Okej, nu har jag planer på att skaffa ett mindre akvarium för att inhysa några fiskar i på rummet. Har en rund skål för tillfället, runt 10-15 liter. Har för ett par år sen haft två slöjstjärtar i den men jag antar att det inte är att rekommendera en skål över huvud taget? Så nu funderar jag på ett "riktigt" akvarium. Och är helt novis på området. Vad behöver jag i "startpaketet" och vad kan det kosta? Är ganska fattig student Vad är minsta literantal, utan att gå fööör långt ner i storlek? 50 liter? Grus och växter behövs, tillgång till ljus, sen?
Och slutligen, vilka fiskar kan man ha i ett såpass litet akvarium? Hur skulle tex. guppy, black molly och neontetror trivas?
Sen det här med skötseln, man får säkert hjälp i affären men för att undvika försäljningsknep hör jag mig för här nu. Till förra fiskarna fick jag med en flaska med något blått medel som skulle hällas i vattnet vid varje vattenbyte för att neutralisera vattnet. Behövs såna medel? Hur gör man lättast och effektivast rent?
Väldigt tacksam om någon tar sig tid Kanske kan tipsa om någon bra akvariesida?
Och slutligen, vilka fiskar kan man ha i ett såpass litet akvarium? Hur skulle tex. guppy, black molly och neontetror trivas?
Sen det här med skötseln, man får säkert hjälp i affären men för att undvika försäljningsknep hör jag mig för här nu. Till förra fiskarna fick jag med en flaska med något blått medel som skulle hällas i vattnet vid varje vattenbyte för att neutralisera vattnet. Behövs såna medel? Hur gör man lättast och effektivast rent?
Väldigt tacksam om någon tar sig tid Kanske kan tipsa om någon bra akvariesida?