Ålder B-ponnyryttare

Pancakes

Trådstartare
Jag sitter och kikar på ett delprov till en kurs för grönt kort, men jag fastnade på en fråga.

"Hur gammal får man högst vara för att få tävla fälttävlan med B-ponny?"

Jag var nästan säker på 14 år (alternativen är 13, 14 eller 10) men skulle dubbelkolla i TR. Döm av min förvåning när jag inte hittar det.

Letar jag för dåligt eller är frågan för gammal?

Sv: Ålder B-ponnyryttare

Jag tror faktiskt inte att det finns någon begränsning längre, du kan nog rida B-ponny ända upp till 18. Eftersom de inte använder indelningarna B-C-D-ponny alls längre har de nog inte satt någon gräns.

Nu har jag inte lusläst TR, men när allt höll på och klöddade och ändrades 2009-2010 gjorde jag det, eftersom jag själv red ponny, och jag tror faktiskt att jag konstaterade redan då att det inte längre fanns någon maxålder för B-ponny.

Lite knapplån :)

Finns de några gränser för Aponny?
Vilka höjder finns det för dom?
Eller går Aponnysarna som Bponnysar?
Vilka åldrar behövs på ponnyn för att få starta vissa klasser?

Har inte hittat något när jag kollat TR :(

Är helt ny på fälttävlansfronten. Men hade varit kul o hitta ngn ryttare som vill starta min grabb lite i fälttävlan =) Han älskar o hoppa ute i naturen, är väldigt försiktig om benen, slår aldrig i om vi hoppar ute, på banan kan han va lite orädd river kanske 1av 30 hinder elr ngt men han e ju fortfarande ung =)

Alla A-B-C- och D-ponnyser går i samma klass. De delas in efter ålder på ryttaren!

Jag tror lägsta klassen är P60 (alltså 60cm), men jag tror inte jag har sett den arrangeras, mer än någon enstaka Stilterräng/terränghästprov.

Ponnyer får starta stilbedömd terräng (terränghästprov) från de är 4 och riktigt fälttävlan från de är 5.

Tack, då är jag inte helt knäpp. Det var så jag förstod det som när jag läste TR IV också, men jag tänkte att jag kanske blivit halvt blind.

Liknande trådar

Tävling Vad tycker ni om att man fr.om. 2015 ska höja ponnyåldern till 20 år för C- och D-ponny, och sedan införa ålderskategorierna <16 år och...
Svar
19
· Visningar
2 949
Hästhantering * Inte den blekaste susning om var tråden skulle ligga - moderator, flytta gärna * Jag tittar ganska ofta på hästannonser och planerar...
2
Svar
28
· Visningar
8 476
Senast: Wera
·
Fälttävlan Jag har mailat distriktet för nån månad sedan (minst...) utan att få svar, så jag tänkte att någon här kanske vet svaret... :) Jag...
Svar
9
· Visningar
5 245
Senast: fio
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 528
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama