AKUT! Olika storlek på hingstar?

F

Fluffy

Kan man ha helt olika storlek på hingstar som går ihop? Dvs kan en stor halvblods-åring gå med en liten ponnyåring?
Eller blir skaderisken för stor för den lille?

Sv: AKUT! Olika storlek på hingstar?

Vi har haft en hingstflock där minstingen var en liten B-ponnyhingst och de största var två-åriga halvblod. Den lille var rejält högt i rang och tog ingen skit ! Så jag har bara goda erfarenheter.

Vet inte om det är stor skillnad på att ha två hingstar tillsammans el två valacker, förutom att de säkert härjar mera. Ponnyer kan nog också försvara sig.
Vi hade en shettis och ett stort halvblod som skulle gå ihop. Halvblodet "attackerade" shettisen, som stod kvar som en klippa, första dagen. Shettisen gav tillbaka så tusan mellan frambenen med sina oskodda ponnyhovar, och han gav sig aldrig. Han har satt en store killen på plats.

Jag har en åttaårig fullblodshingst och en ettårig welsh cob hingst tillsammans men bestämmer i hagen gör shettisen........

Har inte haft några skador och jag tror det är större risk för fullblodet än welshen.

Vi har haft en shettishingst gående med vår halvblodshingst (som i vuxen ålder nu är 172cm) tillsammans från de var föl fram till 3-års ålder (då de kastrerades och "äntligen" fick gå med övriga flocken). Det funkade kanonbra, och de blev absolut bästa kompisar. När de träffades igen efter att inte ha sett varandra på 10 år blev det ett mer än kärt återseende. Shettisen kom gnäggande i full galopp när den stora gnäggade, och sedan lämnade de inte varandras sida på ett par dagar. :D

Hade en shettis åring tillsammans med en ardenner åring utan problem, det var shettishingsten som hade komandot i vår hage

Mina föräldrar har två hingstar: En 2-årig (stor) nordsvensk och en ettrig liten 1-årig islänning. Kan bara säga att 2-åringen är lugn som en filbunke, men jävlar vilket psyke islänningen har (har egentligen ingen riktig erfarenhet av den rasen innan).

Om du har möjlighet att prova så gör det. Det är bättre att släppa ihop dem nu än om några år... Dessutom är det viktigt med i alla fall en kompis om man är så ung. Fast var beredd på en del spring trots att de är så unga.

Liknande trådar

Avel Hur stora har era korsningar med halvblod blivit som stora? Har de följt mönstret med ”90% av vuxna storleken vid 1 år”? Eller växer...
Svar
9
· Visningar
743
Senast: Ketrawzc
·
Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
10
· Visningar
657
Senast: movi
·
Utrustning Okej kära Buke! Behöver lite hjälp från bikupan! Ny hästisen har visat sig vara smack på exakt mellan två storlekar i grimmor och...
Svar
6
· Visningar
554
Senast: Oknytt
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 697
Senast: Willys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama