• Avel
  • Trådstartare Trådstartare isse
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 074
Status
Stängd för vidare inlägg.
I

isse

Skulle ni betäcka ett sto som är 21 år gammal som aldrig har haft föl förut och som dessutom har sommareksem? Jag skulle inte det och jag vill gärna höra andras åsikter.

Sv: Ålder?

Nej det skulle jag inte! Tycker det är för gammalt för att betäcka för första gången.
Sommareksem har jag dålig erfarenhet av men om det är ärftligt är det frågan om om man ska avla på de individer överhuvudtaget.

Ägaren vill ha ett föl. Jag tycker att det låter som ren idioti att betäcka hästen och därför vill jag veta om folk håller med mig. Men vad ska man göra? Ska man säga till ägaren eller ska man låta det vara?

Jag tycker att det låter som en dålig idé!

Vad är syftet annat än att ägaren vill ha ett föl? Har stoet något att tillföra aveln?

Vill ägaren ha ett föl tycker jag att h*n ska köpa ett istället!

Ägaren i fråga är ett pucko. Har noll koll på hästar överhuvudtaget. Hon har redan betäckt ett sto med eksem och nu tyckte hon så synd om det andra stoet som inte skulle få ha föl nästa år. Hästen kommer inte tillföra aveln någonting. Snarare tvärtom, den har eksem. Det kan göra att avkomman får onödigt lidande ifall den också får det.

Skulle inte rekommendera att sätta en 21 åring i föl för första gången men absolut inte ett sto med eksem. Stackars föl!! Riskera att få den helvetes plågan i livet.

Kan du inte skrämma upp ägaren med att dra fruktansvärda historier om äldre hästar och förstföderskor??:devil:

Sorgligt att höra!

Hästar har ju inte mänskliga känslor, jag blir lika beklämd varje gång jag hör någon föra över mänskliga känslor på djur...

Senast ändrad:

Jo om jag hade några, någon som har??:D Och med tanke på att hingsten också har eksem så är det ju hemskt. Jag gör vad jag kan men i långa loppet kan inte jag bestämma vad hon ska göra med sin häst annant än att förklara för henne att hon gör fel. Man har tamefan ett ansvar när man har djur.

Senast ändrad av en moderator:

Jag mår så fruktansvärt dåligt över detta men jag vet inte hur jag kan få henne att ändra uppfattning.

Ang åldern vet jag inte.... Finns de som betäcker äldre ston för första gången... En del resonerar att orkar inte kroppen så kastar de eller går gall...

Ang eksem kan jag bara beklaga din väns uppfattning. Eksem är hemskt för hästarna om man inte gör vardagen dräglig för dom.Hur jobbig eksem har hennes hästar kan man fråga? Ser hon inte hur stoet lider av det?
Vill hon utsätta en ny individ för det?

Leta upp de mest hemskaste bilder du kan på nätet på eksem osv så kanske hon förstår.
Finns säkert hemska historier också med fölning osv på nätet om man vill leta.

Det är inte åldern jag har lika mycket emot som att hon har eksem.

Dessutom anser jag att ston som används i avel ska ha något att tillföra annat än att hon är älskad av sin ägare.

Jag har bekanta som försöket sätta ett 20-årigt sto i avel, för första gången. Men den hästen är fullt frisk och har dessutom gått internationell hoppning upp till 1.60, så jag skulle nog säga att hon har något att tillföra aveln.

Men 21 år, inget att tillföra aveln, och dessutom sommareksem skulle jag aldrig ta föl på...

Med tanke på att hästen har eksem (och även hingsten!) så skulle jag definitivt INTE ta föl på den hästen. Det är som att be om ett långt lidande för fölet.
Hästen kommer nog inte bli ledsen för att hon inte har något föl, hästar tänker inte som vi människor (GUUUD vad irriterande det är med folk som förmänskligar hästar, en häst är en häst och ingen människa!!)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 155
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
533
Senast: Nikan
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 642
Senast: Mabuse
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
934
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka