Akut avlivning

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Tittilina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 2 574
T

Tittilina

Fick igår ta bort mitt sto akut pga brutet ben, allt gick fort, tre timmar efter att jag blev utringd till stallet var allt klart och lantbrukstjänst hade hämtat henne. känns såklart fruktansvärt men eftersom hon hade så ont var det en lättnad att se henne somna in...
Har en undran bara... När vet ringde lantbrukstjäns så sa dom först att hon skulle få ligga kvar på gården tom torsdag nästa vecka på grund av helgerna, men då jag inte tycker detta är rätt mot vare sig ägarna till gården där min häst stått, de övriga hästägare eller grannar runt omkring. Inte heller är det ett värdigt avslut för hästen. Är det nån som vet, finns det ngr alternativ??
Efter lite telefonerande till ngr kontakter fick jag dom att komma och hämta henne ändå, men hur gör dom utan kontakter??
Jag jobbar på en ridskola, tänk om det varit en häst där, skulle barnen fått lov att gå och titta på hästen i en vecka då eller??

Sv: Akut avlivning

Hur dom gör vet jag inte. Men det är väldigt vanligt att redan död djur får ligga kvar och vänta på hämtning, även när det inte är helger. Man prioriterar levande djur som måste avlivas och redan döda får vänta tills man ska på det hållet ändå.

Vi fick ta bort en häst akut pga brutet ben för ett par år sen, om jag inte minns fel så fick han ligga kvar över helgen iallafall. Det finns traktor på gården så vi fick honom flyttad från hagen till ridvolten, där fick han ligga med pressening över tills dom kom och hämtade honom. Det var också på vintern, så då var det ju inte så farligt (utom känslomässigt då) att han fick ligga ett par dar. På sommaren så måste det ju vara gräsligt om man måste ha ett dött djur liggandes på gården i flera dar..

Vi tog bort en ko i sommras efter en längre tids kämpande med hennes krämpor och hon låg tre dagar här hemma och det luktade inte hallon när dom hämtade henne det kan jag lova!!!

samma sak hände faktiskt på ridskolan.. och får man inte tag på nån som kan hämta så ringer man länsstyrelsen och får tillåtelse att gräva ner kroppen..

ridskolan hos oss skulle ha hästen liggandes en vecka i april, yeah right..

så han blev nergrävd, förmodligen tillsammans med många andra djur då den biten av marken varit någon av en "djursoptipp" för tidigare gårdsverksamhet, så kor och grisar har han till sällskap..

och är det tjäle så det inte går att gräva nå djupt så gräver man lite och sen skyfflar på lös jord etc ovanpå så att det blir en kulle..

ja man kan även själv hyra släp, lägga hästen på och köra till tipp eller kadaverhantering..

Tyvärr så är det så att sen nödslakt i ordets rätta bemärkelse försvann, så är det där så det ser ut. Att om lantbrukstjänst inte kan (och de kör inte nätter, sena kvällar, helger etc) komma och hämta får man ha kadavret kvar. Såvitt jag vet finns inga alternativ, mer än möjligen djurambulansen, i de områden den kör och utför trotjänaravlivning, att/om de kan hämta direkt kanske?

det var en häst på en ridskola inte så långt från mej som dog han var ca 30 år tror jag han stod i en spilta och då lät dom honom ligga i spiltan ett tag med skynke så man inte kunde se (om man inte öppnade förstås) jag tyckte det lät konstigt men ..

Vi fick ta bort en ponny akut i hagen nu i höstas pga avsparkat ben. En jägare fick komma och skjuta henne eftersom det gick snabbast, sen låg hon under en pressening tills hon blev hämtad samma eftermiddag.

För ett par år sen fick vi ta bort en annan häst akut med korsförlamning i paddocken, han blev också hämtad snabbt. Antingen finns det många som hämtar i vårat område (nv om sthlm), eller så var det ovanligt lugnt just dom dagarna eller så prioriterar dom ridskolor?

edit: Kommer ihåg när jag var på dressyrtävling förra våren, då fick en ponny på ridskolan där vi tävlade kolik och avlivades akut i stallet mitt under pågående tävling. Då kom också bilen efter någon timme.

Hur bär man sig åt för att skriva ett nytt inlägg?
Ursäkta att jag tränger mig in på din fråga.
Birgitta

Hur bär man sig åt för att skriva ett nytt inlägg?
Ursäkta att jag tränger mig in på din fråga.
Birgitta

Antar du menar ny tråd, nytt inlägg gjorde du ju nyss =)

Gå in på det forum du vill posta i. T ex hästvård. När du är på 'förstasidan' i forumet (och ser alla trådar), så kolla på övre delen av skärmen, i vänsterkanten. Där finns en knapp där det står 'Posta ny tråd'. Klicka på den, sen är det bara att skriva på =)

Tror att det kan gå rätt snabbt, man kan ju t o m få tillståndet i efterhand om det är akut situation....
Fast tänk om dom inte godkänner platsen och man måste gräva upp hästen:eek:.... Tror att man bör kunna få muntligt besked direkt

Kan det vara olika i olika delar av landet - eller beroende på hur mkt mark man har eller annat? Jag har fått för mig att de som jag vet har gjort så har fått vänta ett tag på tillståndet.

Vi har alltid fått dit djurambulansen, de skjuter hästen och tar den med sig...

Min förra häst "självdog" på sommarbetet en söndag. Lantbrukstjänst kunde inte komma ut och hämta kroppen förrän på tisdagen, men vi lyckades få tag i en man som kör extra åt dem och han kunde komma ut på måndagen. Så det blev bara 1½ dygn som kroppen låg kvar.

det beror helt på omständigheterna.. är det en privat gård, vinter etc så vill länsstyrelsen säkert inte ge begravningstillstånd lika fort som t.ex i maj på en ridskoladär massor av barn dräller runt om det dröjer en vecka till kadaverbilen kommer.

Men det tar väl också tid att få tillstånd?

Om hästen redan är död så kan det gå väldigt fort. Det längsta jag varit med är 24 timmar från det att hästen dog tills den låg i marken. Är mycket omständigare om begär tillståndet i förväg innan hästen är avlivad.

OK så om man hamnar i en sådan situation ska man vänta med att ringa. Ja det är ju en lösning. Det finns ju inte mkt att förlora.

ja, fast det handlar ju då inte om att hästen bryter benet och man ringen länsstyrelsen före hästen är avlivad utan snarare en planerad avlivning så måste man ansöka i väldigt god tid..

Vi fick ta bort en ponny akut i hagen nu i höstas pga avsparkat ben. En jägare fick komma och skjuta henne eftersom det gick snabbast, sen låg hon under en pressening tills hon blev hämtad samma eftermiddag.

För ett par år sen fick vi ta bort en annan häst akut med korsförlamning i paddocken, han blev också hämtad snabbt. Antingen finns det många som hämtar i vårat område (nv om sthlm), eller så var det ovanligt lugnt just dom dagarna eller så prioriterar dom ridskolor?

edit: Kommer ihåg när jag var på dressyrtävling förra våren, då fick en ponny på ridskolan där vi tävlade kolik och avlivades akut i stallet mitt under pågående tävling. Då kom också bilen efter någon timme.

Hur det va i dom två första fallen vet jag inte men i det sista fallet du beskriver vet jag bestämt att det va Sthlm:s Nödslakt som kom och hämtade.

Det är en stor skillnad på dom och Lantbrukstjänst och vi i Stockholm ska vara tacksamma så länge vi kan anlita deras service.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 653
Senast: Skjøldur
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 890
Senast: Lhas
·
Hundhälsa I lördags fick vi hastigt låta vår älskade hund somna in. Ett avslut som skulle vara värdigt känns allt annat än värdigt.. Jag funderar...
Svar
15
· Visningar
1 994
Senast: Shpongle
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
3 023
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka