Alger till bronkithäst?

P

piggis_83

Köpte alger idag, från alg-börjes. Carragen tror jag dom hette, nån rödalg av nåt slag? en brun liten påse...
tänkte prova på min häst som fick bronkit för några år sen o sen dess varit känslig för damm osv.
nån som har erfarenhet av dessa alger o vet om dom funkar? dom va ju rätt dyra (445 kr för 2 kg) men bara de har effekt så är det ju värt pengarna.

Sv: Alger till bronkithäst?

Jag har mycket god erfarenhet av Carrageen-alger!
Men du måste ge TVÅ gånger om dagen (som det står på påsen). Och det är inte säkert att en kur räcker. Jag fick ge tre kurer (men det är värt pengarna). Och som en bonus så blir de även fina i pälsen av alger! Skall dock inte ges till dräktiga ston.

Hej
Jag har gett det till en häst tidigare som hade problem med hosta. Hon hade tidigare fått både ventipulmin och fabrol men det hjälpte inte något nämnvärt. Jag fick då tipset om carageen och det hjälpte, hästen blev bra. :banana:
M vH A_Z

piggis_83 skrev:
Köpte alger idag, från alg-börjes. Carragen tror jag dom hette, nån rödalg av nåt slag? en brun liten påse...
tänkte prova på min häst som fick bronkit för några år sen o sen dess varit känslig för damm osv.
nån som har erfarenhet av dessa alger o vet om dom funkar? dom va ju rätt dyra (445 kr för 2 kg) men bara de har effekt så är det ju värt pengarna.
För typ tio år sen blev en häst nästan utdömd av en mkt känd hästveterinär ,ägaren frågade då om hon vågade pröva en algkur..veterinären sa att han inte trodde på det men att det inte skadade att försöka.
Tre veckor senare kollade veterinären hästen igen och friskförklarade den!den blev aldrig utdömd..och några veckor senare ringde veterinären upp ägaren och frågade va det var för nåt hästen fått,han ville tipsa en annan hästägare..

Till historien kan tilläggas att hästen var nitton år och haft problem i många år hos förra ägaren..hästen levde flera år till utan symtom och dog sen av andra orsaker,hann få fin fölunge dessutom!
Hästägaren själv med rökhosta började själv knapra i sig alger oxå! :D

Men vad jag förstått så får man INTE överdosera alger ,det kan ge njur och leverskador efter vad jag hört..
Men sen hörde jag oxå en åsikt från en som sa att alger är fulla med föroreningar från havet oxå !:eek: så vad ska man tro :confused:
Man ska nog inte ge det längre än nödvändigt!

Själv har jag gett en hostande unghäst Carageen en gång ,efter tio dagar hostade hästen upp en gulgrön slemklump stort som ett ägg!Skitäckligt! :eek:
Sen var hästen helt ok..

Min häst vägrade först nån dag att äta de kokta algerna men fick sen smak på det och glufsade glatt i sig skiten. ;)

Senast ändrad:

Vad bra då finns det kanske hopp! Min häst har fått en kur Ventipulmin då jag märkt att hon blivit lite sämre/känsligare (mkt väderberoende) och då hon hostat nån gång.
Dock tkr jag inte det hjälper nämvärt faktiskt, men visst lite hjälper det ju!

Har inte öppnat algerna än, men ska börja ge det så fort örterna är slut (ger nån örtblandning, men är osäker på om det verkligen är bra eller hjälper).

Alger har man ju hört ska va bra, många som är positiva till det. Äter era hästar det gärna? Min är väl lite kräsen av sig ibland... Hur ska man ge det, alltså man ska koka det, o sen svalna? Kan det stå några timmar innan man ger det till hästen sen? Har nämligen inget eget stall, utan 1 mil till hästen.

Min första ponny fick 10 år extra tack var Carageen. Han hade astma (eller kvickdrag som man sa då) redan när vi köpte honom, han var 8 då, men han hade så många andra kvaliteter och jag var :love: i honom. I början gick det bra men efter ett par år blev det värre och vi fick då tipset att ge honom Carageen och han blev jätte bra, fick ge honom ett par kurer under vintern och när det var mycket pollen ute och han fungerade hur bra som helst på det, tyvärr hjälpte det inte när han blev äldre men från det att han var 14 till dess att han avlivades 24 år gammal så gick han på Carageen och kunde leva ett liv utan att ha problem med andningen!

Lilla Skutt skrev:
För typ tio år sen blev en häst nästan utdömd av en mkt känd hästveterinär ,ägaren frågade då om hon vågade pröva en algkur..veterinären sa att han inte trodde på det men att det inte skadade att försöka.
Tre veckor senare kollade veterinären hästen igen och friskförklarade den!den blev aldrig utdömd..och några veckor senare ringde veterinären upp ägaren och frågade va det var för nåt hästen fått,han ville tipsa en annan hästägare..

Till historien kan tilläggas att hästen var nitton år och haft problem i många år hos förra ägaren..hästen levde flera år till utan symtom och dog sen av andra orsaker,hann få fin fölunge dessutom!
Hästägaren själv med rökhosta började själv knapra i sig alger oxå! :D

Men vad jag förstått så får man INTE överdosera alger ,det kan ge njur och leverskador efter vad jag hört..
Men sen hörde jag oxå en åsikt från en som sa att alger är fulla med föroreningar från havet oxå !:eek: så vad ska man tro :confused:
Man ska nog inte ge det längre än nödvändigt!

Själv har jag gett en hostande unghäst Carageen en gång ,efter tio dagar hostade hästen upp en gulgrön slemklump stort som ett ägg!Skitäckligt! :eek:
Sen var hästen helt ok..

Min häst vägrade först nån dag att äta de kokta algerna men fick sen smak på det och glufsade glatt i sig skiten. ;)

Eftersom jag använt vanliga brunalger några år o många varnat för t ex jodförgiftning kollade jag upp det hela noga o så här är det: ska man ge vanliga alger som t ex mineral ska man själv mäta o dosera hemma o då ska man alltså ha de grejjer som behövs hemma för det (kemisk utrustning o vem har det?). Det är så att innehållet i alger kan variera så mycket att man inte vet hur mkt hästen får o algerna innehåller mer jod än vad hästen behöver.

Kommer algerna från rena hav (som t ex Island som Alg-Börjes gör) skall det vara ok.

Carrageen är rödalger och skall vara helt OK att ge. Jag har mkt bra erfarenhet av det då jag behandlade en av hästar med det efter en ordentlig stafylokockinfektion med envis hosta efter. Höll på 6 månader o sedan var det bra. Dock lite jobbigt koka o hålla på, men det är ju värt det.

Vilya skrev:
Min första ponny fick 10 år extra tack var Carageen. Han hade astma (eller kvickdrag som man sa då) redan när vi köpte honom, han var 8 då, men han hade så många andra kvaliteter och jag var :love: i honom. I början gick det bra men efter ett par år blev det värre och vi fick då tipset att ge honom Carageen och han blev jätte bra, fick ge honom ett par kurer under vintern och när det var mycket pollen ute och han fungerade hur bra som helst på det, tyvärr hjälpte det inte när han blev äldre men från det att han var 14 till dess att han avlivades 24 år gammal så gick han på Carageen och kunde leva ett liv utan att ha problem med andningen!

Hej! Jag fick diagnosen idag att min häst har astma. Har endast haft honom i knappt två månader. Nu läste jag detta. Är det värt att testa med Carageen?

Alger har man ju hört ska va bra, många som är positiva till det. Äter era hästar det gärna? Min är väl lite kräsen av sig ibland... Hur ska man ge det, alltså man ska koka det, o sen svalna? Kan det stå några timmar innan man ger det till hästen sen? Har nämligen inget eget stall, utan 1 mil till hästen.

Nej, de äter det inte gärna tyvärr... :( Man brukar få dölja smaken med betfor, vitlök o liknande i början. Efter ett tag går det bättre. Men det står också på påsen att man skall vänja in dem på en lägre dos och sedan öka upp succesivt till normaldosen. Då brukar det gå bra. Men det är som sagt viktigt att ge TVÅ gånger om dagen om man vill uppnå effekt. Och för mig har det aldrig räckt med en tvåkilospåse utan det har alltid krävts minst två påsar/kurer för att se resultat.
Och du kan koka en rejäl sats och förvara i kylen, håller sig flera dagar om det förvaras svalt.

Senast ändrad:

Vad bra att det håller sig några dagar så man slipper koka 2 ggr om dan. Det borde ju hålla sig fräscht i stallet över en natt ex, bara det står svalt.
Ska bli spännande att prova....!

För vad ska man göra när det receptbelagda knappast hjälper :smirk:

En fråga till: ungefär hur länge räcker en påse (2 kg)?

Alg Börje uppger själv jodinnehållet på sin hemsida o vid angiven dosering ligger det på en nivå där man har sett jodförgiftning även om maxgränsen brukar anges en bit över denna nivå.
PL

Jag började (nåja, min sambo började...) ge mina hästar alger från AlgBörjes förra vintern samtidigt som en granne med hästar på annat håll. Vad jag upptäckte då som hovslagare var hur okontrollerat hovarna började växa på alla som fick alger. I en tid på vintern då hovarna just inte växer så snabbt! Jag fick korta ner skoperioderna till högst 4 veckor, på de som fick alger. Efter några månader började den snabba tillväxten avta något och nu växer de normalt igen. Det som hände var att de satte igång något slags reningsprocess i kroppen(typ...) som fick till följd att hovarna satte igång att växa nåt fruktansvärt!
Bara en reflektion!

Fille skrev:
Hej! Jag fick diagnosen idag att min häst har astma. Har endast haft honom i knappt två månader. Nu läste jag detta. Är det värt att testa med Carageen?

Absolut! Lycka till!

Är det nån som vet ungefär hur länge en påse (2 kg) räcker? Är det några dagar eller flera veckor?!

piggis_83 skrev:
Är det nån som vet ungefär hur länge en påse (2 kg) räcker? Är det några dagar eller flera veckor?!

om man ger ½kg morgon och ½kg kväll så räcker de ca: 4½ vecka!
Om man ger 1 kg morg, och 1 kg kväll så räcker de ca: 3½ vecka!
Beställde carageen till min pålla idag som har bronkit.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en väldigt lurvig Nordsvensk med jättemycket man och svans. Vill gärna köpa bra shampoo och pälsglans till vettiga priser. Haft...
Svar
11
· Visningar
1 376
Senast: pilmen
·
Foder & Strö Har oturen att min kära fyåraåring drabbats av en hovbensfraktur efter att han gick omkull på asfalten. Läst på buke att folk ger...
Svar
3
· Visningar
2 148
Träning Min unghäst född -10 har aldrig riktigt accepterat bett. Munnen är kollad,allt ser bra ut. I början så hade vi 3-delat tränsbett,vilket...
Svar
12
· Visningar
1 507
Senast: Ridinglady
·
Relationer Varnar känsliga läsare för långt och svamligt inlägg, men snart spricker jag! Om nån skulle lista ut vem jag är, låt det stanna hos dig...
Svar
16
· Visningar
2 986
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama