Sv: älglöss

Nu får jag fruktansvärda flasbacks :eek: Min förra häst, fux, var jättedrabbad och han slog sönder hela stallet när han fått nån sån på sig. Helt fruktansvärt! Och innan vi ens visste varför han hade sån extrem panik :eek: Det är helt omöjligt att få bort dem ur pälsen för dem gömmer sig ju och är supersnabba. Till slut så spolade jag hästen i nästan kallt vatten av ren panik och då kröp dem fram så jag kunde plocka bort dem. Efter det så rakade jag hästen enbart av den anledningen att om en sån älglus sätter sig så ser jag den bättre och kan avlägsna den. Med kortklippt päls så ser man i alla fall dem jävlarna.

Jättebra länk mackan :)

Upp till mina breddgrader verkar de tack och lov inte ha hittat än... Skulle nog få panik om jag skulle hitta larver på min häst... Huvva!

ja det är en bra informativ länk :)

jag har aldrig ngnsin hört att de belägrar sig och lägger larver på hästar. De är skapta för hjortdjur, som är deras huvud värd. Hästarna landar de på mer "av olycka/misstag" in min erfarenhet och det är sällan de biter, men deras krälande gör hästarna tokiga!

*kl*n

Verkar ju vara svårt att hitta något som garanterat hjälper mot dom små :devil:arna. Men jag ska prova med Switch och hålla alla tummar att det ger någon effekt. Skulle ju vara tråkigt om man behövde klippa hästarna för att kunna rida

aldrig att switch kommer hjälpa! För det första avskräcks de ju inte ens om man precis sprayat hästen i Ultrashield som innehåller samma primära medel. För det andra så OM det skulle hjälpa så hindrar det dembara från att ha lust att suga blod, och det är inte huvudproblemet för det gör de sällan på hästar.Det är ju att de landar och krälar omkring som är det största problemet. Verkligen vidriga djur.

Pudra med Etotal fungerar. Ohyran dör/försvinner tvärt.

Problemet är att medlet inte är godkänt för häst plus att det är på gång ut ur marknaden. Får säljas av återförsäljarna året ut.

Detta skrivet som info och utan annat uppsåt.

FrontLine, kan det fungera?

LIA

Switchade dom igår som sagt och unghästen var betydligt lugnare idag när jag red. Dock red jag ut idag så det kan ha med det att göra, men jag håller en tumme att det blir bättre.

LIA

Vad är Etotal?

Ett pulver som används för att bekämpa ohyra på minkar.
Är enligt registreringen endast tillåtet för det ändamålet, men används av privatpersoner för att bekämpa ohyra även på höns och hästar.
Googla! :)

LIA

*kl*
Åh dessa vidriga djur, ingen som har något nytt tips om jag puttar upp tråden?
Vi skulle ut o köra med hästarna idag men ponnyn fick vi ställa ut igen för hon var helt galen och slog o hoppade i gången.
Jag vill verkligen inte helklippa henne, men snart känns det som enda alternativet. :cry:

Jag har hittat dessa små odjur i pälsen på mina hästar :mad: Så äckliga är dom, känner dom som en liten knöl när jag borstar och sen springer de i sidled fort som satan :eek: Blää! Har dock inte märkt att hästarna har ont av dom.

Jag har tack och lov ingen som helst erfarenhet av dem men hört andra som helt "enkelt" tar en tät kam och kammar bort dem, kammen kommer ner i pälsen på hästen och drar med sig odjuren.

Vad bra tips, kanske det skulle fungera? :)

TS: Vi har också kräken här i skogarna, men inte så mycket. Det finns ett ställe på ridvägen hos oss där det nästan svärmar av dem, och där brukar vi trava/galoppera för att slippa dem...:p jag brukar emellanåt se mig om mot hästens bak, sträcka mig bakåt och krafsa i hästens svans och man medan jag rider för att se om det kryper fram något på min häst, man ser dem bäst från hästryggen och får dem lättast bort medan de ännu söker en bra plats åt sig i hästens hårrem. Oftast brukar jag då då få tag i dem innan de hinner gömma sig i pälsen. Speciellt om hästen börjar skaka på huvudet, vifta hysteriskt med svansen "fast i/längs med baken", plötsligt gå fortare eller börjar bocka lönar det sig att se efter. Om hästen kliar baken/manen och viftar mycket med svansen också när man kommit hem, brukar jag gå och gräva med fingrarna i pälsen och svansen, och söka efter dem och försöka se dem i hårremmen. Petar man tillräckligt kommer de fram så småningom, då måste man bara vara snabb att få tag i dem, de gömmer sig blixtsnabbt igen.
Vad jag har hört faller älglöss av/dör ganska snart när de landat på en häst som inte är ett lika bra värddjur som älgar eller hjortar, min erfarenhet är att de brukar falla av inom några dagar om man inte själv har hittat dem.

*Knapplån*

Man blir så illa tvungen att kamma igenom med en fin kam ofta, om man misstänker älglöss, något annat vore plågeri :crazy:

Ska definitivt prova proboljan.... kvävning?

Det är oerhört stressande för hästarna. Kan man klippa så är det lättare att se dem. Jag har också märkt att vi varit mer drabbade vid ridning/körning om vi haft reflextäcken och västar på oss....

Vi hade en oerhört tråkig olycka här med häst i vagn som fick en lus på ryggen... Slutade inget bra kan jag säga, både häst och kusk skadade sig rejält när hästen fick panik.....:cry:

*KL

Ryser av den här tråden. Jag som tycker småkryp är ganska intressanta och okej överlag måste säga att älglöss är bland det vidrigaste jag vet :crazy: Har haft turen att endast träffa på en levande i mitt liv och den hittade jag krypande på min arm nr jag satt vid mitt köksbord och åt efter att ha varit i stallet. Bland mina livs mest panikslagna ögonblick :eek:

Området runt min ridskola verkar som tur är vara ganska förskonat från älglössen. Har aldrig sett eller hört om dom i/runt stallet förutom att min kompis hittade en på halsen på sin häst förra helgen... Jag skrek snabbt att om jag hittar någon på "min" så är det hon som får döda den, för jag rör de INTE :eek:

Inget att tillföra direkt. Tråden väckte bara hemska minnen till liv :devil:
Lider med alla er (och hästarna) som behöver träffa på älglössen oftare än jag har gjort!

Jag har haft älgloppor på mina kusar ett antal ggr!!!
Och det som funkar, mig veterligen det enda, är hundschampo...
Det har jag badat mina raringar i flera gånger, och de försvinner dom små kräken!!

Jag är nu ganska osäker på om det finns att köpa nu, men tror att det finns en efterföljare, som fungerar, men du kanske får bada 2-3 ggr i stället för 1 gång.

Som sagt, det har fungerat på mina hästar!

ps jag har för mig att det är Canitex, och det kan du köpa på vilken ICA som helst typ..
Förr var det en röd kork på flaskan, men den är något omgjord även till utseendet..

*KL

Ryser av den här tråden. Jag som tycker småkryp är ganska intressanta och okej överlag måste säga att älglöss är bland det vidrigaste jag vet :crazy: Har haft turen att endast träffa på en levande i mitt liv och den hittade jag krypande på min arm nr jag satt vid mitt köksbord och åt efter att ha varit i stallet. Bland mina livs mest panikslagna ögonblick :eek:

Jag har också bara sett på mig själv när den landade i mitt hår och jag såg i ögonvrån hur den kom. Jag körde bil och som tur var på landet så jag kunde stanna mitt på vägen och ta mig an "äcklet". Jag studerade det noga och mindes bilderna från google och det var en älglus. Däremot aldrig sett på hästen.
Ryyyys

Det konstiga är att de små otäckingarna verkar föredra vissa färger på Pållarna. När vi är ute och rider så får fuxen och skäcken massor av älgflugor/loppor, medans den mörkbruna klarar sig undan med endast ett minimalt antal!

Det konstiga är att de små otäckingarna verkar föredra vissa färger på Pållarna. När vi är ute och rider så får fuxen och skäcken massor av älgflugor/loppor, medans den mörkbruna klarar sig undan med endast ett minimalt antal!

Faktiskt konstigt, hos oss är det tvärtom; skimlar får typ högst en, medan mörkbruna/bruna är fulla av dem..smaksak? :grin:

medan mörkbruna/bruna är fulla av dem..smaksak? :grin:
Mina mörkbruna får lössen på sig. På kvällarna har jag borstat och kammat, speciellt fölet som har äcklarna på rumpan, ofta vid svansroten och ibland på halsen nära manen. Och de SUGER blod. :eek: När jag får tag på dem mosar jag dem och de är blodiga och stora. UUUUh vad äckliga de är.

Jag undrar om de kanske inte håller på att anpassa sig till miljön de flyttat till. (Förr fanns det inga.) Förut har jag inte märkt att de suger blod på hästarna vilket de gör nu. Tack och lov har de försvunnit nu eftersom det har varit kallt ett tag. Myggor är som gosedjur i jämförelse!

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 403
Senast: Stergo
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 229
Senast: Lillefrun
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
693
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 596

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit
  • Miklem träns !