Sv: älglöss

kl

Jag önskar det fanns flugspray som bet på dedär jäklarna! Min ena häst (brun) har jätteont av dem, han har nästan varje dag och han får dem i hagen! Ibland sitter en där under pälsen och biter och så får han massor med utslag runt det området och så kliar han så han blir alldeles raggig. Har aldrig varit med om så illa innan, det är som om han är allergisk mot dem :( Försöker få tag på klippmaskin, då ryker all päls!

Har två hästar till hemma, en är vit och en fux och de får inga alls. Den vita har haft en på sig, död under täcket.. fuxen inga alls! De gillar bara min stackars bruna :(

kl

Min bruna häst får också på sig. Så sjukt vidriga. Visste inte hur jag skulle få bort de så jag jagade de helt enkelt med saxen genom pälsen. Hon fick några märken i pälsen (långhårig rackare) men lössen klippte jag så det var det ju värt.

Det konstiga är att de små otäckingarna verkar föredra vissa färger på Pållarna. När vi är ute och rider så får fuxen och skäcken massor av älgflugor/loppor, medans den mörkbruna klarar sig undan med endast ett minimalt antal!

Jag är helt ö ertygad om att det handlar om annat än färgen.. Jag har alltid dragit till mig myggor, medan fästingar och älgloppor alltid hållt sig på behörigt avstånd från mig. Men iår... :eek::eek: har jag blivit attackerad på flertalet promenader! Enda skillnaden är att vi har en ny hund, en hund som dessutom drog till sig alla skogens fästingar i somras..:crazy:

*kl*
Ang att få tag på dem i pälsen, jag brukar ta med två hovkratsar, så slipper man ta i dom med bara händerna också! Jag tycker att de är rel lätta att upptäcka, det blir ju sim en upphöjning i pälsen

Usch, helvetets påfund är vad det är! Vi bör granne med hjorthägn och det går varken att gå eller rida förbi där på hösten. Man blir attackerad av svärmar! De är verkligen vidriga!!

Puffar upp detta lite.
Idag hittade jag 4(!!!) stycken på min svettfux. ÄCKLIGT.

Jag läste någonstans att man skulle tvätta hästen med såpa? Någon som testat?

Alltså HUR hittar ni de små monstren? Har ett halvblod med kort päls, har gått igenom hela rumpan med luskam och svansen strå för strå ikväll då hon antagligen har fått en på sig, men jag kan inte hitta något. känner ingen bula med handen heller när jag stryker över pälsen som andra här verkar göra. samma sak var det förra året, hon får total panik och har i princip sönder stallet... Klippte rumpan men de är väl för snabba iväg antar jag, det blir till att klippa resten av henne i morgon om hon lugnat sig lite. Efter mycket kli och pill och lite strosande på ridbanan i friska luften lugnade hon sig lite iallafall och hon får gå ute i hagen inatt där hon åtminstone kan rulla sig obehindrat och inte slår sig sönder och samman.

TIPS MOTTAGES TACKSAMT!

Usch dom är så snuskiga till och med värre än fästingar. Brukar få i håret ibland när jag plockar svamp och får nästan panik innan jag får tag i dom :yuck:

Igår när jag satt och red på ridbanan slängde hästen lite med huvudet och surade och strax efter kröp det fram en sån där otäcking vid manen. Så antar att det var den som störde honom, tur han är så snäll min stora bruna
<3

KL

Jag tror att det i år är väldigt mycket mer av dem än det brukar vara. Under en tur genom ett skogsparti för någon vecka sedan plockade jag och mitt sällskap som var med till fots omkring 50 älgflugor från hästen.

En annan dag när jag kom hem från en tur slutade hästen inte slå med svansen, hittade efter mycket letande 5 st i svansroten, en hade sugit sig fast och var full med blod.

Jag vet inte vad man kan göra mer än att undvika områden där det är mer av dem. Håller vi oss på grusvägarna, även om det är skog runt, så går det bra för det mesta.

Min ena häst kliade svansroten en dag tills det blödde på sidan av den. Tog in honom och letade och letade och hittade till slut en älgfluga. Så det enda jag kan tänka mig är att så fort hästen visar irritation, gå igenom hästen noggrant och plocka bort dem.

Intressant som någon skrev att de ev drar sig mer till varseltyg. Jag har alltid reflexväst på mig och varseltäcke på hästen när vi rider. Vet inte om det drar till sig fler.

Flugmedel verkar de små krypen inte bry sig ett dugg om.

Klippa och smeta på en blandning av vatten och tigerbalsam verkar vara enda sättet att slippa horderna av dessa vansinnesodjur :mad:

Önskar min bruna häst var skimmel för mina skimlar har ALDRIG haft några problem med dom.....

Stallets skäck har dom bara på sina svarta fläckar, inte på dom vita

Oj hos mig är det just min skimmel som har stora problem varje år, fuxen och den bruna är inte alls lika besvärade och de får inte lika många på sig heller. Men min skimmel är grå, iofs ganska ljus. Grannens vita har inga större problem men hennes gråbruna (ingen aning om vad färgen heter, det är en islandshäst och den har samma färg som en älg iaf ;) ) har desto mer. Så det kanske är den grå färgen som drar åt sig krypen då.

Klippa och smeta på en blandning av vatten och tigerbalsam verkar vara enda sättet att slippa horderna av dessa vansinnesodjur :mad:

Önskar min bruna häst var skimmel för mina skimlar har ALDRIG haft några problem med dom.....

Stallets skäck har dom bara på sina svarta fläckar, inte på dom vita

Min häst är skimmel, inte kritvit, men ljus. Vi har haft mängder med älgflugor på oss. Andra hästen, som är rödskäck, verkar nästan klara sig något bättre. Men har inte varit med henne på de mest älgflugetätaområdena, så det är lite svårt att säga. Men skimmel är absolut ingen garanti för att ha det lindrigare med de små krypen.

Jag har märkt att de går att dränka. Om min får en på sig, brukar hända varje höst, blir han också helt blockerad, okontaktbar. Men om jag lyckas hitta flugan och häller massvis med vatten på den verkar den dö. De må vara näst intill odödliga, men andas under vatten verkar de inte kunna!
Sedan är det bara att hålla sig långt borta från skogen tills snön kommer.
Ang. skimmeldiskussionen trodde jag att det var tvärt om... Min är brun och konstant måltavla för älgflugor medan stallkamratens skimmel aldrig haft en på sig. Vi red ut tillsammans tidigare i höstas men fick avbryta då min häst plötsligt kryllade av flugor och var skogstokig medan skimmeln inte hade en enda, trots att vi ridit på samma ställe. Skumt...

Jag har haft 2 skimlar som alltid var utan ohyran medans dom andra har varit fulla av dom...

kl

Läste en artikel idag om att man ska klä sig i skarpa färger och ha parfym på sig, för det kan hjälpa lite.. Jag är glad att jag hade min neonrosamössa på mig iag :p

Lånar.....

Jag har bott och levt i ett område där det är gott om älglöss i drygt 10 år nu. Har alltså haft lite tid på mig att vänja mig vid dessa tingestar. Dels som hästägare och ryttare, men också som aktiv jägare/hundförare. Läste någonstans att älglössen tidigare bara sporadiskt förekom i södra delarna av landet. Men på senare år har det varit en explosionsartad ökning av förekomst och de nu finns långt upp i landet. I år är det dessutom ovanligt gott om dem på de allra flesta ställen där de förekommer. Det är nämligen lite olika hur mycket det är från år till år....

Här är i alla fall mina erfarenheter....

De förekommer olika talrikt i olika områden. De verkar föredra ungskog med mycket lövinslag. Inne i grov gammelskog är de inte lika vanliga. Värst är det i övergångar/beståndsgränser mellan hyggen och ungskog och äldre bestånd. De förekommer även mer talrikt i blöta områden tex i närheten av kärr och liknande. Ute på öppna platser så som fält och åkrar klarar man sig rätt bra från dem om man inte kommer för nära skogen.

De föredrar dova naturfärger på kläder och hästar. Ljusa färger och grälla färger drar inte lika mycket. Har jag min grälla hundförarväst på mig så får jag inte lika många på mig som när jag har svampplockarkläderna. Det vet jag med säkerhet. Det är helt och hållet baserat på hur många jag får plocka ur huvudet när jag kommer hem. Inga grälla kläder så kan jag plocka så många som upp till 10 stycken ur kalufsen. Med grälla färger på kläderna så kan jag klara mig helt utan. Man kan uppleva att det är tvärt om men det är för att man ser när de landar på de ljusa kläderna lättare.

I viss mån har jag upplevt att de landar och sen ångrar sig och flyger vidare om man precis har sprayat sig med tex Ultra shield... Men det är inte så markant att jag skulle påstå att US hjälper helt, utan möjligen bara delvis.

Hos hästarna är problemet att de blir mest uppjagade av krypandet i pälsen. Dock verkar det som om hästarna så småningom vänjer sig vid dem. Detta kan dock ta några år... Min unga dam blev tidigare skogstokig och farlig att rida.. Nu blir hon mest irriterad men fullt hanterbar.

Ett sätt att få tag på dessa eländen är att som någon skrev kamma hästen med en smalspårig kam. Man skall vara noga med att få ner kammen ordentligt i huden. Något som i viss mån kan irritera vissa hästindivider. Man får vara snabb när man ser dem för de är kvicka. Det bästa sättet att skrämma fram dem ur pälsen på hästarna och även hundarna är faktisk vatten. Det räcker med vatten.. man behöver alltså inte schamponera. De kryper upp till ytan av pälsen när den blir blöt... då är det lätt att plocka dem. Det är också ett bra sätt att få av dem från sig själv. Att ta en dusch när man kommer hem...

Klippa hästarna är en annan metod. Då är det lätt att se dem. Men det kräver att man har hästen ordentligt kortklippt så länge älglössen är aktiva. Aktiva är de så länge det är plusgrader på dagarna. Ett par rejäla frostnätter knäpper av de värsta, men så länge det blir plusgrader på dagen så finns de kvar. Minusgrader dygnet runt så avtar problemet. En varm vinter så är de alltså aktiva hela vintern. De har vi haft ett antal av här ner i södra Sverige.. Personligen upplever jag att älglössen då försvinner av sig själva framåt januari. Efter det har jag aldrig haft problem med älglöss. En längre period av ihållande minusgrader dygnet runt på hösten/förvintern, låt säga en eller ett par veckor som sen avlöses av en period av plusgrader.. då åter kommer de inte.

Ridning då... Jo man undviker att rida i eller i närheten av skog under hösten. Öppna fält går bra. Vägar går också bra så länge skogen inte står inpå vägkanten. Ett annat tips är att rida efter mörkrets inbrott. De är inte alls så aktiva på nätterna. Personligen har jag inte fått någon älglus på mig under ett nattligt eftersök på vilt under alla år... Inte heller har jag problem de gånger jag rider ut med pannlampa på kvällen. Inte ännu i alla fall.. Ett annat tips är att lasta hästen och rida i ridhus under den period då det hela är som värst.

Nu blev detta ett väldigt långt inlägg... Mina erfarenheter är det som sagt. Andra har säkert andra erfarenheter. Oavsett vilket så är det här med älglöss något som vi nog får leva med och det är lite "gilla läget"... Personligen har jag vant mig. Ogillar dem i allra högsta grad men har vant mig som sagt..

Ett jätte bra inlägg! Tack!

Det stämmer så bra in på mina efarenheter av de små krypen..
Har inte lika lång erfarenhet av dem som du men att de är fler i år är ju ingen underdrift, har heller aldrig tidigare blivit biten själv som jag blivit i år?
Är dessutom lite överkänslig för insektsbett så får stora äckliga bölder i nacken! Urk.

Jag provade för några dagar sedan att dränka både hästen och mig i myggmedel med citronella, starkt spädd, det hjälpte en del också men nog satte dem sig ändå i man och svans.
Tanken att klippa känns inte så aktuell för mig då jag tycker de sitter just allra mest i svansroten? ..funderar om man ska köpa luskam för barn på apoteket? Kör med vanlig kam nu.

Hoppas min unghäst vänjer sig också, hon är ganska medgörlig såhär långt också så då känns det lite provocerande att utsätta henne för krypen för mycket även om vi trivs bäst i skogen!

*knapplån*

Ja, vi har haft älglöss i år igen, och nu i hagen tyvärr. Stämmer nog som SYRRAN skriver att de dras till hyggen, då vi blivit av med delar av skogen intill.
Det är två av mina som är drabbade och den ena tror jag de kryper upp via svansen och in under täcket på. :(
Han har tjock och tät svans, och de biter fast. Får jag tag i dem klämmer jag dem mellan fingrarna och kastar sen ner dem i en hink med vatten.
Har också märkt att de blir kvävda av probolja eller tjärsalva, men det håller dem inte borta från att bita sig fast tyvärr.

14685953.dd019cdb.640.jpg

Hon blev lite vitare med vinterpälsen....

14685815.889310d4.640.jpg

Den andra i vinterpäls....

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 403
Senast: Stergo
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 229
Senast: Lillefrun
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
693
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 596

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit
  • Miklem träns !