör en halvhalt före o efter o gärna 10 mitt i :angel:

mmmm ... men det är så krångligt bara för jag kan ju inte sitta ner i traven då det går på tok för fort och så har hon en ricktig skumptrav o galopp för den delen

Rid lätt med fördröjning-sitt emot.

Rid svag galoppöppna o öka sen minska så mkt du kan, genom upprepade kramar på ytter, o- klappa! - utan att kvalitén bllir usel
Ha ej dragkamp med den.

springer hon om du rider barbacka också? om du tömkör? longerar? om du longerar när nån sitter på?

har hon koll på sina ben? använd travbommar och galoppbommar så får hon något att tänka på.. speciellt i galoppen har det fungerat bra på de heta hästar jag ridit..

.. hon kanske bara är sån

Ja, jag hävdar bestämt att vissa hästar har mer nerv än andra. Jag har också en sådan "spring-häst".
Oftast funkar det bra med halvhalter, att sitta emot etc, men ibland hetsar hon upp sig tills hon bara flämtar och skakar i varje muskel. Det kan vara för att hon är sprallig, överenergisk eller nå't annat.
En sådan häst kommunicerar man inget vidare med ...:crazy:

Hur som helst - då kan man bara glömma halvhalter och långsam lättridning.
Antingen sitter man av och promenerar en stund tills hon sprallat klart, eller så rider man rakt ut i terrängen, så att det blir för jobbigt att bralla.
Till slut slappnar hon ju av igen, och man kan fortsätta där man slutade.

Det blir bättre ju mer man rider en sådan häst. Den kan inte mjuk-ridas lite nu och då, utan behöver springa.

Fast det är klart - om hon alltid rusar med huvudet i vädret är det nog grund-diciplinen som brister ...;)

Då skulle jag jobba med lydnaden i dressyren. Halvhalter i alla ära, men det funkar ju bara om hästen tar förhållningen. Du kan tex göra en halvhalt och om hon inte svarar så ber du en gång till, bestämt. Svarar hon inte då så tar du in henne på en liten volt så att det blir jobbigt för henne. När hon slappnar av ger du eftergift och rätar ut och berömmer, och sen börjar du om.

Rekommenderar också tömkörning, då har du bra överblick över hästen och ser hur hon svarar på ett bra sätt. Jag tycker det är lättare än att sitta på, men så rider jag inget vidare heller förstås. Jag har tömkört för Anders Eriksson och jag rekommenderar verkligen en bra instruktör, så att man får en bra och stadig grund att stå på i markarbetet.

tack så jätte mkt för alla bra tips jag har fått =) .. jag ska öva och öva på allt .. men om jag galopperar med henne så hon får sträcka ut ordenkligt så stutsar hon och håller på hela tin hon ger sig inte ... och så har hon i´ngen kondis nu lr muskler så är rädd att hon sträcker sig lr nått så vågar inte galoppera så mkt med henne just nu . men jag ska absolut prova allt :)

Prova att konsekvent lägga små volter åt det hållet du har lättast att styra hästen VARJE gång hästen ökar tempo/gångart utan att du bett om det.

beror helt på vad höet har för näringsvärden.. att ta bort 2 gr kraft groov 125 ger ett kraftigt underskott av protein om det är en uträknad foderstat från början..
och det slutar bara på ett sätt om man tar bort proteinet, man förstör hästens muskulatur och det är det inte värt, det lovar jag..

beror helt på vad höet har för näringsvärden.. att ta bort 2 gr kraft groov 125 ger ett kraftigt underskott av protein om det är en uträknad foderstat från början..
och det slutar bara på ett sätt om man tar bort proteinet, man förstör hästens muskulatur och det är det inte värt, det lovar jag..

jag hade kört på ett bra hö,mineraler o morötter...tycker det låter som hästen har överenargi o så länge hästen inte är form behöver den inte en massa överenargis mat o givetvis när hästen börjar komma i form smyga i lite kraft(typ salsa havre fri)....................

Vår ponny var så i början när vi hade henne pga diverse olika orsaker. Det som hjälpte oss var mycket tömkörning + absolut tiden... jag menar vi känner ju varandra bättre nu.
Vi har också haft nytta av massage.

jag hade kört på ett bra hö,mineraler o morötter...tycker det låter som hästen har överenargi o så länge hästen inte är form behöver den inte en massa överenargis mat o givetvis när hästen börjar komma i form smyga i lite kraft(typ salsa havre fri)....................
det är inte alltid lätt att få tag på ett hö med bra näringsvärden, och vad föreslår du att man ska göra av det man redan har?

bästa grejen är att komplettera med grovfoder istället för kraftfoder, dvs lucern eller halm, vilket som passar bäst och ser hur hästen blir..

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka