Akut hjälp - Förstoppning

BallsOfSteel

Trådstartare
Undanber påhopp direkt då det VAR en olycka.

Min hund + en annan hund (av samma "blandning") bröt sig igår in i soptunnan som står på toaletten, hur de lyckades vet jag inte men idag så mår båda hundarna dåligt av det.

Min hund hade först förstoppning sedan fastnade det i rumpan på honom, blev rödsvullen på sekunder och vi försökte få ut det som fastnat men det gick inte, med hjälp av plasthandskar och matolja smörjde vi in anal för att det skulle bli lättare, ut och gå, väl ute så vart det en rackarns fart, bajsade ut en lång plastbit från en binda och sedan en gul/brun aktig lös diarre. Vart förstoppad igen och svullen fortfarande men visar inga andra tecken på det, åt torrfoder och drack vatten, fick sedan en blandning mellan matolja/korv som slank ner, drack sedan igen. Om han blir "sjuk" så kommer vi självklart köra in honom till vet . Någon som har erfarenhet? Vad kan hända om han har massa delar ur en binda i magen osv?

Är f.ö en liten blandras på ca 10-11 kg

Senast ändrad:
Sv: Akut hjälp - Förstoppning

Duschade nu av honom i rumpan för att han var så smutsig där, protesterade med att gnälla och skälla och ville inte stå upp, bara sätta sig ner hela tiden. Så fort jag kom i närheten av rumpan försökte han vika dit svansen. När jag väl fick duscha där såg jag att han har typ "spänningar" i analet, alltså att det typ drar ihop sig jättemycket och sedan blir det slappt, hela tiden med jämna mellanrum.

Är annars gnälligare än vanligt men fortfarande så springer han runt och tjoar på. Har inte sovit mycket alls idag.

Drack nyss vatten igen vilket är ovanligt för att vara han, dricker knappt 5 gånger om dagen och nu har han gjort det flera gånger på typ 30 minuter.

Ring veterinären nu innan de stänger för råd. Det som kan hända är ju att det inte kommer ut av sig självt och då tvingas man ju öppna hunden. Förhoppningsvis kommer allt ut den rätta vägen men det är ju alltid bra att få råd kring vad symptom som du ska hålla utkik efter om det visar sig att det inte står rätt till.

Usch, låter otrevligt att gå runt med bindor i magen! ;)

En bekants schäfer bajsade inte på en halv vecka. När hon sedan äntligen fick till det kom det ut delar av en läderfotboll!

Ja, vad ska man säga om de små liven?

/Syrsa

Nej, inte direkt roligt.

Ringde vet och de rekommenderade paraffin-olja som vi ska ge i maten. Han har ännu inte bajsat men han fick Paraffin vid 20-tiden så imorgon på morgonen så ska hans mage vara i full gång, är den inte så ska han få mer paraffin, har han inte bajsat innan eftermiddagen så blir det in till vet.

hundar är så jävla äckliga ibland. jag har tyvärr också erfarenhet av att min hund har en massa bindor i magen, men han har bara blivit hård i magen om han samtidigt fått i sig klumpbildande kattsand. bindorna brukar komma ut den naturliga vägen även om de kan behöva hjälp den sista biten (ööörk!).

NÄr min grandistik hade valpar, så var det en som vid 8 veckors ålder, fick förstoppning, och vi visste inte alls vad hon kunnat fått i sig, så vi åkte till vet. Valpen var inte lika pigg som vanligt, men inte heller hängig, men varken åt eller drack, vi avvaktade under dagen, men fick åka till vet vid 22 tiden, där hon fick dropp, lindrande medel för tarmarna, och vi röntga henne två gånger, vet såg inget på plåtarna, men förstoppning var det ju.. Vi blev hemskickade med sprutor hon skulle ha i fyra dagar, hon var bättre redan morgonen efter, men vi fick aldrig svar på vad det var hon hade i magen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka