Åldersdiabetes

Lager

Trådstartare
Nån som har gammelhund med diabetes? Tant har kissat typ varannan timme nu visa perioder. Varit hos vet under två veckors tid och kollat urinvägarna, tagit kisseprov, blodprov, fått inkontinenstablett, och förra veckan fick hon prel diabetesdiagnos som vi ska gå vidare utifrån.

Något kilo övervikt men inte mer, alltid tränat och varit aktiv. Jag har inte märkt att hon varit seg eller trött direkt, utöver att hon dricker mer än vanligt och att det bara rinner igenom. Vet sa att vissa individer är känsliga och kan utveckla insulinresistens med åldern. Hon ska inte ha sprutor än, och vi lever redan någorlunda enligt reglerna med fasta mattider och motion. Men någon kunnig som vill dela med sig av diab-erfarenheter?

Tant: Jaktlabbe. Ska fylla tio. Lever rövare ute, och bossar barskt med den yngre hunden. Verkar glad och pigg helt klart. Utöver kisseriet.

Jag har haft en tik med diabetes, men det var typ 1, vilket är den vanligaste typen av diabetes hos hund. Fördelen med typ 2 (alltså åldersdiabetes) är ju att det finns goda chanser att kunna behandla det genom kosten, så att hunden kanske t o m slipper insulin. Jag skulle sätta hunden på en kolhydratsfri kost, alltså färskfoder utan en massa tillsatta kolhydrater eller en BARF-kost utan grönsaker/kolhydrater. Hos människor kan många typ2-diabetiker bli helt fria från insulin genom att äta LCHF-kost och motsvarade för hundar är ju BARF.
Tiken jag hade som fick diabetes vid 3 års ålder sattes på en kolhydratsfri kost samma dag som hon fick diagnosen. På bara ett par dagar så slutade hon dricka och kissa onormalt, hennes allmäntillstånd förbättrades rejält och hennes blodsocker på över 40 sjönk till nästan normalt och då hade vi inte ens börjat med insulin. Veterinären hade ingen erfarenhet av att ge kolhydratsfri kost vid diabetes, men kunde ju se med egna ögon hur bra tiken mådde, så hon hade inga åsikter om hur jag utfodrade tiken.
Tikar som får diabetes kastreras alltid då dräktighetshormonet progesteron (som ju alltid är inblandat i löpcykeln, oavsett om tiken är dräktig eller ej) motverkar insulinets verkan. Utan löpcykel så blir det betydligt enklare att behandla diabetes och i vissa fall kan man t o m häva diabetstillståndet med en kastrering.

Jag har haft en tik med diabetes, men det var typ 1, vilket är den vanligaste typen av diabetes hos hund. Fördelen med typ 2 (alltså åldersdiabetes) är ju att det finns goda chanser att kunna behandla det genom kosten, så att hunden kanske t o m slipper insulin. Jag skulle sätta hunden på en kolhydratsfri kost, alltså färskfoder utan en massa tillsatta kolhydrater eller en BARF-kost utan grönsaker/kolhydrater. Hos människor kan många typ2-diabetiker bli helt fria från insulin genom att äta LCHF-kost och motsvarade för hundar är ju BARF.
Tiken jag hade som fick diabetes vid 3 års ålder sattes på en kolhydratsfri kost samma dag som hon fick diagnosen. På bara ett par dagar så slutade hon dricka och kissa onormalt, hennes allmäntillstånd förbättrades rejält och hennes blodsocker på över 40 sjönk till nästan normalt och då hade vi inte ens börjat med insulin. Veterinären hade ingen erfarenhet av att ge kolhydratsfri kost vid diabetes, men kunde ju se med egna ögon hur bra tiken mådde, så hon hade inga åsikter om hur jag utfodrade tiken.
Tikar som får diabetes kastreras alltid då dräktighetshormonet progesteron (som ju alltid är inblandat i löpcykeln, oavsett om tiken är dräktig eller ej) motverkar insulinets verkan. Utan löpcykel så blir det betydligt enklare att behandla diabetes och i vissa fall kan man t o m häva diabetstillståndet med en kastrering.

Hon är kastrerad sedan tvåårsåldern. Äter hills nu, ev foderbyte blir aktuellt efter att de sista proverna är klara. Tack för dina erfarenheter! Jag tar med mig det du skriver inför kommande möte med vet.

Vid typ 2 diabetes så innebär uteslutning av kolhydrater att kroppen har en chans att klara sig på den lilla mängd insulin som ändå produceras och man slipper behandling. Tyvärr är alla veterinärer inte så kunniga inom detta...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tjockistråden 4
  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka