Älgört till dräktigt sto?

95johsv

Trådstartare
Stoet ska gå på metacam eller butta (fick välja) enl vetrinär men den vet som vi var hos tyckte vi kunde också ge älgört/djävulsklo.

Har hittat att djävulsklo ska vi inte ge, men hittar inget om älgört.

Är det OK? Iom vetrinären hade fel om djävulsklo vill jag gärna dubbelkolla men hittar inte om jag söker.

Sv: Älgört till dräktigt sto?

Älgört finns ofta i stora mängder i betesvallar, oftast ratar hästen den typen av gräs den är iofs inte giftig men avger om jag förstått saken rätt acetylsyresyra. Det är poppis att använda detta bl a som febernedsättande, och jag skulle väl inte välja att ge typ magnesyl till en häst annat än tejpa fast en tablett på te x ett huggormsbett.

Mao bör vi inte ge det alls?

Som jag förstod det på vetrinären (och läst om tidigare) så ska älgört ge smärtlindring och vara antiinflamatorisk. Det är väl det acetyl.. gör. Det är den effekten vi är ute efter, för att förhindra problem när stoet blir ännu tyngre av föl.

Vad som gör att vi tvekar är just det att vetrinären föreslog djävulsklo också och det rekomenderas inte alls.

Finns något annat vi kan ge för att komma åt den antiinflamatoriska effekten?

Ja jag håller med, vet inte en veterinär att man INTE ger DK till dräktiga ston så är man ju inte särskilt påläst. Älgört är smärtstillande, men jag tror at man tagit bort det ur djursortimentet just för innehållet.

Ursäkta alla veterinärer.

Metacam och fenylbutazon ska principiellt inte ges till dräktiga ston heller. Sen kan ju indikationen vara så stark att man är beredd att äventyra fostret. HH

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 258
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 326
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 265
Senast: Edla
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
508
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tandproblem på båda katterna
  • Oseriös avel 2023
  • Guldfasanerna