AKUT! Tvätta Kavat stövel

Spirit

Trådstartare
Hur kan man tvätta nedkissade fluff fodrade kavatstövlar?

Dottern på 16 månader är otroligt glad för sina stövlar & har dem gärna på sig jämnt. Idag efter badet så nakenfisade hon, tyvärr så hade hon lyckats klättra & få tag på sina stövlar & tog på sig dem.
Promenerade in i vardagsrummet där jag var, ställde sig & smajlade.
Då började hon kissa, tyvärr rann merparten ned i dom fodrade stövlarna. Jag hann inte rädda stövlarna.

Nu är frågan, hur tvättar jag dem? Fluff fodret är nedkissat. Läste på Kavats hemsida, men vad jag förstår så stod det bara om hur man rengör dom på utsidan med diskmedel.

Går dom att rengöra eller det är bara att slänga & köpa nya?

Just nu är jag både arg & full av skratt... Jag har inte skällt på henne utan bara dragit av stövlarna & stoppat in henne i duschen igen.

Stövlarna är röda med ett fyrkantigt mönster på utsidan inkl någon blomma, verkar vara av någon sorts skinn/läder med något fluffigt foder inuti. Har fått dem av en vän & hittar ingen bild när jag googlar.

Hjälp!

Sv: AKUT! Tvätta Kavat stövel

Hm lite barnkiss är väl inte såå farligt att du måste kasta och köpa nya?

Lite vanish kanske och så in i frysen ett dygn ? Nej allvarligt så vet jag inte, men att kasta kändes så drastiskt :D

hade provat med diskmedel uppblandat i vatten även invändigt ,skölj ur och sen i med tidningspapper.kan ju inte bli värre i allafall.

*kl*

Mja tycker själv att det blir ganska ofräscht med stövlar vars fluffiga innerfoder är fulla med urin, stövlarna är på ett par timmar om dagen.

Nu har jag slängt dem i ett 30 min miniprogram i 30 grader i tvättmaskinen, ska strax ta ut dem & proppa dem med tidningspapper för att torka. Får se vad som händer.
Vill helst slippa köpa nya skor pga kisset.

Kände bara panik när det hände.

Nu skrattar jag bara åt eländet & måste hitta ett bättre ställe att ställa stövlarna på så hon verkligen inte kommer åt dem. En väldigt finurlig tjej det där. :p

Jag hade lätt gjort som fred, fyllt badrumsvasken med ljummet vatten och lite tvål, sköljt runt med dem där och sen låtit droppa av upp och ner över natten och fyllt med tidningspapper tills de är torra. Vad skulle det vara i dem som inte tål vatten menar du?

...och jag hade nog gjort som du, stoppat dem i tvättmaskinen och kört på något "handtvättsprogram". I alla fall om alternativet var att slänga skorna.

Dom är vattentäta, tåla vatten bör dom göra. ;)

Det var snarare att jag ansåg det blir ofräscht med gammal urin i fluff fodret som sen kommer gnidas in i strumpor & byxor som sen kommer stoppas i skorna. Vet inte om det hade kommit lukt efter ett tag om jag bara stoppat tidningar i dem.

Nu är dom körda i maskinen & står på tork upp & nedvända i tvättstugan full med tidningspapper. Dottern får ha andra skor imorgon på dagis, får hoppas dom inte ska upp i snödrivorna då dom andra vinterfodrade skor hon har är bara ankelhöga.
Ska smörja in lädret imorgon & hoppas det inte blir torrt & spricker.

Jag har råd att köpa nya skor, men det känns lite onödigt då hon strax ska göra nytt hopp i storlekarna men klarar ännu inte gå upp en sko storlek då det är lite för stort.

Tillverkaren hänvisade på sin hemsida enbart hur man rengör utsidan på skorna.

Fönsterputs är bra om man har kiss på tyg iaf. Gjorde rent en matta så när den kissades ner, blev rent och fint, luktar inget :).
Nu har du ju redan tvättat dem men jag ville dela med mig av mitt smarta tips iallafall :D

Vilket bra tips. ska komma ihåg det till nästa gång, är ganska säker på att kommer bli det ;)

jadu, stövlar fyllda med både det ena och det andra har man ju varit med om genom åren. Nu senast var det förvisso bara lera, när sonen klev i den vattenmättade paddocken och fastnade i sanden....
Jag brukar helt enkelt skölja ur dem genom att fylla dem med vatten och något rengöringsmedel och sen skölja några gånger.

Min dotter har nog kissat ned alla skor hon äger (haft en del bakslag under potträningen) :angel:. Jag brukar köra dom på skonsammaste programmet i tvättmaskinen med vanligt tvättmedel, funkar alldeles utmärkt både vinter och gympaskor.

på djuraffärer finns det något som heter piss off som man sprayar på mattor och dyligt när hundar inte riktigt är rumsrena, kanske vore något :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka