Ålder mellan hundarna?

Lenis

Trådstartare
Har ju en liten kille här och satt bara & funderade lite på när folk som har två hundar skaffar nummer två. Alltså inte de som skaffar en som ska ersätta gammelhunden, utan två som ska vara vuxna ungefär samtidigt & hänga med på grejjer ihop, om ni förstår vad jag menar. Hur lång tid ska man ha mellan tycker ni?

Jag skulle ju aldrig ha två valpar samtidigt (hu för att träna rumsrenhet med två, haha) men i övrigt tycker jag det är svårt. Lite funderingar här på kvällskvisten :)

Sv: Ålder mellan hundarna?

Jag tänkte ingen särskild ålder.. När ena hade en tillfredsställande allmänlydnad och inte på något plan ifrågasatte mitt ledarskap så skulle jag skaffa hund nr två:)
Nu blev det inte försen Gabbi var fem men det berodde mer på andra omständigheter!
Men jag hade nog inte skaffat tvåan tidigare än när Gabbi var tre men som sagt, det där är ju olika från hund till hund!
Jag ville ha en helt igenom okomlicerad relation med gammeln innan nästa gjorde entré:D

Mina är födda 26/7 -04 & 25/7 -07 :) kändes rätt lagomt, den äldre va så pass duktig å lyssnade så bra nu, dessutom är han så lekfull så de leker hela dagarna, så det kändes som att det var rätt tid att skaffa en valp nu, innan han blir gammal och bara tycker det är jobbigt med en liten en som härjar :)

Vi skaffade hund nr två när hund nr ett var två år. Mest för att vi då flyttade ihop o jag ville ha en egen hund :D Men hund nr två var 8månader vid införskaffande, så hundarna emmellan skiljer det bara ett år. De vovvarna är bästa vänner nu, det märks tydligt att de föredrar varann.

så det kändes som att det var rätt tid att skaffa en valp nu, innan han blir gammal och bara tycker det är jobbigt med en liten en som härjar :)

Precis så tänkte jag med! Gabbi fick inte vara äldre än fem, så det var i sista stund jag skaffade lillan:love:

Jag tänkte inte så mycket alls jag...
Blev erbjuden en omplacering på 3 år som stämde överens med allt jag önskade i en hund och träningskompis. Lät honom provbo här en vecka innan vi bestämde oss för att det skulle fungera.

MEN jag hade överhuvudtaget inte ens funderat på att ta en till hund om jag inte varit mer än nöjd med allmänlydnaden på min tik, första hunden alltså.

Åldersskillnaden på dom två är ganska precis ett år. Tiken är snart 5 år och hanen snart 4 år. Nu i efterhand kändes det enormt klokt att ta en vuxen hund istället för en valp...nog för att man saknar valptiden men det hade inte passat in i mitt liv på samma sätt som det här.

Senast ändrad:

Mina hundar är 8 (fick honom när han var 4), 2 (född i nov), 1 (född i sep)och 10 månader. så det skiljer bara 6 månader mellan de minsta, men där hade vi dem skillda så mkt som möjligt då 1 åringen skulle lära sig följa min dotter och inte efter valpen. Vissa av dessa hundar är inte köpta som enbart sällskap utan till framtida avel. Därför blev de lite tätt mellan åldrarna.

Mina är 2 och 5 år gamla. Jag valde att skaffa hund nr 2 när jag kände att jag hade full koll på hund nr 1.

Vill veta var jag har den ena innan jag skaffar en till. Vardagen skall fungera smidigt och då är det ett plus om den yngre lär sig bra istället frö dåliga saker av den äldre...för lär sig av varann det gör dom fort.

Jag tycker det är klokt att hundarna inte är för nära i ålder. Hund nr 1 ska ha gått igenom sin "pubertet" och ha befäst almänlydnad innan hund nr två kommer. Annars kan det lätt bli kamp om rangordning hundarna emellan. Tror den valiga rekomendationen ligger på 2år. Men det är ju väldigt individuellt med.

Min hund var 6 år när jag skaffade nr 2. Jyckarna är bästisar och gamlan hjälper till så gott hon kan med att uppfostra lillan som inte får stöka för mycket för henne. Tanten har även levt upp riktigt och tycker det är jätte roligt med en bäbis och nån att leka ta fatt med.:)

Vad mysigt att det funkat så bra :)

Vi hade gärna skaffat en uppföljare till familjehunden när hon blev äldre (alaskan) men vi vågade aldrig för hon var den typen av hund att man inte vågat lita på att hon inte nackade nykomlingen när någon tittade bort. :o

När min hane var strax över 1 år gammal, så tog jag en omplacering som var 4 år gammal. Blev lite komplikationer med rangordningen, eftersom tiken hade (Och har) noll koll på hur man ska sköta sig om man inte står lägst i rang. Så hon fick flytta ner till botten, och sen löste det sig bra.

Min tredje hund kom alldeles nyss, han är 10 v gammal nu. Min hane är strax 2 år gammal, och tiken fyller 5 år i sommar.

Min hane är inte perfekt i lydnaden, och lär heller aldrig bli. Han avskyr allt som har med tankeverksamhet att göra, så för tillfället får han stanna på den nivån han är på.
Tiken är en bra läromästare, men alldeles för snäll. Valpen kör redan över henne totalt.

Valpen, som är en hane, är mycket mjuk och följsam redan nu så jag hoppas på att han blir bra i slutändan också :) Trots att den ranghögste hunden i flocken kan vara lite smått odräglig av och till.

Vi har skaffat hundar med allt ifrån 6 års mellanrum, till 2 månader. Det har alltid funkat bra, man får bara göra på olika vis.

Min första "nr 2" var ett år när jag fick hem honom, ettan var 10. Det berodde mest på praktiska omständigheter i mitt liv att det blev så. Ettan dog ett år senare. Jag skaffade en ny tvåa till den kvarvarande, som nu alltså var etta, minns faktiskt inte åldersskillnaden där... Ettan fortsatte vara etta och tvåan fick flytta. En ny tvåa skaffades, 1,5 år var hon då ettan var 5-6 år, kanske? Ettan dog när han var 7. Nya ettan kvar då, hon fick valpar och jag behöll en som klarade sig tills hon var tre, då trillade hon av pinn (olyckligt). Ettan var 9 när en ny tvåa skaffades. Den ettan dog två år senare tvåan blev etta och en ny tvåa införskaffades. Så nu har jag alltså en etta och en tvåa som det skiljer två år på! Så kan det också gå, ibland blir det bara som det blir, utan medveten planering...

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 947
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 019
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 268
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 278
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka