Alkoholbaby

Asa_S

Trådstartare
För flera år sedan följde jag av nyfikenhet en länk om alkoholbabies här på bukefalos och upptäckte då att jag i min närhet hade två barn med detta särpräglade utseende. Ända sedan dess har detta med alkoholbabies stört mig mycket. Jag jobbar på en grundskola och ingen där har hört talas om den här "åkomman" förutom skolsköterskan. Jag har förstått att inget annat än alkoholförtäring under graviditeten kan orsaka detta utseende, stämmer det eller finns det en ärftlighet om tex mormor drack medan hon var gravid med mamman? Finns det inga andra droger/mediciner som ger identiska konsekvenser? Inom vilka yrkesgrupper finns det som obligatoriskt inslag (jag har sett det både hos biologiska barn och adopterade barn)? Hur utvecklas de här barnen genom livet?

Sv: Alkoholbaby

Jag vet inte vad det är för länk du har följt men jag tror att du kan få svar på flera av dina frågor på http://www.fasforeningen.nu/ (FAS = fetalt alkoholsyndrom)

De svar jag hittar där, på rak arm, är att det inte är ärftligt utan drabbade kvinnor får "normala" barn.

Det är hemskt att barnen får ett speciellt utseende pga mammans alkoholkonsumtion.

Jag har dock aldrig stött på det i min närhet, som tur är.

Det är ju väldigt ovanligt idag iom att man är medveten om att alkohol kan ge fosterskador, jag skulle tro att det är därför det inte så många som känner till det. För egen del har jag aldrig träffat någon med FAS, så vitt jag vet.

Vad är de typiska dragen?

Fetal-alcohol-syndrome-300x226.jpg

Vad är de typiska dragen?
sidan jag länkade till ovan ger ganska bra svar...

Och angående hur vanligt det är, som någon undrade, så är detta första fråga+svar under "vanliga frågor":
Är det vanligt att barn här i Sverige skadas på grund av att mamman druckit alkohol under graviditeten?
Nej, det är inte vanligt, men det är heller inte extremt sällsynt. Man beräknar att fosterutvecklingen har påverkats av alkohol hos omkring 1% av alla barn som föds, det vill säga cirka 1000 barn per år. En del av dessa är så svårt skadade att de uppfyller kriterierna för den medicinska diagnosen fetalt alkoholsyndrom, FAS.

Det är ju väldigt ovanligt idag iom att man är medveten om att alkohol kan ge fosterskador, jag skulle tro att det är därför det inte så många som känner till det. För egen del har jag aldrig träffat någon med FAS, så vitt jag vet.

Nej, det är ju just det. Hur är det med barnmorskor, adoptions"informatörer" (jag vet inte alls vad det kallas men hur detaljerad information får man som adoptivförälder?), barnskötare etc. Eller är det kanske så att följderna inte blir så stora att det är "lönt" att informera? Om det föds en alkoholbaby, är det något som meddelas de sociala myndigheterna, av omsorg om barnet? Eller är det så att det är lätt att ta fel, så att ingen säger något utan man bara hoppas att allt går bra?

Det är just den typen av frågor jag ställer mig, + att jag någonstans tänker att jag måste ha fel, åtminstone beträffande 2 av de 4-5 barn jag mött med detta utseende, eftersom jag känner till familjerna. Alla hade utseendet, även om det är svårare när de är lite äldre, 2 av dem var helt och hållet så lika fotografierna på hemsidan att det hade kunnat vara de som var fotograferade.

Så det är väl liksom det som stör mig - pågick det en massa stöd-/kontrollsaker runt de här familjerna eller är det bara en tillfällighet som avgör om någon känner igen ett sådant här barn? Framför allt tänker jag på barnets förutsättningar i en familj där mamman inte kunnat avstå alkohol under graviditeten, och förstås ev problem en adoptivfamilj kan få (fast de informeras väl om vanliga problem med adoptivbarn, antar jag).

Jag har förstått att inget annat än alkoholförtäring under graviditeten kan orsaka detta utseende, stämmer det eller finns det en ärftlighet om tex mormor drack medan hon var gravid med mamman?

Nej, det är inte ärftligt förutom att alkoholism är ärftligt.

I en broschyr jag fick på mvc 2011 så föds 50 barn/år med FAS.

Mödravårdscentralerna försöker upptäcka alkohol-och drogmissbruk. Blivande mammor får fylla i enkäter om alkohol, droger och rökning och barnmorskan gör nog sin egen bedömning utifrån mamman som person och kontaktar väl socialtjänsten om det behövs med tanke på missbruk, begåvningshandikapp eller dylikt.

En bekant till mig är psykolog och jobbar på ett hem där familjer kommer med sina nyfödda barn för att man ska kunna göra en bedömning av ifall de är lämpliga som föräldrar. Då har socialtjänsten varit medveten om problematiken sedan graviditeten då mvc kontaktat dem.

Senast ändrad av en moderator:

Alltså, som jag förstått det så kommer ett barn där alkoholskadorna är så stora att de gett det typiska utseendet också ha massiva problem i skolan, så det är klart det märks. Sen finns det säkert barn som råkar se ut ungefär så ändå, men som jag har förstått det så är utseendet det minsta problemet med barn som har fas.

Så tänker jag också. Jag tycker mig ha sett flera barn med liknande utseende men som inte har några synliga problem så där tänker jag mig att de helt enkelt bara ser ut så.

Jag har en ingift kusin med alla dessa drag.

Hon kom ifrån den miljön som liten då hennes mamma träffade min morbror. Trots det kom hon aldrig ur sitt udda beteende med olika problem genom hela uppväxten och numera är hon så gravt alkoholiserad att man blir beklämd.

Vad jag sett har många i hennes närhet försökt att hjälpa henne genom hela livet men det har inte fungerat.

Alltså, som jag förstått det så kommer ett barn där alkoholskadorna är så stora att de gett det typiska utseendet också ha massiva problem i skolan, så det är klart det märks. Sen finns det säkert barn som råkar se ut ungefär så ändå, men som jag har förstått det så är utseendet det minsta problemet med barn som har fas.
jag fortsätter hänvisa till sidan jag länkade till ovan - många av FAS- och FASD-barnen får också begåvningshandikapp, men det finns såväl normal- som högbegåvade också.

Finns den gamla länken kvar?
Jag läser allt jag kommer över om FAS då vi har två små familjehemsplacerade barn som visar typiska tecken på detta, både vad gäller utseende och beteende.

jag fortsätter hänvisa till sidan jag länkade till ovan - många av FAS- och FASD-barnen får också begåvningshandikapp, men det finns såväl normal- som högbegåvade också.

Men problem med skolan kan man ju få även som högbegåvad om man är hyperaktiv och har koncentrationssvårigheter. Vad jag kan se står det inget om att barn kan få det typiska utseendet, men inga skador i övrigt.

Så om någon ser ut ungefär så, men inte annars på något sätt verkar ha skador, så kan det ju faktiskt vara så att man råkar ha det utseendet. Folk är ju olika.

jag hade under tonåren en partner som mycket sannolikt passar in på detta. Kommer ihåg när jag av ren slump hittade infon för flera år sedan, hur slående det var för just den personen.
i övrigt hade hen inga begåvningsproblem. Vad jag vet har hen brottats med depressioner från och till, men det skulle nog vara mycket svårt att härleda det specifikt till FAS.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det var fredag kväll. Klockan hade blivit halv sju och hon var äntligen på väg hem från jobbet. Hon var bara 18 år, men hade lyckats få...
Svar
0
· Visningar
778
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?