Adnnil

Trådstartare
Jag tänkte dela med mig av en erfarenhet!

Jag hade en tisdag kväll varit iväg och hopptränat. Hästen är en halv tosig 4åring och fick därför åka med benskydd på, den ca 20 min långa transportresa till träningen. Därefter hade han benskydden på under tiden vi hoppade. Vanliga nytvättde Senskydd fram och kotskydd bak. Båda hade Neopren insida.
När jag dagen efter kommer ut i stallet finner jag honom med två svullna bakben. Även väldigt varma.

Benen spolades med kallvatten 30 min och sen promenerade jag honom 30 min och sen spolades som med kallvatten igen 30 min. Detta resulterade i att svullnaden gick ner en del. han fick gå ut i hagen under dagen för att röra på sig så mycket som möjligt. Sen utfördes samma sak på kvällen igen!
Dagen efter var benen svullna och vätskade. dom var skorpiga och såg riktigt otrevliga ut, så jag ringde ut Vet. Vet frågade om man bytt tvättmedel mm och det hade jag ju redan funderat på själv och konstaterat att han inte utsatts för någon annat än vanligt.
Han fick finadyn och ordineras promenad och kylning så vi fortsatte med detta. Tillsist blev benen återställda. "tog ca två veckor"

När han var frisk igen och jag skulle rida så satte jag bara på benskydd fram. Vanliga senskydd med neopren insida "märke Eskadron" inte samma som han haft på träningen!
Dagen efter hade han två framben som var svullna och varma. Samma behandling utfördes på honom. Och det tog ca två vec för benen att bli bra.

Detta fick ju mig att kolla upp Neopren! Bland människor är det inte ovanligt med allergier mot neopren. Detta material används till våtdräkter, surfare får ofta allergier, Det kändes ju lite konstigt att han första gången haft 4 st skydd men bara reagerat bak. Och sen reagerad även fram, i vilket fall som så sluta ju jag använda dessa skydd med neopren insida, använder numera fårskinn. och det har inte varit något konstigt alls med honom på över 2 mån nu.

Beskrivning på benen när dom var som värst är : totalt sönder blistrade lymfangit ben. När du rörde dom blev man helt kletig på händerna.

Jag kände att jag ville dela med mig, kan inte tänka mig att min häst är ensam om att vara allergisk mot neopren.

Hoppas att min erfarenhet kan hjälpa någon annan

Sv: Allergi

Min häst tål heller inte neopren, köpte en sadelgjord som hästen "bara" blev pälslös av. Lade omgående på fårskinn och sedan fick hästen ledigt tills det var läkt. Senskydden har jag också fårskinn i, jag har även köpt "luddiga" skydd till alla benen. Själv kan jag heller inte ha armbågsskydd för tennisarmbåge, de är av neopren. Huden blir varm, och känns som om den var brännskadad. La i en handduk och och då gick det bra.

S.

Hej!
Tacksam för ditt svar! Är ingen person som skriver på forom igentligen, men kände att jag ville dela med mig av denna erfarenheten så andra kanske kan få hjälp av den!
Jag hittade ingen användbar information själv om Neopren och hästar.
Mycket utrustning har ju neopren. Är väldigt noga med vad jag anväder för material på honom nu, vill inte att han ska få mer problem.
Känns inte så kul att sitta o hoppa men fårskinns skydd på en bana det regnat på bara :p
Men ska köpa som har bara skinn insida.
Kanske skulle du skaffa en lädergjord lättare att hålla rena :laugh:

Hej

Tack för att du berättar det här , inte roligt när det händer men jättebra att föra dina kunskaper vidare. Hade inte en tanke på att neopren kunde ge så stora reaktioner :( bra att veta inför framtiden.

ha en fortsatt trevlig helg :bow:

[QUOTE Själv kan jag heller inte ha armbågsskydd för tennisarmbåge, de är av neopren. Huden blir varm, och känns som om den var brännskadad. La i en handduk och och då gick det bra.S.[/QUOTE]

OT, men det finns skydd/stöd för tennisarmbåge som inte är av neoprene. Kolla på apoteket.

Tack för att du delar med dig som sagt! hade inte en tanke på att neopren skulle kunna orsaka allergi :eek:

Tänkte jag kunde passa på att då även varna för kromgarvade läderprodukter. Dessa kan också orsaka otäcka allergiska reaktioner, och gör de inte det så överför de iaf krom till hästen vilket knappast kan vara nyttigt.

Billigt läder, ofta väldigt mjukt och fint, ofta från Indien eller liknande är kromgarvat. Det är en billig process och relativt enkel, vilket ger billig utrustning.
Det här lädret innehåller krom vilket vid kontakt med hud/päls kan överföras till djur och människa.
Även dyr läderutrustning kan vara kromgarvad, så se ALLTID till att lädret är naturgarvat särskilt sån utrustning och ni eller hästen har direktkontakt med. En sadel kanske inte gör så mycket om man alltid använder vojlock, men ett träns däremot...

Jätteintressant, hade ingen tanke på detta.

Skuggi, brukar det stå på produkten om den är kromgarvad eller ej, eller ska man fråga?

Bäst att fråga, oftast står det "naturgarvat" eller inget :crazy: Svenskt läder är alltid naturgarvat, och engelskt också tror jag.

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 959
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
870
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama