Älgflugor

Pathmaker

Trådstartare
Jo dessa äckliga varelser har börjat krypa fram och det gör mig så stirrig, nervös och det kliar över hela kroppen!! Äckliga kryp!! :yuck:

Idag hade jag 3-4 st på mig och jag har sett några på en av mina pälsbollar innan. Bläddrade runt i lite trådar för att finna någon lösning men det verkade inte finnas något :/
Det fanns småtips, typ som att raka hästarna.
Jag har rakat mina hästar på bog och vid sadelgjordsläget, vill inte raka mer då jag avskyr täcken, så att raka hela hästarna kommer inte på fråga, tyvärr!
Läste i någon tråd att man kunde använda vanlig matolja, för då kvävs krypen. Någon som provat detta?

Det måste finnas något som funkar, helst både på hästarna och mig :D
Har en jätteilla luktande spray gjord på äppelcidervinäger och vatten som verkar mota bort det mesta av krypen från hästarna, vet dock inte om det funkar mot älgflugorna. Och jag kan väl inte riktigt säga att jag har lust att dränka mitt hår i den sprayen heller.

Finns det någon där ute som har en vettig metod för att kunna undvika asen?

Sv: Älgflugor

Norrbotten ligger varmt om mitt hjärta! ;) Men nej, tyvärr så har jag inte riktigt lust med det. En bra idé annars! Haha!

Jag vet inte hur man kan undvika:arghh:, men ett tips för att lättare få bort dom, är att använda luskam i plast till hund/katt.(Kan köpas i vanliga mataffärer)

Öm här så landar de mest på hästarna en kort stund och flyger sedan vidare(smarta?) Haha ne men när de landar på mig eller framme på hästens hals så jag kan nå dem så dödar jag dem ;) Dödade många förra året och beståndet i år är mindre! Vågar dock inte ens hoppas på att det är min lilla inverkan som påverkat detta xD Har dock bara blivit biten av en 1gång så här flyger de som sagt hellre vidare ;P även om de är grymt äckliga så har jag inte haft för dålig upplevelse av dem ännu så har tyvärr inga tips mer än att kanske smörja in hästen något extra i svansroten samt manen? där anfaller de som mest på mina hästar, även om det är ytterst få som sätter sig fast. Även om vi vissa år har inflation av dem, massvis!! USCH

Jag har aldrig sett en älgfluga landa för att sen flyga vidare. I och med att den landar tappar den vingarna för att gå in i nästa fas. Jag har försökt fånga/ha ihjäl dom och dom är stenhårda och hala så det är stört omöjligt att få grepp om dom. Tack och lov har jag flyttat till Västernorrland så jag slipper eländet. Det ska finnas en art här men inte alls så som i Småland...blärk...

Det stämmer, de tappar vingarna när de landar. Doftmedel fungerar inte.

Jag har sett hästar bli helt hysteriska av dem, det värsta var en häst som ägarna (mkt kunniga) precis hade köpt och som de var helt förtvivlade över. De började fundera på avlivning eftersom hon var farlig att båda rida och hantera. Så upptäckte de att hästen hade flera älgloppor på sig. Hon klipptes och blev snäll som ett lamm...

Jag förstår hästen, har fått dem i håret några ggr och det är så fruktansvärt äckligt!
Så är området hårt drabbad kan det gränsa till djurplågeri att vägra klippa hästen, om den har så lång päls att det inte går att hitta krypen. Då får man frångå sina ideal och göra det som hästen mår bäst av.

Här är det extra mkt i år och de är tidiga. :crazy: Hästarna får på sig i hagen och på grusvägen, tidigare har det bara varit ett problem om man rider i skogen. Inte mer än 1-2 stycken men det är tillräckligt för att göra hästarna väldigt irriterade.

Vet inte om jag vill veta.... men vad är nästa fas :crazy:

Hemma är det i svansen på hästarna som dom verkar vara. Den vill man ju inte raka av, så vad gör man??

Jo, visst flyger dom vidare. I alla fall när dom just landat och man fäktar efter dom. Då förflyttar dom sig. Men om dom satt sig i skydd av tex en stor svans då är det säkert annat.

Jag har bokstavligen sett dem flyga vidare så kan inte säga något annat, men det förklarar att de som kryper kvar sen inte har några vingar iaf ;P Det är ju bara att knipa fast de mellan fingrarna och sedan dela de på mitten med naglarna så gör de inte så mkt sen ;) Mosa en älgfluga är som att försöka hitta en nål i en höstack x)

Det finns flera olika typer av lusfluga och de som inte har häst naturligt värddjur kan mycket väl leta vidare om den har mellanlandat på en häst. De som funnits här tidigare har haft älg, hjort, nötkreatur och får (klövdjur) som naturliga värdar.
Tyvärr så har vi numera även fått en som har just hästen som värddjur och den har kommit med hästar importerade från sydligare länder. Flugan är seglivad och skräms inte av dofter eller dör av vanliga "lusmedel" för den äter väldigt lite blod från hästen utan lever på ytliga sekret. Därför finns den mest under svansen och vid skap och juver på hästen, när den väl har tappat vingarna. Det som irriterar hästarna mest är just när de fortfarande har vingar och letar efter "rätt" ställe.

Lusflugan kan leva på fel värddjur hela sitt liv men bara fortplanta sig på rätt sort.

Aaaa så kan de säkert vara då, för det är sällan jag hittat någon av våra älgflugor som bitit sig fast i hästarna. De har väl antagligen inte häst som värde djur då?

KL

Jag plockar dem relativt lätt och sedan mosar jag dem mellan fingrarna (gnuggar fingertopparna/naglarna mot varandra med äcklet mellan :sneaky:
De verkar inte bitas utan sitter bara där.

Har faktiskt varit med om att de flugit vidare men då får det nästan vara så man sopar bort dem innan de hunnit fälla vingarna vilket de verkar göra ganska fort.

Nu har varken jag eller hästen särskilt ont av dem så, hästen reagerar inte ens på dem, utan "bara" för mig att plocka bort och mosa, men en varm dag kan man lätt få 10 eller fler på sig och hästen :wtf:
Får erkänna att det fantom-kliar en del när man varit ute i skogen.. :yuck:

Senast ändrad:

Jag använder flugridtäcke när jag rider ut nu på hösten. Då syns kräken och man kan mosa dem. Täcket hindrar dem också från att försvinna ner i pälsen eller i svansroten. Min häst brukar bli helt hysterisk av älgflugorna, men med täcket har det funkat fint hittills.

Har inget vettigt svar på hur man undviker dem.
Men håller med resterande att de är äckliga.
De två hästarna jag har nu reagerar inte nämnvärt på dem.
Gamlingen som jag tog bort i somras däremot fick vätskande sår av de små kräken.
Tyvärr får mina hästar flugorna i hagen.

Jag använder citron efter läst en som tipsade om d på nån grupp på facebook å d funkar faktiskt på hästarna. Min sambo ska sprya ner sig sj o våra hundar nu när älgjaktsäsongen drar igån imorrn när han e ute o jagar, å han har testa några gånger nu när han e vid sina åtlar å han säger d funkar att d inte e lika många på han... Men jag vill ha klara bevis så därför får han vara min försökt kanin nu denna veckan när han jagar älg ;)

Ja dessa äckliga älgflugor! Det värsta är när man är på jobbet och känner något som kliar på halsen....
Jag har långt hår och det kvittar hur mycket jag kammar det efter ridturen så nog tusan finns dom där äckliga krypen där!!
Vet inget tips hur man ska göra för att undvika dom. Jag rider alltid i skogen.

Är det någon som testat flugsprayen som man använder på sommaren? Den kanske kan fungera. :) Värt att testa iaf. (jag menar på hästen då ;) )

Vi fick något medel utskrivet av veterinär. Kommer dock inte ihåg vad det hette.

Men hästen har inte haft några sedan dess :)

Grönsåpa!!!

blanda vatten och grönsåpa och spraya på hästen då kryper de upp ur pälsen och krullar ihop sig och dör...

Lillesyrrans ponny fick älgloppor och blev helt J*vla vild!

Mamma blandade vatten och såpa i en sparyflaska och dränkte hästen i de och de äckliga små krypen kom upp ur pälsen och de dog...

Vet inte om de hjälper att hålla dem såpadoftande och därmed håller dem på avstånd...

Liknande trådar

Hästvård Min dotters ponny (inköpt i januari) blir tokig av älgflugor/älglöss. Jag känner mig lite uppgiven, ledsen och orolig över hur det ska...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 299
Senast: Solis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III