AKUT! Transport av skadat 4dagar gammalt föl!

HRG

Trådstartare
I Fredags morse fick vårat sto ett väldigt fint, starkt och stort hingstföl, allt var bra. Dagen efter var de ute i padocken en liten kort stund och fölet galopperade runt för fullt, men vurpade framför stoet som tvärnitade.
Han fick då en spricka i hoven från kronranden och nästan ända ner till marken. Det blödde en stund men slutade efter att jag sköljt av det och tvättat rent det. Har haft veterinär som kollat på det och fått smärtstillande att ge han men saken är den att vi ska åka till klinik imorgon för att röngta m.m.
Men HUR tar vi oss till kliniken, det tar ungefär 1 timma med transport.Kan man ens köra med en vanlig transport? Kan fölet hålla balansen? Hur ska man göra på bästa sätt?

Har kollat med djurambulans men det är alltförlångt för dem att köra. Annars är hästtransporttör ett alternativ, någon som känner till ngn bra sådan i Västra Götaland?

Sv: AKUT! Transport av skadat 4dagar gammalt föl!

Föl lägger sig ned i transporten när de är trötta så det borde inte vara ngt större problem. Lycka till och hoppas att det löser sig på bästa sätt

Ingen mellanvägg, fölet löst, mamma fast såklart. Som ovan skriver så lägger de sig ner när de blir trötta. Rejält med strö. Körde min fölis akut till Ultuna när han var 7 dygn (3 år sen), en resa på 10 mil. Han låg och snooza i halmen brevid mamma när vi anlände:).

Senast ändrad:

Är det jobbigt att stå upp för fölet så lägger han sig ner. Ha gott om strö i transporten och fölet löst så kommer det att gå bra.

Nu har du säkert löst detta redan.Vi fick köra sto och inte ens dygnsgammalt föl till klinik.Fyra timmars resväg.
Vi tog bort mellanväggen och hade mycket halm som strö.Vi lade fölet längst fram. Ingen rolig resa,men det slutade bra.

En bekants föl var de tvungen att åka in akut med. Hon hade en stor bil, så hon satte sig i bakluckan med fölet och åkte in. Ca 30 min resväg till kliniken.

Kanske inte den bästa lösningen, men det gick, fölet var dock mkt sjukt och säkert påverkat av det. Jag var ej med, men vet att bla veterinär som tog emot henne nämnt det för en vän till mig när hon åkte in med sin 1-åring.

Tror annars som de andra tipsat om (har aldrig behövt transportera så små föl själv)

Lycka till!

Och hur gjorde de med stoet? Om fölet var så litet behövde det väl stoet, gissningsvis?

Och hur gjorde de med stoet? Om fölet var så litet behövde det väl stoet, gissningsvis?

Antagligen kördes stoet i transport efter?

Vet fler som akutkört nyfödda/nyss födda föl i kombiutrymmet i bilen, just för att SNABBT komma in till klinik med det, och att kunna t ex ge fölet dropp under vägen in eller 'bara' kunna ha koll på det (hålla varmt eller liknande)

Då har mamman av någon annan lastats i transporten på normalt vis, och anlänt kliniken efter fölungen. Men är det akut-akut så att 'spara' tiden det tar att koppla släpet, lasta och sen åka i släpfart in till kliniken kan ju vara livsavgörande.

Så, skulle tro att modern (om det inte gått helt åt skogen och modern dött eller nåt då, hemska tanke) åkt på mer traditionellt och långsamt sätt till kliniken efter fölet.

Om nu stoet åkte i transport bakom så har man väl nästan bett om fler skador än det fölet har. Traumatiskt inte minst för stoet!

Om nu stoet åkte i transport bakom så har man väl nästan bett om fler skador än det fölet har. Traumatiskt inte minst för stoet!

Det beror nog på både sto och situation. Vi körde en "dummy" till Ultuna (5 mil) i nedfällt baksäte i en 245a. Han låg helt utsagen på sidan, kunde inte dra in sina ben under sig och krampade med sträckt hals emellanåt. Jag ville INTE ha honom på det viset i transporten med stoet stående. Inte för att hon medvetet trampar på honom men han hade ingen chans att värja sig om hon blev tvungen att trampa om. Dessutom hade man bättre koll på honom i bilen. Stoet var lugnt, hon var rutinerad, han kom in hel i ett stycke till sjukhuset och kom därifrån frisk några veckor senare. Ibland har man helt enkelt bara dåliga alternativ och måste välja ett.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka