Akvarieväxter frågor

WhoIsItAgain

Trådstartare
Jag har blivit med akvarium igen 🤗. Har nu två frågor.
Akvarie 1 ör ett Juwel Vision 180 och där växer det super, är en riktig djungel. Inga fiskar i än, är i igångkörningsfas (vecka 4). Min fråga där, kan/ska man korta rötterna på flytväxterna (Limnobium laevigatum)?

Fråga 2 kommer i nästa inlägg.

Bifogade filer

• 20211113_114247.webp
    20211113_114247.webp
    330,3 KB · Visningar: 72
Akvarie Nr 2 är ett 54 liters som delats på hälften, planen är att det ska bo 2 Bettas i det). Där växer det dåligt, flera plantor har löst upp sig, likadant vatten, gödning och växter. Doch annan pump, ett svampfilter med liten vattenströmning och lite annat ljus (anpasst för Bettas). Beror det på det? Har sedan 1 vecka bio co2 igång i det.

Något mer jag bör göra? Eller finns det växter som bättre klarar av just detta akvarium?

Bifogade filer

• 20211113_114252.webp
    20211113_114252.webp
    218,5 KB · Visningar: 71
Akvarie Nr 2 är ett 54 liters som delats på hälften, planen är att det ska bo 2 Bettas i det). Där växer det dåligt, flera plantor har löst upp sig, likadant vatten, gödning och växter. Doch annan pump, ett svampfilter med liten vattenströmning och lite annat ljus (anpasst för Bettas). Beror det på det? Har sedan 1 vecka bio co2 igång i det.

Något mer jag bör göra? Eller finns det växter som bättre klarar av just detta akvarium?
Annat ljus (betydligt lägre) och antagligen lägre pH pga rötterna.

Ja det finns växter som klarar det :). Välj de som kräver låg belysning helt enkelt. Testa anubias och mossor, dom är lätta att få tag på.

Liknande trådar

Övr. Djur Detta med akvarier börjar kännas nästan hopplöst, så nu skulle jag vilja höra lite mer om era erfarenheter. Hur svårt är det egentligen...
Svar
9
· Visningar
2 410
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama