grusholmen
Trådstartare
Har en kastrerad hane som är ca 13 år. För en och en halv v sen såg jag att han haltade kraftigt på ett bakben. Han gick på hela underbenet, sk björnfot. Efter 1 v på metacam var det marginellt bättre så jag åkte till veterinären i går. Veterinären röntgade men kunde bara konstatera att det inte är skada på något ben. Jag fick också lära mig att katter kan få sk björnfot av diabetes men då blir det alltid på båda bakbenen, pga nervskada. Nu har katten rumsarrest (utekatt) med metacam en vecka för att se om vilan gör skillnad.
Är det någon här som har liknande erfarenhet? Kan det vara diabetes trots att det bara är ett ben som är påverkat? Om det är diabetes antar jag att det går att lägga om kosten så det vore ändå ett bra scenario. Dock tog inte veterinären något blodprov när vi var där.
Om det vid vidare utredning visar sig att det ex är en sena/ligament som är av, vad gör man då? Opererar eller låter det vara? Om det är kutym att operera, vad är prognosen?
Tacksam för alla svar och funderingar!
Är det någon här som har liknande erfarenhet? Kan det vara diabetes trots att det bara är ett ben som är påverkat? Om det är diabetes antar jag att det går att lägga om kosten så det vore ändå ett bra scenario. Dock tog inte veterinären något blodprov när vi var där.
Om det vid vidare utredning visar sig att det ex är en sena/ligament som är av, vad gör man då? Opererar eller låter det vara? Om det är kutym att operera, vad är prognosen?
Tacksam för alla svar och funderingar!