Aktuella hingstar på Island!

Muninn

Trådstartare
Det fanns en gammal tråd med hingstar på Island, men flera av dessa har exporterats, nya har tillkommit, osv.

Någon som ska betäcka ston på Island i år eller nästa år?
Vad har ni spanat in för hingstar?

För mig blir det kaaaaaanske aktuellt nästa år! Jag är sugen på Hruni frá Breiðumörk.... Inte någon överdrivet tjusig benställningen, men resten kan jag inte klaga på. Jag är kär, helt enkelt.
Háhangur frá Narfastödum har varit en favorit länge, men tyvärr är han för nära släkt med den tilltänkta, och jag har inte hittat några andra Glampi-söner som jag är fullt så förtjust i. Det får bli till att ta en sväng runt Island och kolla lite nu i sommar.

Men, ni som kan- hur sjutton får man reda på var hingsten står, och var betäckningen kostar? Och vad som ingår i betäckningen?
Vet att Álfur kostar (eller kostade förra sommaren?) 200 000 ISK, men så är han ju ultrapoppis också.
Unghingstarna brukar ju kosta en tiondel av det. Vad andra bra hingstar brukar ligga på har jag noll koll på. Dessutom vill jag gärna att hingsten ska stå söderut....
Det blir väl till att ringa runt.

Men, som sagt, vad tänker ni? Planer? Favoriter? Wildcards?

Sv: Aktuella hingstar på Island!

Enklast är väl att beställa Eidfaxis Stódhestar 2010 ("tidning" med en massa fina avelshingstar) Där finns ju uppgifter om hingstar samt vem man skall kontakta ifall man är intresserad. Är man mer intresserad av att satsa på "wildcard" så kan man ju alltid kolla upp med lokala bönder - ofta går dom ju samman o enas om en lovande unghingst. Jag antar att det alternativet är mycket billigare men kanske osäkrare?? Ibland kan det ju ge riktigt tur att satsa på ett "wildcard"... "min" Isländska familj hade Orri som ung avels hingst där före han blev kännd.. och den satsningen var ju inte helt fel...

Försök få tag på Sto∂hestrar á Su∂urlandi 2010. Där hittar du ett antal fina hingstar som står på södra Island. Både bedömda och obedömda.

Jag skall själv använda Glymur frá Flekkudal som har 8,79 för ridegenskaper med 9 för tölt, pass och vilja, 8,5 för trav, galopp, form till mitt sto.

Men jag tycker det fattas många i Eidfaxis Stódhestar, precis som på hestafrettir.is och eidfaxi.is.
Sedan är det ju inte så konstigt att det inte är så himla organiserat, det är ju Island :D men jag saknar de svenska och tyska kataloger/hemsidor med överdrivet mycket info... :)
Jag är lite sugen på ett wildvard, men stoet är ungt och det blir första fölet isåfall, så det blir nog en hingst som har tämjda avkommor iaf.

Cadam: Den låter inte fel den ju! :) Vad har du för sto?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka