Allergi hos ryttare - kortisonsalva - doping?

lulski

Trådstartare
Jag har någon form av överkänslighet som ibland ger utslag/eksem och som lindring måste jag ibland använda en väldigt stark kortisonsalva. Vad jag förstår det som är ju kortison på häst klassat som doping och även väldigt små mängder kan ge utslag på dopingtest. Hur ska man gå tillväga om man vill tävla? När mina utslag är som värst så klarar jag mig inte utan min salva men jag är rädd för att överföra den till hästen, ex om jag smörjer in mig och fortfarande har lite salva på händerna när jag fixar med hästen. Någon som vet om det finns någon form av dispens man ska eller kan ansöka om? Kanske larviga saker att oroa sig för men bättre att fråga än att snopet stå där om det värsta skulle inträffa ;)

Sv: Allergi hos ryttare - kortisonsalva - doping?

tror inte kortisonsalva står på dopinglistan utan det är väl bara kortisontabletter. Tävlar du på lokal och regional nivå så behöver du inte orora dig om du tar medicinen pga sjukdom för där har man en allmän amnesi.

Du kan kolla in riksidrottsförbundet hemsida ang dopin på
http://www.rf.se/Vi-arbetar-med/Antidoping2/Dopinglistor/

Tack för svar! Då kan jag känna mig lite lättad :) Jag har ju recept på salvan så det är ju inga konstigheter där och jag håller mig än så länge på lokal/regional nivå.

Jag tänkte mest att även om det är salva som bara hamnar på huden så sprider sig ju kortisonet i hela kroppen och då kanske ger utslag på prov.

Kortisonet i DIG behöver du inte oroa dig för. Var bara noga med att inte ha något på händerna när du tränsar eller pillar hästen i ögonen osv. Du vill inte bli anklagad för otillåten medicinering av hästen...

Ja, det var just en sån sak jag var orolig för. Eftersom jag själv har salvan på olika delar på kroppen finns det ju alltid en risk att det på något sätt kommer i kontakt med hästen och därmed kan ge utslag om hästen skulle testas.

Fast då får du nog hälla ett par tuber salva i hästen för att det ska ge utslag.

Fast då får du nog hälla ett par tuber salva i hästen för att det ska ge utslag.

Eller inte.

Testerna är otroligt känsliga och att smörja sig med kortison på händerna och tränsa flera timmar senare och det finns minsta lilla droppe kvar tex under en nagel kan absolut ge utslag.

Det kan räcka med att du torkat upp lite kaffe du spillt med en disktrasa och sedan ger hästen en godis utan att du tvättat händerna emellan för att det finns risk att testet ger utslag på koffein.

Jag har hört att det krävs ytterst lite kortison för att ett test ska bli positivt, men jag vet inte. Och det var huvudanledningen till att jag startade tråden, att jag inte vet :)

Ja, det var något sånt jag hade hört och därför blev jag lite orolig eftersom jag ibland måste smörja in mig med starka kortisonsalvor. Det är ju inte ovanligt att det fastnar i nagelband, under naglarna osv. Det var också lite därför jag tänkte om det på något sätt gick att få "dispens" eller vad man ska kalla det, för eventuella spår av kortison hos hästen när man själv har recept och bevisade besvär och måste ha kortison.

Nej, det finns inga sånna dispenser, inte ens för de som rider i handikapplandslaget och ofta behöver starka mediciner.
Deras hästar måste vara lika "rena" som alla andra, det är en fråga om djurskydd.

Jag har jobbat inom galoppen i många år och nu jobbar jag nära flera landslag inom ridsporten och hästskötarna blir stenhårt drillade i medicinerings/ dopingsäkerhet.

Vad du kan göra är ju tex att försöka att smörja dig så tidigt som möjligt innan du ska vara i kontakt med hästen. Och för säkerhets skull, använd engångshandskar när du tränsar eller på något sätt är i kontakt med hästens slemhinnor, det är ju där det tas upp snabbast.

Jag tror ju att du i din situation löper en otroligt LITEN risk att hamna i en situation med otillåten medicinering (skillnad på det och doping) men det skadar aldrig att ändå vara så försiktig man kan. Om inte annat så mår man bättre själv om man gjort vad man kan!

Nej, risken är väl minimal men det skulle vara så jäkla snopet om det faktiskt hände.

Ja, jag får helt enkelt tänka mig ordentligt för om behovet av att använda salvan uppstår i anslutning till eventuell tävling. Jag har inte hållit på med tävling speciellt mycket tidigare så det är inte något jag behövt tänka på innan men nu får jag som sagt börja göra det.

Tack så mycket för svar! :)

Våran hund fick Addisons sjukdom och vi gav honom kortisontabletter det är inga stora mängder man ger men ändå är det förbjudet att tävla om hunden har det i kroppen.
Så det behöver inte alls vara enorma mängder för att det ska ge utslag.

Nej, det finns inga sånna dispenser, inte ens för de som rider i handikapplandslaget och ofta behöver starka mediciner.
Deras hästar måste vara lika "rena" som alla andra, det är en fråga om djurskydd.

Jag har jobbat inom galoppen i många år och nu jobbar jag nära flera landslag inom ridsporten och hästskötarna blir stenhårt drillade i medicinerings/ dopingsäkerhet.

Vad du kan göra är ju tex att försöka att smörja dig så tidigt som möjligt innan du ska vara i kontakt med hästen. Och för säkerhets skull, använd engångshandskar när du tränsar eller på något sätt är i kontakt med hästens slemhinnor, det är ju där det tas upp snabbast.

Jag tror ju att du i din situation löper en otroligt LITEN risk att hamna i en situation med otillåten medicinering (skillnad på det och doping) men det skadar aldrig att ändå vara så försiktig man kan. Om inte annat så mår man bättre själv om man gjort vad man kan!

Ett litet tillägg bara...

Anväd helst engångsplasthandskar även när du smörjer in dig själv, och försök täcke de områden som är insmorda med kläder tex om det är armarna så ha tröja med hellång ärm.
Du bör ju även annars täcka de områdena i vilket fall som för det ska ju inte komma i kontakt med solsken för då riskerar du riktigt fula missfärgningar på de ställena på huden. Misstänker att du redan hade koll på det sista, men bättre att säga lite för mycket, i alla fall i ett sådant här läge.

/Camilla

Tack för tipsen! Ja, det där med solsken är jag noga med. Nu har jag som tur är inte haft några besvär på ett tag men kommer det igen så ska jag tänka på det där med att ha handskar på mig när jag smörjer in. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka