Akut ang. Foderhygien - Idétorka!

Willja

Trådstartare
Min häst är kass i magen och det beror troligtvis att det nu blivit så lerigt i hagen att han får i sig en massa lera/jord med grovfodret så jag behöver göra något akut.

Han är en riktig liten gris som gärna sprider höet omkring sig så jag behöver hitta något som gör att det inte hamnar i leran.

Jag har funderat på vanliga murbrukstunnor, men frågan är om de inte är för låga så att han river ut hösilaget ändå?

Har ni några snabba lösningar? Jag hinner inte snickra ihop något och behöver verkligen få bort problemet snarast! (Dvs köpa något idag så vi kan lägga höet i det ikväll...)

Sv: Akut ang. Foderhygien - Idétorka!

Köp hem loppfrö och ge så du kan förebygga sandkolik, hittar du inte rätt lösning ikväll så får hästen åtminstone mer hjälp med att få ur sig det den får i sig, dvs mindre akut situation.

Det finns en i arabhäst-tråden som har hängt upp ett hönät i ett träd, fritt hängande. Kanske kan vara en idé om du har träd i hagen?

Loppfrö är inköpt! Hönät kanske kan funka... Är lite rädd för att de ska fastna i dem bara. Ätställningen är ju inte heller bra, men det kanske funkar några veckor tills det frusit på. (förhoppningsvis)

Du kan inte utfodra längre bort i hagen, där det kanske är torrare?

Vi har en lunchgrind till lunchen så det kommer vi inte ifrån. De som släpper ut vill inte gå långt in i hagarna, men vi kan ju iofs lägga ut morgonhöet till våra hästar på kvällen. Tyvärr så blir det lerigt snabb mest överallt i denna hagen, så det är nog bara en kortsiktig lösning. Det löser ju det akuta i alla fall. Jag ska se hur det ser ut i hagen när jag kommer ut ikväll...

Tompall med pallkragar på! :idea:
holada.jpg

zandra_mars.jpg

Vi har finmaskiga hönät till hästarna (som knyts fast i ett träd el. dylikt eller hängs upp) och det blir väldigt lite spill av dom. Bara det är ok underlag precis där man lägger nätet tycker jag inte det brukar bli äckligt även om det läggs direkt på backen, men det gäller såklart att det inte är mitt i geggan eller där det är bajsigt.

Nackdelen med foderhäckar är att det är så lätt för hästarna att riva ner höet på backen, kan bli mycket spill av det.

Vi har finmaskiga hönät till hästarna (som knyts fast i ett träd el. dylikt eller hängs upp) och det blir väldigt lite spill av dom. Bara det är ok underlag precis där man lägger nätet tycker jag inte det brukar bli äckligt även om det läggs direkt på backen, men det gäller såklart att det inte är mitt i geggan eller där det är bajsigt.

Nackdelen med foderhäckar är att det är så lätt för hästarna att riva ner höet på backen, kan bli mycket spill av det.
jag lovar, deet blir mycket mer spill om man lägger det direkt på backen...

Haha, jag tror dig! :)

Jag tänkte mer på hö i foderhäck vs. hö i finmaskigt nät. Vi har båda i hagen och det blir riktigt äckligt runt foderhäcken när dom rivit ut en massa spill och knatar runt i en blandning av hö/gegga/bajs. Särskilt efter vintern när allt tinar fram och höet isolerar så det blir isigt + geggigt mycket längre där än i resten av hagen.

Den där har jag tittat på i många trådar och tänkt att "en sån borde jag ha!":)

Men vart hittar jag lastpallar och pallkragar? Vad går kalaset på?

Det fick bli två 90-liters murarbaljor i lunchhagen och frukosten hängde jag upp i två ikea-kassar längre in i hagen där det är torrare i väntan på en bättre idé..
Jag får utvärdera imorgon och se hur mycket spill det blivit.

Den där har jag tittat på i många trådar och tänkt att "en sån borde jag ha!":)

Men vart hittar jag lastpallar och pallkragar? Vad går kalaset på?

Det fick bli två 90-liters murarbaljor i lunchhagen och frukosten hängde jag upp i två ikea-kassar längre in i hagen där det är torrare i väntan på en bättre idé..
Jag får utvärdera imorgon och se hur mycket spill det blivit.
En pall+två pallkragar - gissningsvis runt 400 kr om du köper nytt... Fast det är inte nödvöndigt, det finns garanterat att hitta begagnat hos många företag. Jag vet att i min hemtrakt finns ett företag som handlar med begagnade såna - googla och se om det finns nån i din närhet!

Haha, jag tror dig! :)

Jag tänkte mer på hö i foderhäck vs. hö i finmaskigt nät. Vi har båda i hagen och det blir riktigt äckligt runt foderhäcken när dom rivit ut en massa spill och knatar runt i en blandning av hö/gegga/bajs. Särskilt efter vintern när allt tinar fram och höet isolerar så det blir isigt + geggigt mycket längre där än i resten av hagen.
De gånger jag har använt mig av hönät har jag haft minst lika mycket spill som med mina foderlådor.
Sen har hönät en stor nackdel till, det ger helt fel ätställning! Hästar är skapta för att stå och äta med huvudet på marken. Hänger man upp maten riskerar man både rygg- och tandproblem...

Lösdriften där jag har unghingsten har en smart lösning. De fodrar ensilaget i pallkragar som de skruvat fast lister på insidan av, ovanpå ensilaget ligger sedan ett smalrutat hårt nät som hästarna äter igenom, hästarna kan inte lyfta upp nätet tackvare listerna. MIndre spill o mera pilltid för de som inte får äta fritt.

Det finns en i arabhäst-tråden som har hängt upp ett hönät i ett träd, fritt hängande. Kanske kan vara en idé om du har träd i hagen?

Häng INTE hö nät i träd, vi hade en häst för flera herrans år sedan som fastnade med frambenet i den, fick avlivas pga skadorna. ändå hängde hö nätet högt upp.

Hua! fy vad otäckt!

Jag får nog leta lastpallar och pallkragar nu och utvärdera 90-literstunnorna när jag kommer ut idag...

De gånger jag har använt mig av hönät har jag haft minst lika mycket spill som med mina foderlådor.
Sen har hönät en stor nackdel till, det ger helt fel ätställning! Hästar är skapta för att stå och äta med huvudet på marken. Hänger man upp maten riskerar man både rygg- och tandproblem...

Då har vi olika erfarenheter. :)

Ett hönät som sitter fast men inte hänger fritt i luften högt upp ger inte fel ätställning. Men det har såklart sina nackdelar också, näten blir snabbare smutsiga och det är mycket jobb med nät. Å andra sidan blir det mer stimulerande för dom att äta från finmaskiga nät, lite mer ansträngning.
Våra har ju oftast både och (höhäck med löst silage och finmaskiga hönät) men spenderar längre tid per dag vid hönäten.

Binder du fast hönätet i marknivå då, menar du?

Jag har 2 pallkragar + pall utanför huset.
Skruvar man fast dem i pallen eller ligger de löst på?

Sambon pratade om att de kunde fastna, men jag har aldrig hört nåt säga nåt om det.
Ska kolla imorgon hur de ser ut.
Tycker det varkar vara en smart lösning.
Ramlar mkt spill ut under pallen?

Jag har dragit fast pallkragarna i pallarna med spännband, som går att se på en av bilderna ovan.
Ja, det kan bli en del spill under pallen, det har jag själv löst så här:

pallkrage1.jpg

Ser ju bra ut :) Är det brädor du lagt i springorna?

Ska testa imorgon om jag får nån ordning på dem.
Kom ju på efteråt att de använts som kaninhus, dvs de har sågats upp en bit på ena långsidan. men tror att de funkar ändå.

Jag har ju 2 hästar och fodrar lite men ofta, och funderar på om jag ska ha 2 st pallar med en krage på varje, istället för en pall med 2 kragar.
Ena hästen brukar vakta sitt hö.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka