Ålder på dräktig tik?

miss_sofy

Trådstartare
Hur gammal ska tiken vara innan man parar henne för första gången? Jag har hört att det ska vara 3 år men har läst här inne att folk parat sina 2-åriga tikar. Vilka 'regler' gäller egentligen?

Sv: Ålder på dräktig tik?

Det är olika för olika raser, men normalt brukar man säga att man kan para på 3:e löpet.
Kolla upp med din rasförening så vet du.

Beror dels på vilken ras det gäller och sedan är det ju väldigt individuellt från tik till tik om och när de är mogna nog att paras och ta hand om en valpkull.

Generellt sett ska man inte ta valpar före 3:e löpet.

Det är olika beroende på ras osv vissa utveklas seanre och andra tidigare.

Jag tycker inte att man ska para en tik som är under 2år.

Små raser brukar vara färdigutvecklade tidigare än stora hundraser. 2 års ålder brukar fungera utmärkt just på minihundar, men man får använd sunt förnuft och ge tiken tid att bli mogen för att ta hand om sin kull.

Tack för era svar. Jag har en dalmatiner som är lite tidig i sin utveckling, rent fysiskt. Vid det tredje löpet kommer hon vara ca 1,5 år så jag väntar med att para henne. Över 2 år låter bättre, gärna närmare 3 så de hinner mogna i psyket ordentligt, oavsett hur löpen hamnar. Eller?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
832
Senast: animalasia
·
Hundhälsa Hej alla! Vi trodde vår lilla löpte första gången för någon dryg månad sedan - hon började kissa hela tiden, blev superkelig, verkade få...
Svar
6
· Visningar
584
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
988
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
1 010

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka