alla era bästa hästtips

Sv: alla era bästa hästtips

Har man ont om tid vardagar så kan man packa höpåsar som räcker hela veckan :)
Likaså med kraftfodret (men bara torra produkter då).

Har man en grisig häst som smutsar ner hela boxen kan man göra en ränna läbgs med ena väggen. Vill hästen ändå inte bajsa där så kan man lägga in en hög från en annan häst i rännan. Funkar nästan på alla hästar :)

Har säkert fler saker men dessa va vad ja kom på för tillfället :)
 
Sv: alla era bästa hästtips

Halstäcke på hästar som gillar att rulla sig, mer tid til ridningen ist för borsta en jättelerig häst.
Får hästen skav av diverse saker spruta pälsglans på stället och ev på saken också :)
 
Sv: alla era bästa hästtips

Märk alla hästtäcken och schabrak mm med såna strykapå etiketter man hade till barnen när de gick på dagis. Diskreta alltid läsliga efter tvätt och ser mer propert ut än kladdig märkpenna som suddas ut med tiden.
 
Sv: alla era bästa hästtips

Vill man slippa ha snösulor på hästarna kan man hälla i vanlig matolja i hovarna. FUNKAR AS BRA !
 
Sv: alla era bästa hästtips

Gula fläckar på skimlar tas lättast bort med en hederlig ryktsten :) Galltvål funkar också skitbra!
 
Sv: alla era bästa hästtips

Innan jag klipper hästarna ritar jag kanterna med vit tavelpenna så blir det jämnt och snyggt
 
Sv: alla era bästa hästtips

Funkar det verkligen? Har alltid undrat om det bara är en myt :D

KL
Klipp av fingrarna på ett par fingervantar, så håller du händerna varma men kan använda fingrarna ändå när du jobbar i stallet. Du kan även ha dem under ett par andra vantar när du rider, så håller du händerna extra varma! :)
 
Sv: alla era bästa hästtips

Såhär års är det lätt att frysa ordentligt om händerna, och om man som jag har svårt att rida och arbeta i för tjocka vantar har jag ett supertips...

Skaffa en låda vinylhandskar att ha i stallet (är ju bra till mycket).

Värm händerna under varmvatten eller vid element, se till att händerna är varma och TORRA. Dra på vinylhandskarna, sedan direkt de handskar/vantar du vill ha över. Dra så att tröjärm/jackärm sitter över handskarna vid handleden (så inte värmen slipper ut).

Det här lilla knepet gör så att det för mig räcker att ha vanliga tunna vantar, åtminstone ner till 15 minus :)
 
Sv: alla era bästa hästtips

KL

Puttar upp tråden med ett par tips till :)

- Magic Brush är din bästa vän när du ska få bort hår från schabrakens undersida! :love:
- Vira tejp runt alla spännen på täckena och sätt sadelgjorden in i en tygpåse när du ska tvätta dem, så skonar du bykmaskinen :)
 
Sv: alla era bästa hästtips

Kl

Mitt tips är, lägg allt tillbaka på sin plats direkt när du tar av hästen det, t ex: tränsa av och häng över axeln, lossa gjorden och häng in på sin plats, ta skydd och sadel och lägg tillbaka, sist schabrak och ländtäcke och släng samtidigt på en filt på hästen så kan den stå i gången och torka medans man byter om från ridsakerna själv.

Istället för att lämna allt i en hög och ta ut hästen först, det blir alltid mycket jobbigare att göra det i efterhand när man är kall, trött, svettig och inte vill ngt annat än att gå in och värma sig :p.

Jag är en sån som ofta hittar annat mitt uppe i allting, t ex att man släpper ut hästen, ser att det behövs vatten, krattade, hö osv och så glöms utrustnings högen bort. Och sen är lindorna stelfrusna, bettet igengrott av slem osv. Så håller mig strikt till att göra klart allt på en gång.
 
Sv: alla era bästa hästtips

Istället för att använda vanlig man- och svansborste som man köper i hästaffärerna så borsta hästens man och svans med en helt vanlig skurborste! Enligt mig är det mycket bättre eftersom det inte alls sliter lika mycket som en vanlig man- och svansborste, men svansen och manen blir ändå riktigt ren. Dessutom håller de bättre! :)
 
Sv: alla era bästa hästtips

För att spara kroppen:

Använda 2 vattenkannor till att fylla vattenhinken med, skönare för kroppen!
Använd 1 hink till fodret så kan man diska "krubban" varje dag
Ha en riktigt bra skottkärra, guld med en lättrullad kärra som inte väger ton i sig själv
Har man många vattenhinkar att fylla, använd slang istället för att släpa hinkar/kannor
Magic brush + en vanlig piggborste är bäst till lera
Ha en hammare där man ordnar vattnet, lätt att slö sönder isen i hinkarna (funkar även kanon när hästarna kommer in med snöstyltor)
Gör allt en specifik ordning, varje dag. Blir alltid lättare då, jag gör helst alla stallsysslor innan jag ens tar in hästen.
Grimskaft hängs inne eller i en stängd låda vid hagen, HATAR blöta grimskaft

Är vad jag kommer på just nu, återkommer om jag kommer på något mer =)
 
Sv: alla era bästa hästtips

i hagen, om man inte vill ha smutsigt hö så kan man lägga höet i ett badkar.
 
Sv: alla era bästa hästtips

Jag använder vanlig hårborste till man och svans :). Sliter mindre än piggborste och är effektivt för tjocka kallblods-svansar och manar.
 
Sv: alla era bästa hästtips

Ikeas ziplocs till att förvara uppvägt kraftfoder/krubbskrammel och mineraler. Jag gör i ordning 7-14 stycken i taget, sparar massa tid :). Servera i "matskålen" från Biltema, naturlig ätställning + lätt att rengöra (tas ut ur boxen såfort hästen ätit upp).

Behöver du släpa vatten till hagen på vintern? Köp två stora dunkar, bind ihop med ett grimskaft, släpa på snön. Superlätt, billigt och ergonomiskt. Funkar bara om du bor där det finns snö :D. Samma gäller för spånbalar, haka fast ett grimskaft där plasten är som tjockast, släpa.

Har du kalla händer och kallstall? Skaffa en vattenkokare, häll upp en mugg vatten i kokarn, värm upp i några minuter (behöver inte koka helt), skölj sedan bettet över muggen. Att hålla bettet i händerna ger absolut ingenting för mig utom stelfrusna händer :P... Finns säkert nån smart elbettvärmare att köpa nånstans dock, säkert miljövänligare.

Och slutligen, mitt bästa tips:
Strunta i ryktväska och ryktlåda. Köp en liten rull-hylla i metall (en sån där man ofta har i badrum). Låter dina borstar andas och dom slipper klämmas ihop, du slipper att väskan/lådan samlar på sig hår och damm, det ser prydligt ut och du får bra översikt, samt att det är bättre för ryggen och knäna. Till småsaker som hovkrats, salvor, kam och sax har jag en liten plastlåda som sitter i översta hyllan bredvid varje-dag-borstar (dessutom kan lilla lådan lätt tas in i sadelkammaren, vill inte spray/salvor ska frysa då hyllan står kvar i kallstallet). Jag förvarar benskydd i understa hyllan och ryktsten, magic brush, vattenskrapa och andra "sällan-grejer" i mellersta.
 
Sv: alla era bästa hästtips

Istället för att hasa över hela täcket i ett sjok över hästen så samlar jag ihop hela täcket från manke till svans över vänster arm (står då på hästens vänstra sida). Sedan är det bara att lägga hela täcket över hästens manke och ta tag i bakre delen av täcket och dra tills den når svansen.

Jag har alltid undrat varför inte alla gör så. Det är ju det enklaste sättet att sätta på täcket på en häst.
 
Sv: alla era bästa hästtips

Baby wipes! Använder dem till att torka rent hästarna överallt de behöver torkas. T.ex. runt ögon, under svansroten och mellan spenarna.Mycket enklare och fräschare än att blaska med vatten och nån tvättsvamp. :) Och är skonsamt mot hästens hud.


Tips 2: Industridammsugare. De är rätt dyra, men bättre sätt att få bort hår från schabrak och täcken finns inte! Annars funkar gummiborstar bra också.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Mat Jag har alltid haft väldigt svårt för Aubergine men känner att jag vill lära mig att äta det. Dels för att det vore kul att odla och...
Svar
13
· Visningar
586
Senast: skogaliten
·
Hästmänniskan Försöker igen då mitt förra inlägg tydligen inte var tillåtet. Kan dock inte ge den information jag behöver ge er för att ni ska förstå...
2
Svar
25
· Visningar
2 377
Senast: Twihard
·
Ekonomi & Juridik Jag ska sälja mina hästar och undrar om ni har tips på bra köpekontrakt man kan ta del av? Ladda ner/köpa/osv? Hastnet hade en...
Svar
5
· Visningar
496
Senast: Twihard
·
Juridik & Ekonomi Är på jakt efter den bästa budgetappen! Någon som har ett tips? Det är okej om den kostar lite, så länge den är värd det.
Svar
5
· Visningar
463
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp