Akut FrÅga!!

B

blissare

Hur skall tyglarna vara under en LB:1 (2006)
När man rider -Mellanskritt-Ökad skritt-Mellanskritt-
Sist dottern tävlade fick hon endast 4 poäng på detta moment,hon hade då tyglarna långa...

Sv: Akut FrÅga!!

Fri skritt - Fullständig frihet från tygeln. Bakhovarna ska sättas ned klart framför framhovarnas spår.

Ökad skritt - Ska vara vägvinnande och ha ett klart övertramp. En lätt kontakt med hästens mun. Hästen ska lämnas frihet till att länga halsen för att möjliggöra det vägvinnande steget. Nosen bör inte komma längre ned än i jämnhöjd med armbågen.

Mellan skritt - Hästen ska vara på tygeln med eftergift i nacken. Tillåt huvudet att pendla i takt med fötförflyttningen. Ryttarens hand följer med i rörelsen. Fotförflyttningen ska ändras så lite som möjligt i förhållande till fri skritt.

Samlad skritt - För över mer vikt till bakdelen. Benen ska lyftas mer energiskt. Steglängden kortas. Bakhovarna ska sättas bakom eller i motsvarande framhovs spår.

(http://web.telia.com/~u11702908/hasten/gangarter.html)

ja, jag behövde visst inte tillägga något alls!:)

mellanskritt sk. arbetsskritt ska tygel å formen vara som i arbetstraven
ökadskritt nästan som fri skritt, men med kontakt... dvs. långa tyglar men inte helt fri släpta

Vill bara tillägga att i ökad skritt ska hästen fortfarande gå med eftergift i nacken, men längre och lägre i formen.

Liknande trådar

Skola & Jobb En kollega till mig började jobba i våras och det funkar inte bra. Personen har helt enkelt för många skador på bussarna och nu är det...
Svar
10
· Visningar
715
Senast: Tuvstarr
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 419
Senast: hhere
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 490
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 186

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Tips ang "spjälka" ben
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar