doleron

Trådstartare
Hur tusan ska man bli av med dom?

Min ena häst blir tokig av dom och näst intill oridbar när dom härjar runt på henne :cry:

Finns det något som funkar för att dom ska försvinna och aldrig komma tillbaks?

Sv: älglöss

Man får helt enkelt undvika att rida i skogen när det är som värst, tror inte man kan undvika dem helt.

Men vi bor ju i skogen :o Finns ju massa träd i runt hagarna så det blir väldigt svårt att undvika

funkar inte på insektspray ens det starkaste nej. Hålla sig ifrån skogen tills de dött av första frostarna är det enda som hjälper. de är f.ö spindeldjur..

Ah ok, då var det ju lite jobbigare. Vi har dem också här, men bara i en del av skogen, inte överallt.

Aha, ja då var det lite jobbigare... Ha insektstäcken på hjälper ju iaf mot att de kryper ner i pälsen. De dras till vissa pälsfärger också, så har man färgade täcken så är det inte lika poppis.

Vi bor på öppna fält och har bara hälften av ridvägarna där det är skog så vi brukar inte ens behöva känna att det är ett problem att undvika skogsstigarna några veckor i september/oktober då det oftast är för blött att rida där också.

Hur länge sitter dom i pälsen? Och hur kallt måste det bli för att dom ska dö? (dom som redan satt sig alltså) Det blir ju aldrig minusgrader på hästens hud menar jag..

Funkar det inte ens med Switch?

jägarna här om kring säger att har man mycke älglöss så finns d mycke älg å rådjur i området å dom räliga krypen dör inte av minusgrader för här har vi dom även på vintern :(

Mig veterligen sitter dem tills de dör. De lever som parasiter på älgar och rådjur och livnär sig på att suga blod. När de landat på värddjuret tappar dem sina vingar och sitter där. Blir terroriserad av dem när jag är ute och plockar svamp, rena helvetet..

Dem är så fruktansvärt vidriga, mår riktigt dåligt när jag tänker på dem. Sträva små äckliga ben har dem också. USCH!

I vårat stall (eller hagar) finns det en skogsdel, där det finns några. Men inte sådär jätte många. Vi bor visserligen i utkanten av Göteborg och det kan ju vara av betydelse. Hittade en på Takia som jag trodde var ett utslag, grävde lite och den jäveln sprang för livet. Kan man inte bara avlägsna dem och skölja ´ner dem? Kanske dock inte riktigt lika lätt om det är många.

UHH!! Dem är så vidriga!

En sak som åtminstone kan skrämma fram dem så de kan få möta döden :grin: har jag upptäckt är PROB-olja. Jag använder den för min hästs eksem.
När jag hällde i svansen kom de springande.

Jag har hällt på de områden där det varit mycket bett och det har blivit bättre. Inte bra, men bättre. Det är också det enda jag hittat som dessa djur bryr sig om alls. Sen är det bara att leta i pälsen så man hittar dem och klämma sönder dem mellan fingrarna. Något annat biter inte.

Hoppas det minskar för dig. Det är elaka djur.

:)

Nu har jag bara haft två åt gången men jag har helt sonika känt över hästen och när jag hittat en har jag tagit saxen och klippt. Visst, det blir ett litet märke i pälsen men det är det ju lätt värt om man kan bli av med en äcklig älgloppa.

Switch skulle kanske kunna hjälpa? Själv har jag helklippt hästarna om de har blivit tokiga av älglöss och har stått på såna ställen där det har funnits mycket. Så får man täcka dem istället då. Om inte hästen har så mycket päls kan man ta en ryktskrapa av stål och veva runt (hårdhänt) på de ställena där de sitter. De brukar nästan alltid sitta ovanför eller vid sidan av svansroten eller nånstans på baken. Man måste få bort dem ur pälsen för de biter rejäla sår om de sitter kvar. Här kallar vi dem för "snespringare" också. Det är förmodligen för att de är ena jäklar på att kuta när man har fått korn på dem :crazy: Det är inte helt lätt att ha ihjäl dem heller, man får klämma väldigt hårt!

Jättebra länk mackan :)

Upp till mina breddgrader verkar de tack och lov inte ha hittat än... Skulle nog få panik om jag skulle hitta larver på min häst... Huvva!

Bor midt i bokskogen, har 2 Islandshästar, båda halvklippta. Switch pour on på båda två - inte en enda älglus :). Dom flesta dagarna när det är så här milt går båda hästarna utan täcke - inga bekymmer.

När vi rider, brukar JAG få på mig en hel del älglöss men inte hästarna.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 403
Senast: Stergo
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 229
Senast: Lillefrun
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
693
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 596

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit
  • Miklem träns !