AKUUT! Kaninen sjuk?

S

Skildingur

Gick ut med min svarta vädurshane en stund i eftermiddags, (Timmy är 3 mån och född i en gödselstack) helt plötsligt började han att nysa! Han har varma öron, hela han är varm och han är ganska hängig. Han har "nysit" och småhostat tidigare, och jag undrar om han är sjuk !? det rinner lite ur ögonen, men bara "normalt"... Finns det ngt jag kan göra, ska jag åka till veterinären och är han sjuk ? :confused:

Sv: AKUUT! Kaninen sjuk?

satte ned honom i buren nu, verkar ganska pigg, äter ordentligt iaf...

Du kan väl prova med att ringa ett vetrinär, de kanske kan ge något råd per telefon! Det verkar ju bra han äter iallafall! Lycka till! :)

Skriv gärna och tala om hur det har gått med han....

han verkar må okej, men världens oroligaste matte undrar änså, vrf börjar han nysa så fort han går i koppel, och hosta när man tar upp honom ? :confused: ska ringa så fort mamma kommit hem...

Han visar inga symptom på:

Trumsjuka
Coccidos
Myxomatos (kaninpest nr. 1)
RVHD (Kaningulsot, X-sjukan, Kaninpest nr. 2)
Snuva - Tror inte det iaf, han är ju inte snorig
Ryggbrott
Benbrott
Kvalster, löss
Klump i baken
Inälvsmask
Ögoninflammation
Trycksår på tassarna

Men däremot...

Tularemi / Harpest
Symtom: Liknande som vid akut blodförgiftning. Snabb temphöjning från 39- 40 el. 41 grader med krampaktiga ryckningar eller kramper. Vid långsammare förlopp magrar kaninen kraftigt, får ojämn päls, nyser och blir slö.

(Han är inte slö längre, har alltid varit ganska ojämn i pälsen, inte mager, nyser, varm)

Skildingur skrev:
han verkar må okej, men världens oroligaste matte undrar änså, vrf börjar han nysa så fort han går i koppel, och hosta när man tar upp honom ? :confused: ska ringa så fort mamma kommit hem...

Han kanske nyser etc för att halsremmen sitter åt för hårt? Du kan ju kolla den iaf, det vore väl skönt om allt berodde på den och inte nån sjukdom? :angel: Lycka till!

Hoppas det går bra med lille ninen....
Klmpa in och berätta hur det går vartefter...

Håller tummis!

Är du orolig ringer du vet. innan du frågar på buke.

vi ringde alla veterinärer i Alingsås, alla hade stängt. :mad: Gick in på Buke och ringde sedan till Blå stjärnan. De visste inte, men det kunde vara smittsam förkylning, ska kolla nästa vecka... :confused: Timmy mår ok. nu men nyser till lite då och då. Halsremmen sitter så löst att man får in en knuten näve innanför...

Håller tummarna för din raring
och hoppas att det går bra!

Skildingur skrev:
vi ringde alla veterinärer i Alingsås, alla hade stängt. :mad: Gick in på Buke och ringde sedan till Blå stjärnan. De visste inte, men det kunde vara smittsam förkylning, ska kolla nästa vecka... :confused: Timmy mår ok. nu men nyser till lite då och då. Halsremmen sitter så löst att man får in en knuten näve innanför...

Okej, vilken jobbig situation! Jag förstår hur du känner! Min brorsas kanin dog för typ ett år sen, en dag blev hon bara dålig och det gick utför... :cry: :cry: :cry:

Försök hitta en veterinär så snabbt som möjligt kaniner är otroligt känsliga när något är fel och man ska alltid försöka komma iväg till vetrinär. Finns det inget akutöppet? Om det inte finns det där du bor så kan du alltid ringa till ett djursjukhus i en annan stad och fråga om råd...

Hoppas det ordnar sig!!!

Liknande trådar

Katthälsa Nu har vår ena katt, Norsk Skogkatt, blivit allvarligt sjuk. Vi åkte in med henne till djursjukhuset tidigare idag, men jag undrar om...
2
Svar
25
· Visningar
10 358
Senast: mandalaki
·
L
Hästvård Hästen är sjuk. :( Han blev tyvärr ordentligt nedkyld igår i det där jäkla regnet och jag kunde inte sätta på regntäcket förren på...
Svar
16
· Visningar
3 095
Senast: Lord Owen
·
Övr. Katt Min älskade kisse är sjuk. Han bor inte hemma hos mig, utan hos mina föräldar psom bor på en gård. Där har han och hans katt kompis ett...
Svar
5
· Visningar
1 190
Senast: Splittan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama