Äldre hingstar ihop.

Elute

Trådstartare
Någon som har erfarenhet?

Har någon haft äldre hingstar ihop? Vi får hem en shettishingst på 9 år och en russhingst på 20 år. Kan man prova att släppa ihop dem i hagen om de verkar gå bra ihop i stallet och när man hanterar dem vid ridning/körning?

Många andra djur kan ju börja slåss efter några veckor, även om det verkar gå bra i början. Hur är det med hästar?

Skulle vara skönt om vi slapp dela hagen...

Sv: Äldre hingstar ihop.

Prova att släppa ihop dem! Att ha hingstar ihop brukar inte vara några problem - speciellt inte om man inte har för mkt ston i närheten. En bekant till mig som föder upp travhästar har dem delade i två hagar med dubbla elstaket emellan. Stona i en hage och hingstarna i en. Från de att stona stöter bort dem/de blir för hingstiga till 4-5 åringar. Inga problem eller slagsmål alls i stort sett. Han har haft gott och väl 7-8 hingstar ihop. Så jag skulle prova!

Om det ser ut som om de skulle vilja ha ihjäl varann så kommer vi naturligtvis inte att ha dom ihop. Hästarna är 9 resp 20 år, mycket välmogna...
Stallet skulle isåfall bara innehålla dessa två hingstar. Den ena är en mycket försiktig häst, och faktiskt ganska ranglåg/ängslig. Om den äldre hingsten visar sig vara en snäll och rättvis gammal farbror så kanske det inte blir några problem.

Om det är vettiga hingstar så bör det kunna funka med den ålders skillnaden. Var skillnaden mindre tror jag inte på det.
Men det beror ju helt på hur de funkar som hingstar.
Räkna med att det blir lite skrikigt och att hingstar använder ganska tuffa tag.
Jag har en flock shettisar som har gått ihop. Det har varit 2 ett åringar, 1 två åring, 1 treåring, 1 tio åring och 1 sjuårig val.
Det har funkat fint med dem, men den äldre hingsten har jag varit tvungen att ta bort ur flocken nu. Men vi har en del ston så han är kaxig för han tycker nog att det är hans.
Det vore ju jätte bra för dem om det funkade, så jag skulle nog testa om jag vore som du.

Kan du inte göra en hage i hagen som du tar bort undertråden på. Då kan shettisen springa in där och få lite skydd.

Det skiljer inte så hemskt mycket på dom i höjd, shettisen är en meter drygt, ungefär. Russet är ca 120 cm. Men det tål att tänkas på, några cm på en häst gör ju ganska mycket.

För oss har det oftast fungerat att ha två hingstar ihop. Enda gången det absolut blev omöjligt var när båda killarna var extremt ranghöga och ingen lät sig bli nummer två på ranglistan. Eviga slagsmål alltså, så då fick det bli skilda hagar (och slutligen kastrering för den ena). Men det finns ju bara ett sätt att ta reda på om de passar ihop, och det är ju att släppa ihop dom. Jag har ju den "fördomen" att små ponnier dessutom är väldigt tåliga, och klarar av en tuff fight bättre än stora hästar. Mina barns shettisvallack spöar upp vår tvååriga kallblodshingst lite då och då, till tvååringens stora förtret.:p

OM de är vänligt sinnade mot varandra såklart! Bara de två låter som en bra idé, de måste lite granna lita på varandra och är ju sällskapssökande. Men jag håller med om att det inte är en god idé inte tål varandra...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 389
Senast: mars
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 360
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 121
Senast: Juli0a
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
918
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama