Akut klåda... Hönsen?

Zantha

Trådstartare
Jag har en liten ponny-åring som till synes utan anledning har börjat klia sig, det ser ut att klia på hela kroppen. Men värst verkar det vara uppe på korset och längs sidorna.

Jag kan inte hitta någon ohyra och jag kan inte komma på någon annan direkt anledning.. Eller jo.. Knottallergiångesten kryper ju lite i mig men jag tycker inte att det sådan klåda riktigt (hoppas).

Då slog det mig.. Hönsen har under de senaste dagarna varit inne i hagen (de har inte varit där innan och hästarna har inte heller varit i den hagen förrän nu) och grejat, de går fritt här på dagarna. Hur stor är sannolikheten att det ska vara något kvalster från dem som har råkat hoppa på ponnyn? Har läst att vissa hästar är väldigt känsliga mot det röda hönskvalstret. Fast de lever inte på hönsen väl?

Tanken slog mig nu ikväll, så jag har inte undersökt hönsen om de ens har någon ohyra, jag plockar ofta med dem och har inte sett något men jag har inte heller letat grundligt.

Om det nu skulle vara från hönsen, vad gör man? Jag har tvättat ponnyn nu ikväll med ett aloe vera schampo som ska verka lugnande på huden. Och givetvis så blir det storbehandling av höns och hönshus om de har ohyra men kommer klådan försvinna från ponnyn, eller behöver man göra något särskilt tro?

Och om det nu inte är så troligt att det är något från hönsen.. Har någon en idé om vad det då kan vara?

Mvh

Sv: Akut klåda... Hönsen?

En annan sak som kan ge ordentlig klåda är spolmask. Hade en spolmask unge förra året och så fort det började dra sig mot avmaskningsdags så fick han en fanatisk klåda och skrubbade sig på allt han kom åt, försvann sen efter avmaskningen för att sen komma tillbaka igen när det drog sig mot ny avmaskning.

Liknande trådar

J
Hästvård Vad gör man när inget hjälper:confused: Har en nordsvensk åring som för ett par månader sedan började klia sig på halsen, sedan spred...
Svar
11
· Visningar
2 086
Senast: Prick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Vi som letar häst II