allergi och katt??

blizz

Trådstartare
jag skulle gärna vilja ha en katt, problemet är bara att jag är allergisk... Så nu är frågan: Finns det någon kattras man kan ha fast man är allergisk? (förutom sådana utan päls)

tacksam för lite hjälp! :bow:

Sv: allergi och katt??

Det beror på vad du är allergisk emot. Är det pälsen så bör katten ha så lite päls som möjligt. Är det utsöndingen från huden så kan det gå med långhåriga. Är det en kombination är det nog tyvärr kört. Ett sätt är att du kontaktar uppfödare alt ägare av raser du är intresserad av, tar med ett örngott när du åker dit och hälsar på, gnugga på katten och sov sen med örngottet på kudden. Det brukar ge resultat. Andra sätt är att du klappar katten och sen kliar dig i ögonen, det brukar också ge reaktion om man är allergisk.

Det finns inga allergifria djur, det finns absolut ingen katt som är garanterat allergifri. Allt beror på vad man reagerar på.

Rexxkatten är en katt med lockig päls, och den saknar ämnet i huden som man blir allergisk emot. Jag vet många allergiker som har just en sådan katt och det går bra!!

Jag vet många som inte kan ha Rexar heller. Det går inte att säga att en speciell ras är okej, det är väldigt individuellt.

Hejsan
Jag är uppfödd med katter och blev sen allergisk mot katt, hund och häst..
har fortfarande problem med en del korthåriga katter men föder idag upp perser.

Det är individuellt hur man klarar olika pälsar. Man kan gå till sjukan och eventuellt hypersensibilisera sig eller så börjar man umgås mer och mer med katter och känner efter hur man mår. Jag var borta från hästar ett tag och sen så började jag rida igen och hu så dålig jag var men nu har jag egen häst igen.

Mitt tips är att ta det sakta och pröva sig fram allteftersom och undvika katter i sängen (svårt) och allergenerna sitter i saliv, urin och hudepitel.

Lycka till

hej hej! jag är alergisk mot pälsdjur men mina katter som jag har haft sen dom jar små funkar, men så fort jag är uppe i nån annans katt så blir jag tok sjuk.. hästarna vande jag mig vid vägrade sluta.. nu funkar det.. så ibland måste man vänja sig.. fast det kan ju vara jobbit om man skaffar katt och det inte funkar..

Hej

Enligt min vän som är allergisk är ett tips är att bada katten ofta så den inte "mjällar" så. Annars är den Sibiriska katten ett bra alternativ!
Min pojkväns syster är allergisk men de har uppfödning på Sibbar hemma och har 5 st och systern märker inte mycket av sin allerigi alls!
Dock är ju Sibbarna rätt dyra, ligger på 8000 kr men det kan det kanske vara värt? :)

Lycka till:bump:

Vi har precis lagt 4000 på en Sibirisk katt för att vi var allergiska, dock vet vi inte helt säkert om vi tål den än då jag kände av mkt allergi i början. Dock har det blivit bättre nu efter 3 dagar. Föresten något som vet om det är ok att ta Clarityn några gånger i veckan men inte varje dag? satår ju att man bara ska ta det max varje dag i 3 månader.
iaf, tål man inte katter och gärna vill ha en så tycker jag själv iaf att priset itne gör så mkt. Det är ju en engångskostnad. Sen tycker jag man fick mkt på köpet, den var vaccinerad när vi fick den och shippad, och vi fick massa mat och leksaker och grejer ihop med katten. Garanterat värt det! (Och då är jag ändå ingen såndär riktig djurmänniska :P)

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
400
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
570
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
815
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt För mig har det alltid varit självklart att katten får vara i sovrummet och sova i min säng. Tyvärr lider jag av värk i kroppen...
2
Svar
23
· Visningar
1 783

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka