Ålder spelar väl ingen roll!?

T

Tinkerbell

Hejsan!

När jag kollar lite annonser inne nu på detta annonsdirekt.se så blir jag lite fundersam . . .
Många ber om en ryttare efter en viss ålder ex "Över 16!!" . . . Jag har letat medryttare till min pojk ett tag nu, och sex stycken har varit och provridit, varav 4 st över 20 . . . Jag ansökte om en rutinerad ryttare och skrev noga att åldern inte spelade någon roll, och jag kan ju säga att de två stycken som var 14 & 17 var bra mycket duktigare på & hantera min häst/rida honom och allt övrigt i stallet än de över 20!!
Det enda jag kan förstå om när man ber om någon över t.ex 18, det är för att det kanske är dålig/ingen bussf. och att man därför vill ha en med körkort ... Men jag tycker ändå att hur duktig man är mäts verkligen inte i ålder! :eek: :o

Mvh

Sv: Ålder spelar väl ingen roll!?

Är man 13 så kanske man inte kan ta samma ansvar som en 17-18 åring.
Jag skulle inte vilja lämna ut min häst till ett barn (13-14 :devil: ), för både hästens och ungens skull.

Lustigt att du ser 13-14 som ett barn :devil:. När jag var tolv började jag rida in mitt kallblod som jag importerade ifrån Belgien ... Och han är helt underbar nu :). Så det är fel & dra alla över en kam . . .

Mvh

Jag håller med om att ålder inte behöver vara ett kriterium för hur duktig man är.

Dock när jag annonserat så har jag satt en åldersgräns (tror det var 18 år). Inte för att jag tror att yngre kan mindre alla gånger, utan pga ansvarsfrågan.

Helt enkelt så har jag satt åldersgränsen för att myndiga personer ska svara. Som kan fatta egna beslut. Om olyckan skulle vara framme så skulle jag känna mig ansvarig om en minderårig skadades, och som kanske inte hade föräldrarnas tillåtelse. En myndig fattar sina egna beslut, är vuxen helt enkelt.

Men - jag har en minderårig som skötare på ena hästen, med föräldrarnas vetskap och tillåtelse. Hon är jätteduktig och ansvarstagande. Gör alltid som jag ber om och är fullständigt pålitlig. Och som TYCKER OM hästen! :) Funkar hur bra som helst! :)

Hälsn Norrland :banana:

Säger som norrland65, de gånger jag annonserat efter medryttare har ett av kraven varit att personen ska vara myndig just pga ansvarsfrågan. Om en minderårig skulle skadas skulle jag däremot inte känna mig ansvarig, men jag kräver av den som hanterar mina hästar att de tar fullt ansvar om något händer. :devil:

*lånar*

Om olyckan skulle vara framme så skulle jag känna mig ansvarig om en minderårig skadades

:crazy: Så du skulle inte känna dig lite ansvarig om en 19åring bröt nacken, utan det är värre med en 15åring? :o

Hur menar ni med att ta ansvar om något händer? Vad är det ni syftar på då?

Mvh

Om en vuxen genom oansvarig beteende orsakar en skada på egendom eller i värsta fall på min häst så är det den personen som är ansvarig och får då stå för ev. ersättning. För en omyndig så är det vårdnadshavaren som ansvarar för vad den orsakar och jag har inget intresse av att diskutera ansvar, ridning och skötsel med någon annan än den som ska hantera min häst. Jag tar inget ansvar för att en ryttare ramlar av och bryter nacken oavsett ålder, rider gör man på eget ansvar. Däremot ansvarar man mot mig att min häst sköts enligt mina föreskrifter eller så kan man packa ihop sina saker och rida hos någon annan. Samma sak där, jag tar snacket direkt med den det berör och inte via föräldrar eller andra vårdnadshavare.

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag har en Australian shepherd valp på 16 (kanske 17 nu? Tiden går fort) veckor. Tanken är att hon ska bli en framtida...
Svar
19
· Visningar
2 079
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama