AKUT!!! Introducera två katter

C

cissiny

Vi har en 6 1/2 årig innekatt, världens snällaste, vad vi vet har han ingen eller möjligtvis dålig erfarenhet av andra katter.

Ikväll hörde jag en eländig pipande katt när jag var ute på balkongen, vid tolvtiden pep den fortfarande men lät svagare. Jag och sambon gick ut, hittade en liten vit kattunge uppflugen i ett träd. Efter mycket övertalning hoppade den ner, vi fick fatt i den (den var väldigt skygg).

Nu är bägge i lägenheten, vi sitter i hallen, gammelkatten hos mig och kattungen hos sambon. Gamlingen är nyfiken men väldigt rädd. Båda är nyfikna. Gamlingen har tagit initiativ och sträckt sig framåt för att hälsa. Lillen fräser då precis när nosar möts.

Lillen är oerhört snäll, sambon torkade rent öron och ögon. Klippte klor. Nu är han avduschad.

Lillen är mager, men annars fin i päls. Helt klart utsvulten (vi har bara gett några få bitar) och mycket törstig (vi ger lite vatten i taget).

Vad mer kan vi göra?

Kommer ju att leta efter ägare imorgon.

Gamlingen är vår första katt. Kommer från katthem.

Hjälp!

Mvh Cissi

Sv: AKUT!!! Introducera två katter

Jag hade hållt dem skilda tills jag visste att ungen är frisk. Avmaskad/vaccinerad etc. Lillen kan bo i badrummet under natten. Vill ni ändå släppa ihop dem, gör det på ett begränsat utrymme under uppsikt.

Dom är redan ihopsläppta, dom har hälsat, det verkar funka. Vi håller dem under uppsikt.

Vi tänkte på avmaskning/vaccinering, men det gick ju så snabbt... Gamlingen mötte oss i dörren när vi kom upp.

Ska sätta upp lappar, ringa polisen och ett katthem imorgon. Vi vill gärna behålla "Flingan" (som vi kallar den lilla) om vi får...

Ska ändå till veterinär för vaccinering etc av den gamle snart.

Tack!!!

Mvh Cissi

Vaccinering och avmaskning bör väl vänta lite tills den är i någorlunda bra skick. Även vaccinerade katter smittar ju andra, så för den andras skull är det ingen större fara.

Avmaskningen kan ta rätt hårt på magen, så iaf tills den inte är uttorkad och så längre.

Men absolut att ta med den lilla till veterinären och låta vet gå igenom den.
Eftersom ni gillar den får vi väl hoppas att den inte har nån ägare då :)

Tack MissFideli!

Mycket sömn har det inte blivit, allt har gått bra och den lilla sov i sängen mellan oss. Gamlingen är lite reserverad men hon är jätteförtjust i honom. Han går mest undan.

Hon är pigg som en mört och jagar pingisbollar genom lägenheten... Fri tillgång på vatten har hon, är uppenbart jättehungrig men vi ger henne bara några torrfoderbitar då och då. Vi vill inte ge för mycket på en gång.

Dom kommer nog att gå jättebra ihop, gamlingen är lite omtumlad bara, muttrar och springer undan när hon gång på gång försöker få kontakt.

Har ringt polisen, ska sätta upp lappar idag. Skriver inte ut hur hon ser ut, den som saknar henne får tala om hur hon ser ut.

Hoppas att vi får behålla henne! Polisen sa 3 månader också.

Mvh Cissi

:bow:
Vilken tur hon hade som hittade er! Hoppas att hon inte har någon ägare.

Tack!!! :)

Men så borde väl alla göra, tycker man? Om man hör en ynklig katt i flera timmar och sen hittar den uppflugen i ett träd?

Hon är helt underbar, snäll söt och väldigt social. Gamlingen börjar vänja sig nu. Om vi måste lämna tillbaka henne så kommer han nog att sakna henne... Han känner sig nog som pappa, tror att hon är en porslinskatt. Håller sig gärna i närheten och tittar hela tiden på henne.

Ringde polisen vid 8 i morse, har satt upp flera lappar här för ett par timmar sen. Om nån saknar henne borde de ju leta?

Hon är helt klart rumsren, väldigt trevlig och lätt att ha och göra med. Hungrig hela tiden men vi tar det lugnt, har köpt kattungefoder till henne, ger lite i taget.

Håll tummarna att hon får stanna! :)

Mvh Cissi

Håller också tummarna! Men OM det skulle dyka upp en ägare till katten så får man väl hoppas att det blir bra ändå för katten. Hur gammal tror du att den är?

Tack!!!

Man undrar ju dock vad det är för folk som haft henne... Kanske har hon rymt, men om så är fallet så borde väl nån leta, borde hört av sig?

Sammy (gamlingen) kom på att man kunde leka med den lilla vid tiotiden igår kväll. Han har väl väldigt dålig koll på hur man umgås med andra katter, men vi kan säga som så att dom började leka vid 10-tiden igår... Jag har lyckats sova igenom det men inte sambon... Gamlingen låter när han springer och är glad... Och så har det vart oavbrutet hela natten...

Så, dom har jättekul!

Vi kan ju inte så mycket om katter. Gamlingen är vår första, han var 1,5 när vi fick honom.

Vi gissar på 3-4 månader för lilla Flingan. Men vet inte riktigt hur man ser det?

Hon går på lådan, är uppenbarligen rumsren. Äter torrfoder utan problem. Fick en liten liten bit vegetarisk omelett igår kväll. Smaskens.

Var nog väldigt uttorkad. Man ser stor skillnad nu...

Hon är liten och späd, ser ut som en liten kattunge. Rör sig som en sådan, lite "klumpigt" eller hur man ska säga.

Hittade tre små fästingar i öronen som vi tog bort.

Ingen märkning i öronen, har känt noga i nacken men det känns inte som om det finns nåt chip-liknande.

Hon är fortfarande vrålhungrig, beter sig som om varje liten måltid är den sista. Vi ger lite mer nu (kattunge-torrfoder från Purina), bara ett par bitar i taget men oftare.

Verkar i övrigt frisk och pigg, pälsen har blivit ännu finare nu när hon fått i sig ordentligt med vätska. Ögon, nos ser jättefina ut. Inga synliga tecken på mask.

Har kontakt med en bra veterinär som jag har stort förtroende för. Funderar på att ringa henne och rådfråga i början av veckan.

Är oerhört tacksam för tips, synpunkter eller vad som helst!

Hoppas verkligen att hon får stanna... Hon trivs ju verkligen... Vi skulle ju sakna henne jättemycket, men framförallt tror jag att Sammy skulle bli förtvivlad om hon försvann och hon skulle sakna mysfarbrorn också...

Mvh Cissi

Litet tillägg:

Hon försöker sutta på våra fingrar, har tungan ute en del, (vår gamling är väldigt glad för att ha tungan ute, framförallt när han är hungrig, har gissat att han blev för tidigt avvand?).

Nu, efter att ha vilat, gick hon fram till gamlingen och bökade efter spenar. Väldigt tydligt, försökte flera gånger, på båda sidor.

Efter att ha läst litegrann här, så undrar vi om hon inte tagits ifrån sin mamma helt nyligen?

Hon är pytteliten (har inte vägt henne) men på något sätt ser hon ut att kunna bli rätt stor som vuxen, är liksom långbent.

Mvh Cissi

*puttar upp* och undrar över gissningar om lillans ålder?

Tack på förhand!

Mvh Cissi

Nu har hon varit här nästan en vecka. (Natten fredag/lördag till idag).

Kisarna är oskiljaktiga, båda skulle nog lida svårt om vi tvingas dela på dem.

Sammy (6 1/2 års kastrerad hanne) har mognat på något sätt. Är väldigt omtänksam om henne. Ser till att hon får mat först etc (fast dom äter olika foder).

Dom tvättar varandra, är sällan mer än en meter från varandra, leker mycket (jagar varandra fram och tillbaka och har rejäla brottningsmatcher).

Sover tillsammans ibland.

Sammy var väl inte fet innan, lite trivselvikt som mest gjorde honom stabil och massiv. Gav intrycket av muskelknutte. Ingen mage. Nu har han slankat till sig lite, ser välmående ut.

Tro det eller ej - jag tror att lillan växt på en vecka! Hon ser absolut större ut och känns tyngre. Enormt matglad, milt uttryckt.

Och vad det gäller lådan... Det är inte dubbelt så mycket nu, snarare 3 gånger så mycket... Båda äter mer än vanligt, leker och motionerar jättemycket, och går på lådan mycket som sagt...

Attans att vi inte vägde henne när hon kom. Ska göra det nu idag eller imorgon. Hon ska avmaskas (Banminth), inte för att det ser ut att behövas (inga tecken på mask) men hon är ju kattunge.

Det är ju först efter tre månader som vi kan säga att hon är vår. Är väl 11 veckor kvar nu då... Håll alla tummar och tår... Funderar faktiskt på att ta ner de lappar jag satt upp... Har ingen hört av sig på en vecka så... Har ju polisanmält i vilket fall... Vill absolut inte släppa henne, det skulle krossa både mitt och sambons hjärtan totalt men framförallt skulle nog kisarna må dåligt av att dela på sig...

Gamlingen har ju ingen (eller dålig) erfarenhet av andra katter, han har verkligen adopterat henne... Verkar väldigt lycklig... Och hon med förstås... Sååå underbar lilla pyret...

Mvh Cissi

Åh vad härligt att höra om kissarna, de verkar verkligen trivas ihop och ni med dem. :)

Liknande trådar

Katthälsa Besökte vårt lokala katthem (”rescue centre”) i lördags för att se om jag på något sätt kunde hjälpa till och helt plötsligt har jag...
Svar
5
· Visningar
2 079
Senast: Majvi
·
C
Övr. Katt Först och främst, det är mitt i natten och jag borde sova, Har tagit en sömntablett och den börjar ju verka. Skriver därför lite mysko...
Svar
1
· Visningar
774
Senast: Haukur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV