Allergisk reaktion

Varmblod90

Trådstartare
Upptäckte nu på morgonen att min ena pålle har knölar utspridda över kroppen. Mest vid manken och halsen. Ganska stora. Sen finns det små i ansiktet också. Och även under magen. Knölarna är inte runda utan i olika former och storlekar. Känns nästan som korgulerat(stavas?) blod eller nåt. Tog tempen som visade 37.3. Ser ganska pigg ut ändå tycker jag. Jag tror starkt på en allergisk reaktion, men så undrar jag vad tusan han kan ha fått i sig:confused: Vi har inget giftigt i våra hagar nu.
Men han står inne nu, gav honom lite hö. Är inte så himla förtjust i det precis, om det är för att han inte få gå ut eller om det bero på det andra vet jag inte. Har druckit vatten under natten. Ringde naturligtvis vet. så fort jag kom upp. Dem skulle höra av sig i kl 10:00 igen.
Undrar om någon kanske vet vad dessa knölar har kommit i från? Kanske varit med om samma sak?
Alla tips på vad detta kan bero på är välkomna:bow:
Finns det något jag borde tänka på??

Sv: Allergisk reaktion

Min pålle var också alldeles knölig/bluppig förra veckan och vet trodde att det var en allergisk reaktion från något som han fått i sig antagligen från höet, nån ört eller liknande. Var bra på ett par dagar, var ute i hagen som vanligt.

Så där fick min ene kallblodstravare en gång för länge sedan, tillsammans med ett kolikanfall. Koliken gick över efter veterinär behandling men knölarna fanns kvar. Fick då tipset av veterinären att skippa havren, var tydligen inte helt ovanligt att vissa hästar reagerade med allergi mot havre.

Havren togs bort och knölarna försvann på bara nån dag. Sen dess har hästen inte ätit havre alls och har heller aldrig fått tillbaka några knölar.

Men det är ju inte säkert att det din häst reagerat på är havre, men det kan ju vara värt att kolla upp ändå.

//Doccan

Ja det är något jag funderat på oxå om det kan komma från hösilaget. Vi få se vad vet. säger. Ska komma mellan 1-2 tiden.
Pållen står inne, känns inte så bra att han står ute.

Det hade det ju kunnat vara, men ge ingen havre till honom. Han får havrefritt foder.

Usch, vad kan detta vara:confused:
Btw var nere nyss och kollade igenom honom yttligare en gång till, såg då att skapet har två stora knölar på var sin sida. Och det kopplade mig till något som hände tidigare idag på morgonen när jag skulle ner och släppa ut dem. I vanliga fall så brukar han alltid kissa när man kommer in i stallet. Även denna gången, men det kom inget kiss. Han stod en liten stund i "kisställningen" men det kom inget.
Förstår inte vad detta kan vara:confused::(

Nu har vet. varit här och hon det var en allergisk reaktion. Han har troligtvis fått i sig något från hösilaget. Han fick en kortisonspruta och hon sa att han för övrigt mådde väldigt bra :)
Så nu är det lugnt, känns bra:laugh:

Min gamla varmblodsvalack fick ödem i november under buken-och lite problem med kisseriet..det gick över när vi slutade med rundbalshöet.Upptäckte även ödem under buk och haka på mitt sto som gick i samma hage.Hennes tog flera månader innan det försvann.Dom försvann nästan helt när det låg snö på marken-så gissningsvis var det något i rundbalshöet som gav reaktion och mitt sto hade svårare att återhämta sig.Blev allergisk mot gammalt gräs en period-men förhoppningsvis har det försvunnit helt nu-flera dagar utan snö på backen och inga ödem!! håller tummarna för att det har gått över för alltid.. :bump:

Liknande trådar

Kropp & Själ Idag har jag tröstat en ledsen son. Han har pälsdjursallergi och ibland sätter den käppar i hjulet för oss alla. Sonens farbror har en...
Svar
7
· Visningar
1 011
Senast: Monstermom
·
Katthälsa Yoga har fått en ganska kraftig (för henne) allergisk reaktion i ansiktet. Hon är foderallergiker och det jag ändrat senaste månaderna...
Svar
5
· Visningar
1 329
Senast: MissFideli
·
L
Hundhälsa Hej! Har en svart schäfertik på 6 månader som igår fick några slags utslag i ansiktet (nosen, vid ögonen och lite på halsen). Hon är...
Svar
6
· Visningar
1 189
Senast: dpmatte
·
Hästvård Hej! Min häst är inte ok, men jag blir inte klok på hans symptom. Nån annan kanske har nån idé? För drygt 3 veckor var min häst halt...
Svar
15
· Visningar
2 143
Senast: _86a_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Extremt het häst
  • Dressyrsnack nummer 18