Akut Tips till häst som taktar!!!!

lillis1222

Trådstartare
Hejsan,

Jag behöver era kloka råd och hjälp... NU....

Har en dressyrhäst som jag fått ett STORT problem med......enbart på tävling!

Programmen går HUR BRA som helst fram till skritten..... Han skrittar kanonbra då det är mellanskritt/ökad skritt(oftast 8:or i protokollet) ändå tills jag plockar upp honom i formen .... Då bli han som en BOMB och vill ge sig iväg basta.... börjar takta som bara den... När jag då tar i honom och ber honom skritta blir han FÖRBANNAD!!!.. slänger upp med huvudet , börjar takta ännu mer och i värsta fall sparkar han. ... när jag sedan ska fatta galopp (som oftast ligger efter skritten) så SPÅRAR HAN UT TOTALT. Sparkar, slänger upp med huvudet och gör EN STOR GREJ AV DET!.. Han är då redan arg och spänd efter skritten och när jag då lägger intill galoppskänkeln exploderar det totalt.

Det svåraste i allt detta är att han ALDRIG gör detta på träning... utan det händer bara på tävling. JAg själv har försökt med ALLT .. sitta tungt.. sitta light.... lätta i handen... 100000 halvhalter..... svag öppna.....aldrig träna program hemma.... andas andas andas.... bara fatta galopp med vikten.. mkt ben.. lite ben... JAG TYCKER JAG PROVAT ALLT!.... Detta har nu blivit en OND cirkel.... Där både jag och han bara väntar på explosionen efter den förbaskade skritten på tävling :(:(:(:(

Jag behöver er hjälp!:love:
 
Sv: Akut Tips till häst som taktar!!!!

Jag skulle säga att din häst blivit "show smart". Han förstår att det är tävling, där du inte kan komma åt honom som du kan hemma, och så gör han lite söm han vill. Mitt tips är att åka på träningstävlingar, och så fort han börjar tajta avbryter du programmet och skolar honom. (Kan vara en bra idé att säga till domaren innan vad dina planer är.)

Ridtips får någon annan hjälpa dig med (är själv inte dressyrryttare :)) men jag hade nog provat att rygga honom, flytta kraftigt åt sidorna, lägga små små volter osv för att han ska sluta fokusera framåt.
 
Sv: Akut Tips till häst som taktar!!!!

Tack! ja jag har själv planerat att åka på massa träningtävlingar faktiskt...!

Men vad tror du? Nu har jag ju aktat mig för att träna program hemma just för att han INTE SKA LÄRA sig programmlinjerna... men kanske är det det man ska göra och "provocera" och sedan ta igenom det? Eller ska man strunta i programmen hemma som sagt?

Japp TYVÄRR är han otroligt smart och VET när det är tävling och ej ;)
 
Sv: Akut Tips till häst som taktar!!!!

Jag hade nog ridit program hemma, och fortsatt nöta dem -börjar han takta lägg en volt och gör om momentet. "Låtsas-rid" program, kör de kritiska linjerna som ni har svårt för och när han tror/är säker på att -nu jäklar ska det bli galopp!! så gör du nåt helt annat.
Sedan förflytta detta ut till tävling, programridningar med tävlingskänsla men du ändå har möjligheten att använda dig av dina "verktyg" och avbryta honom om han skuttar iväg.

Öva skritten hemma, ändra formen, tempoväxlingar samlad skritt-mellan/ökad skritt-samlad skritt och förbered för galopp men ta till exempel trav istället. En grej jag gjorde med min superheta häst var att skritta på åttvolt, så fort hon började takta vände jag, mjuka bågar som till slut tvingade henne att sänka sig och ta ut steget.
På tävling (och träning ibland) var det absolut förbjudet att vara fokuserad -låter jättekonstigt men satt man och var för fokuserad på vad man skulle göra härnäst blev hon helt ifrån sig och stod till slut på stället och galopperade, satt man däremot och funderade på kvällens middag eller tvättider osv (enda viktiga var att komma ihåg programmet dock) så kunde hon genomföra tävlingar utan att typ hoppa ut genom väggen ;)
 
Sv: Akut Tips till häst som taktar!!!!

det är bättre att skita i en 8:a i skritten, dvs skritta utan att påverka och få mindre poäng i skritten istället. Bättre att få mindre poäng i det momentet och satsa på att resten blir bra istället. (fram tills det löst sig, men gör så några tävlingar bara för att hästen ska få varva ner från det momentet)
 
Sv: Akut Tips till häst som taktar!!!!

Jag har haft en häst med liknande problem, jag jobbade henne mycket sidvärt i skritten, eftersom du "tvingar" hästen att vila på stegen och bromsa upp.
 
Sv: Akut Tips till häst som taktar!!!!

Du har fått bra tips. Det enda jag vill tillägga är vikten av att som ryttare vara i nuet på ffa en sådan häst. Jag undrar om du kanske, omedvetet eller medvetet, börjar förbereda för galopp när du plockar upp henne i skritten. Det är jätteviktigt att fortsätta att tänka och rida skritt ända fram till galoppen. Tänk "skritt, skritt, skritt" i huvudet, ända fram till du fattar galopp.
 

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 605
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 891
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Hejsan, låångt.. Vet inte riktigt vad jag vill med denna tråden mer än att kanske få lite hjälp och råd angående hur jag ska göra åt...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 235
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 356
Senast: KSF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp