Allergivänliga katter?

Nera

Trådstartare
Finns det såna?

Jag saknar att ha katt så himmla mycket men PV är allergisk. Så finns det något hopp för mej? Nakenkatter är inget alternativ

Sv: Allergivänliga katter?

Det beror helt på vad han reagerar på. Endel tål inga katter alls. Endel tål bara långhåriga, endel bara väldigt korthåriga. Endel bara nakenkatter. Varför är inte dom ett alternativ?

Men det finns ingen katt som är helt allergisäker.

Det finns bara ett sätt, testa.
Det finns ingen som kan säga att denna eller denna kattras är allergivänlig, allergi är individuell.
Jag är ganska lindrigt allergisk, min sambo är mer allvarligt allergisk men vi båda klarar av mina katter utan problem.
Min fodervärd är allergisk och har en fertil hankatt utan att känna av något.
Vissa allergiska människor som varit hem till mig reagerar på mina katter, vissa inte.

Åk till uppfödare av exempelvis Devon Rex, Cornish Rex, Sibirisk katt och "provnosa".
Ta gärna med ett örngott och stryk det över katterna, Låt sambon sova på det sedan. ;)
Klappa katterna mycket, ha dem nära ansiktet osv. Trigga helt enkelt så får ni se om det går. :D

Jag var väldigt allergisk när jag växte upp, men det har tack och lov nästan gått bort nu i mogen ålder :p. Klarar mig väldigt bra utan alltför mycket mediciner.

Men när jag var yngre klarade jag inte katter som hade mjuk torr lite flygig päls, men katter med lite fetare åtliggande gick jättebra. Gick engång på en kattutställning (fortfarande när jag var yngre) och fick gå ut med snor, tårar och lindrigare astmabesvär när jag stod vid devon rex och liknande raser. Så vad man själv tål eller inte måste man prova sig fram till. Och hurdana besvären är, lite snoriga dagar hemma med katten eller är det med allergimediciner som det funkar. Vill man ta mediciner varje dag, är sällskapet med katten värt det? Har man astma tycker inte jag att man ens ska prova, ett astma anfall kan vara livshotande. Mycket att ta ställning till är det.

Nej det finns inga allergivänliga katter, det finns mindre allergena som i kombination med ett lågallergent hem i allmänhet kan funka symptomfritt. Skulle dock inte rekomendera att skaffa katt om man inte kan leva med den om man blir allergisk. Jag skaffade rexar när jag hade allergisk sambo, det funkade helt symptomfritt i 6 mån, sen small det till och funkade inte alls. Idag har jag ingen sambo men mina rexar bor kvar;)

Jag vet att det finns en katt som e krullig i pälsen som Curlyn å Baskjir hästen.. Å den sägs vara snällare mot vissa allergiker tyvärr vet jag inte namnet på den...

Sen har jag haft en kille som va allergisk mot katter men min långhåriga katt gick bra å han reagera inte alls på honom men kunde inte vara i närheten av min vita korthåriga så de e väldigt olika från individ till individ... så som alla andra säger så e de bara att testa sig fram.. Lycka till!!!

Det måste man prova sig fram till. Min man klarar våra katter, en Cornish Rex och en Don Sphynx.

Dock har han hemma hos ALLA uppfödare av cornish rex och sibirisk skogkatt, blivit super dålig, men hemma hos oss funkar det bra! :) I början fick de överhuvudtaget inte vara i sovrummet, nu får de vara i hela huset, men vi har dem inte i sovrummet på natten, mest för att jag tycker det är jobbigt att ha dem i ansiktet. Dock får de gärna sova i barnens sängar.

Finns vissa som lånar ut sina katter för "nosa-gosa" t ex över en helg. Ring någon representant för den rasring du är intresserad av så kan du kanske få hjälp.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
402
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
652
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
815
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
570
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits
  • Dressyrsnack 17