Akut - skavsår inför tävling ...

Miran

Trådstartare
Urfånig fråga, men ...

Fick rätt brutala skavsår i rumpan vid gårdagens dressyrträning och på söndag ska jag tävla. Kan knappt gå, än mindre sitta i en sadel ...:crazy:

Finns det någon akutmetod att ta till annat än att ta smärtstillande salva, köra på och hoppas att blodvitet inte blir för hemskt? Är dessutom anmäld till två klasser.

Sv: Akut - skavsår inför tävling ...

Jag får ofta brännsår/blåsor/skavsår på händerna och jag tycker det bästa är att försöka torka ut såren
med babypuder, då brukar det göra mindre ont. Sen så är det på med smärtstillande och mjukgörande salva.

Har just nu extremt brutala skavsår på båda händerna, det gör så jäkla ont att jag inte ens kan sova. :crazy: Lider med dig!

Jag får brutala ridsår av mina sittben.

Har hittills inte kommit på något knep, skavsårsplåster förvärrar bara då de knölar sig. Fick tips om att prova rida med vadderade cykelbyxor. Rider du med helskodda ridbyxor så testa oskodda eller ha en större/mkt heltäckande trosa så att huden inte kommer i kontakt med skoningen, det blir sådan friktion av den.

Jag biter ihop och rider, baken blir bedövad efter ett tag, men efter ett meeting med tre klasser är det inte kul.

Har du provat Xylocain, bedövningssalva? Vet dock inte om det är bra att ha direkt i sår.

Bästa är att du in på apotek och ber om råd.
Själv har jag använt Compeed för ridsår, men vet inte om det är rekomenderat, dock funkarade det för mig. Dämpade smärtan, skyddade och såret läkte fint. Givetvis var det bästa att jag klarade av att fortsätta rida kursen ut.

Mammas faster (tant på ca 70 år) tog cykeln från Helsingör. Planen var att hon skulle till Åtvidaberg/Linköping hem till oss men åkte vilse och hamnade i Tranås, bland annat. Hennes bästa tips för skavsår i rumpan var potatismjöl. Det borde ju ge samma effekt som babypuder.

Mitt egna tips utöver det nämnda är att du hittar ett par vettiga trosor som inte är string och som är i silkigt material. H**ks brukar sälja sådant bland annat. Välj då en lite längre variant som då sitter mer stabilt. Om jag hade varit dig och skaven är stora och otäcka hade jag nog även försökt att tejpa dit något plastigt material på utsidan av trosorna så att eventuellt blod inte missfärgar byxorna :p Borde ju funka med en plastpåse och kirurgtejp, eller om du ska välja någon annan plåstertejp med bättre klister.

Jag brukar kleta på ett TJOCKT lager idomin, det är som magi på ridsår tycker jag! Kan behöva fyllas på efter ett tag eftersom det liksom smetas ut. Kanske sätta på ett lager till mot slutet av framridningen.

Om jag hade varit dig och skaven är stora och otäcka hade jag nog även försökt att tejpa dit något plastigt material på utsidan av trosorna så att eventuellt blod inte missfärgar byxorna :p

:crazy:

Lysande framtidsutsikter ...

Får bli en långpromenad med hästen idag och flera ombyten av trosor och smärtstillande salva. Kör utorkande salva idag och hoppas på det bästa.

Tack alla - hade hoppats på en miraklekur typ "Ny rumphud på 20 minuter" ....:angel:

Har inte provat själv, men kan inte compeed funka på rumpan också? :p

Det enda som fungerade för mig när jag hade grymma ridsår efter att ridit med helt fel trosor var enorma mängder babypuder och väldigt glansiga sömlösa hipsters :)

Jag brukar ha aloe vera-gelé på ridsår. Funkar väldigt bra, tycker jag.

kan du inte köpa en sån dära gelesits? Finns även vadderade "ridcykelbyxor" Mountain horse vet jag säljer såna.

Douderm finns det ett förband som heter, går att köpa på apotek. Det är som större plattor av något material som liknar skavsårsplåster. Om man sätter det på helt torr hud med ordentlig marginal runt såret tycker jag att det brukar sitta fast rätt bra.

Compeed-plåster - gärna i kombination med nylonstrumpor (framför allt om man har helskodda ridbyxor)

Jag hade skavsår precis under skinkorna i somras när jag tränade, hade på compeed och sen satte jag fixomull över för att det skulle sitta kvar och inte "korva" sig, gick jättebra, svårt att få av sen dock.
Sen hade jag på 8 hour cream också så dom läkte fortare.
Samma sak vid sidan på knävecken, mindre skavsårsplåster (compeed dåra) och fixomull. Fixomull räddar konstant mitt liv :p

Kan rapportera att tävlingen nu är genomförd. Vi kom 2:a i båda klasserna trots att jag vi andra framridningen bara kunde rida lätt...:o Väl inne på banan glömde jag av smärtan och körde järnet - nu kan jag knappt sitta på en stol. Men det var det värt!:D

Grattis! Lite sent dårå men jag tror du ska prova med compeed, om ridsåren sitter där jag tror, vill säga. (Sitter dom där jag kan få, så finns ingen nåd att få.)

Om man sätter på plåstret på torr hud och sen håller handen på i någon minut så sitter dom som berget. Mitt rekord är en vecka, på hälen, som jag satte på under pågående vasalopp.

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 666
Senast: Hedinn
·
Gnägg Jag har alltid varit en hästgalning. Men det senaste året har det bara gått utför. Jag går just nu på gymnasiet och mycket tid går till...
Svar
13
· Visningar
2 261
Senast: Nielaa
·
Körning För ca 4 årsen körde jag in min sadelbräda. (american saddlebred.) Målet då,,, KANSKE någon tävling NÅGON GÅNG. Idag är han 8 år...
Svar
9
· Visningar
1 963
F
Western Jag såg startlistorna till WRUs tävling på Johannesberg som jag anmält mig till. Till min fasa såg jag att man ändrat från...
Svar
11
· Visningar
1 571
Senast: Rosie Billgren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama