Allergi mot soja?

Silver Girl

Trådstartare
Vilka symtom ger sojaallergi?

Grovfoderanalysen visar att jag måste skaffa proteintillskott i år och valet står mellan sojamjöl eller krafft muskel. Sojamjöl är ju mycket billigare, men har hört att en del hästar kan vara allergiska.

Hur vanligt är det? Vilka symtom ger det? Visar det sig vid första givan?

Kan det ge allergisk chock eller liknande som vid mänskliga allergier så att man bör passa hästen vid första givan eller är det något mer ofarligt?

Sv: Allergi mot soja?

Vilka symtom ger sojaallergi?

Grovfoderanalysen visar att jag måste skaffa proteintillskott i år och valet står mellan sojamjöl eller krafft muskel. Sojamjöl är ju mycket billigare, men har hört att en del hästar kan vara allergiska.

Hur vanligt är det? Vilka symtom ger det? Visar det sig vid första givan?

Kan det ge allergisk chock eller liknande som vid mänskliga allergier så att man bör passa hästen vid första givan eller är det något mer ofarligt?
Ökar man försiktigt tror jag inte att soja är mer "allergiframkallande" än något annat faktiskt. Mina hästar har fått soja i flera år, och de har aldrig visat några reaktioner på det. Däremot har lusern gett rejäla allergiska reaktioner för en häst. I allmänhet behöver man ju inte ge några stora mängder soja heller, så prova lite försiktigt.

Risken för allergisk chock kan nog ses som pytteliten, men en reaktion brukar visa sig ganska snart inom några dgr. eller när man kommit upp i en viss giva.

Börjar man med pyttelite och så under några veckor går uppåt så ser man om det händer något. Det brukar i så fall visa sig med svullna/galliga ben, nässelutslag, lös avföring, muskelstumhet eller förändring i personligheten.
Ser man sin häst så är det svårt att missa ev. reaktioner, det är inget foder att vara rädd för, därmot ska man vara noga och försiktig med invänjningen.

Min ena pålle är allergisk mot soja och sojaolja. Han blir tvärtjock i benen, får nässelutslag och blir lös i magen(har väldigt lätt för att bli lös i vanliga fall också). Han reagerar på väldigt små mängder och även färdigfoder med soja i.

Jag testade på mina två i vintras, det var helt värdelöst. Trots väldigt, väldigt försiktig upptrappning och ingen hög giva blev stoet supertjock i benen av det och valacken blev helt knölig av utslag på hela kroppen.

Mvh Domino_s

Jag har nog gett soja till hundratals hästar senaste åren, och jag har då aldrig sett några såna reaktioner.

Liknande trådar

Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 652
Senast: Habina
·
Övr. Hund Måste få skriva av mig, jag skriver från ett nytt konto då detta är så känsligt och skit jobbigt. Skriver i stress och ångst så ha gärna...
2
Svar
39
· Visningar
10 541
Senast: Extrakonto
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 033
Senast: NotlikeI
·
Övr. Hund Min bonusdotter (10 år) har tagit ett allergitest tidigare mot häst och katt. Hon har aldrig visat några symtom mot pälsdjur, det...
2
Svar
37
· Visningar
3 450
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka