Allergi/Överkänslighet mot flugmedel?

Jen84

Trådstartare
Kan hästar uppvisa allergi/överkänslighet mot flugmedel? Kan det i så fall vara så att visa flugmedel fungerar och andra inte?

Ja absolut, mitt sto tappade pälsen och fick sår mellan ganasherna samt framför juver förra sommaren efter att jag använt ultrashield.

Kan hästar uppvisa allergi/överkänslighet mot flugmedel? Kan det i så fall vara så att visa flugmedel fungerar och andra inte?

Ja det kan det absolut. Det verksamma medlet i tex Ultrashield är Permethrin, samma huvudverksamma medel som i Switch. Switch förkunnar mkt tydligt på sina bruksanvisningar att man alltid ska göra ett punkt test på hästen innan man applicerar hela behandlingen, just för att det inte är sällsynt med allergiska reaktioner.

Nån som märkt av överkänslighet mot renons flugmedel? (det som det står på att det ska vara avskräckande mot fästingar på)

Såhär står det ang. Renons:
Renons innehåller Icaridin som verksam beståndsdel och är den produkt som har testats mest omfattande av alla flug och insektsavvisande medel. Produkten finns i ett flertal medel för humant bruk och har använts i tre år som aktiv ingrediens i Renons Flugmedel med utmärkt effekt. Icaridin rekommenderas bl a av WHO för skydd inom malariainfekterade områden i hela världen. Icaridin har mycket låg toxiditet och ringa miljöpåverkan.

Såhär står det ang. Renons:
Renons innehåller Icaridin som verksam beståndsdel och är den produkt som har testats mest omfattande av alla flug och insektsavvisande medel. Produkten finns i ett flertal medel för humant bruk och har använts i tre år som aktiv ingrediens i Renons Flugmedel med utmärkt effekt. Icaridin rekommenderas bl a av WHO för skydd inom malariainfekterade områden i hela världen. Icaridin har mycket låg toxiditet och ringa miljöpåverkan.
Med andra ord så borde den vara ganska ofarlig att ha på hästen ur allergi/överkänslighetssynpunkt?

Vet bara att mina hästar aaaaavskyr ultrashield och även switch och vill absolut inte ha det på kroppen. Andra flugmedel går hur bra som helst tex renons

Med andra ord så borde den vara ganska ofarlig att ha på hästen ur allergi/överkänslighetssynpunkt?

Sent svar, men ofarligt är inget. De kan reagera på allt om man har otur. Min ena fick en extrem allergisk reaktion på PROB hästdeo. Som är naturlig, giftfri och ska fungera extra bra på känsliga djur.

Men inte på den ena av mina som fick grymma reaktioner. Samma häst har tålt både ultrashield, renons, clac och säkert nåt mer jag glömt. Dvs inte en känslig häst - men PROB som på pappret är det ofarligaste av de alla, det gick inte alla.

Hade ett fblsto förr som inte alls tålde switch ens om man delade upp dosen- men ultrashield gick bra. Så sär spelade koncentrationen in etc.

Min ena tålde efter några säsonger inte Switch o blev oxå överkänslig mot det mesta.

Det kan dock hänga ihop med en leverförgiftning en sommar.

@Alexandra_W Och min ena fick en mycket kraftig reaktion på PROBs eksemlotion. Han fick stora blåsor och sår som krävde veterinärvård. PROB själva förnekade att det kunde vara deras produkt som orsakat det.. Har inga höga tankar om det företaget efter det.. Mycket otrevligt bemötande.

On topic
Som sagts tidigare, man kan få reaktioner på allt möjligt. Omöjligt att säga i förväg. Alla är olika och allt passar inte alla. Finns en lösning: Testa.

@Alexandra_W Och min ena fick en mycket kraftig reaktion på PROBs eksemlotion. Han fick stora blåsor och sår som krävde veterinärvård. PROB själva förnekade att det kunde vara deras produkt som orsakat det.. Har inga höga tankar om det företaget efter det.. Mycket otrevligt bemötande.

Oj. Min fick hysteriska svullnader/ödem, som var varma och gjorde ooont. Jag som gick på "handskar behövs ej" fick röda, svidande utslag. Jag mailade en biverkningsrapport till tillverkaren, som svarade dagen efter och bad mig ringa. Det var inte ett snack om att det var deras produkt som orsakat det och att det helt klart var en överkänslighetsreaktion. Att de haft få rapporterade fall men det förekom ju, och jag och min ena var helt klart överkänsliga mot någon beståndsdel. Och ett mycket trevligt bemötande. Samt erbjudande om pengarna tillbaka för produkten, och även kompensation. Det kändes dock sak samma för mig, jag hade köpt medlet på en stor utförsäljning i en ridsportbutik så det var inte mycket pengar det handlade om. Däremot, det var ytterst nära att veterinär behövdes här med, men det gick ändå. Hade veterinär krävts hade jag krävt ersättning för det, garanterat.

Men de kanske bättrat sig åtminstone? Jag pratade med kvinnan som är VD/äger det.

Intressant förresten att din också reagerade, jag googlade och hittade inget om någon annan och kände mig ensammast i världen typ..

Jag pratade med med ägaren, hon var väldigt sur och hävdade att det definitivt berodde på något annat och jag skulle behandla med deras schampo O_o Hon gick till och med så långt att hon skyllde på veterinären..
De är väldigt bra på att dölja alla som får problem, ett tag stod det till och med på hemsidan att det inte fanns några rapporterade biverkningar/problem/överkänsligheter alls. Tur att de plockat bort det i varje fall.

Tur att det finns fler produkter på marknaden! Switch blandat med vatten fungerar för oss, så det kör jag på tills Switchen är slut.

Jag pratade med med ägaren, hon var väldigt sur och hävdade att det definitivt berodde på något annat och jag skulle behandla med deras schampo O_o Hon gick till och med så långt att hon skyllde på veterinären..
De är väldigt bra på att dölja alla som får problem, ett tag stod det till och med på hemsidan att det inte fanns några rapporterade biverkningar/problem/överkänsligheter alls. Tur att de plockat bort det i varje fall.

Tur att det finns fler produkter på marknaden! Switch blandat med vatten fungerar för oss, så det kör jag på tills Switchen är slut.

Verkar som sagt ändrats i alla fall, får väl vara tacksam för det. För här var det inte ett dugg snack om annat än att undvika alla deras produkter till den hästen. Och att ha handskar på mig om jag hanterade medlet. Däremot så tyckte hon att jag utan problem kunde använda det på den andra, och så är det säkert men jag är inte heelt sugen på att prova om vi säger så..

Hmm... Hittills verkar det som ultra-shield fungerar på min. Renonsen har jag skippat i år. Kör däremot inte med Ultra-shield på hästen, utan på flugtäcket. Tänker att det borde vara lite avskräckande för de flygande monstren i alla fall.

Bortsett från att det är kallt på vintern, så är ju fördelen att det i alla fall är fritt från knott, mygg, bromsar och andra flygfän.... Kunde man inte ha vinter året runt fast med temperaturer på +20? :)

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
963
Senast: Sirap
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En svensk forskargrupp ska försöka ta reda på hur allergier hos hästar fungerar, och hur det kan botas. Med en budget på tre miljoner...
Svar
0
· Visningar
173
Senast: Gunnar
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 545
Senast: Liten
·
Katthälsa Är förstagångskattägare men är inte ny på djurmat sas, har haft hundar med känsliga magar och allergier så att läsa...
Svar
15
· Visningar
824
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka