Akton gelpad

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare EQL
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 5 845
E

EQL

Jag ska beställa en sån nu men jag är lite osäker på vilken jag ska ta för den finns ju i två tjocklekar.
någon som har den ena eller den andra och som har lite åsikter?

och en liten extrafråga, någon som vet om detta är samma pad som Akton? bara olika stavningar eller? :confused:

Sv: Akton gelpad

Tycker jätte bra om min pad från Akton!:bow:

Bilden du visade- ja det är en akton pad;) Står på "burken":D

Okej, vad bra!
fast det står ju faktiskt Action på burken och intge Akton.
Men jag tror att Akton är det tyska namnet eller nåt för Action verkar vanligare :D

Jag har den gelépadden som är på bilden, köpte den från en equilinebutik. Så äkta är den. Svindyr, men verkligen värd sitt pris :D Har inte hört talas om olika tjocklekar. .

Det är inte olika tjocklekar utan bara om du vill ha en helt fyrkantig eller en som är rundad bak.
Den på bilden är den du menar, det finns vad jag vet inga "kopior"

Men sen har jag hört lite olika om hur bra gelpadd är egentligen. Har man lite mer tryck någonstans åker gelen bort därifrån och klumpar sig bredvid istället.
Jag gillar fårskinnspaddar mycket bättre om du ska ha tryckfördelare, ullen stannar där den ska men fördelar trycket väldigt bra. Men då gäller det ju såklart att sadlen passar med en sån under, samt att du har en med kanal så att den inte trycker på ryggraden. Vilket det också är lätt att gelpadden gör...

Förlåt att jag kapar tråden.
Men ska man ha padden direkt på ryggen? eller som vanligt mellan schabrak och sadeln?
Jag funderar också på att köpa en sån.

Man kan ha den både och. Medföljer ju ett överdrag som gör att du kan ha den mellan sadel och schabrak. Själv föredrar jag att ha den under schabraket, min häst har känslig rygg och får lätt skav. Då är den kanon.

Gelén har aldrig klumpat sig för mig- Det ska väl inte ens kunna hända med en så dyr padd. HAde en sån där svart billighetskopia innan som var skit! All gelé blev en jätteklump bara, slängde typ den dierkt. .

Vad är det för skillnad om man har rundad eller fyrkantig då? är det bara utseende eller :p

Det är nog bara utseendet. Den fyrkantiga kom först och sedan designade de väl om dem lite bara . . :idea:

Jag har den som är på bilden, och är supernöjd!

Men det åker ju tillbaka när du släpper trycket, det som trycks undan tar ju vägen någonstans. Lite svårt att förklara :angel:
Men det är nog absolut bäst med actionpadd om man nu ska ha någon

Faktiskt så var det en jämförelse i ridsport för något år sdan där de sa att lammull fördelade trycket absolut bäst... men det var off topic...

Jag gillar denna, den ser fortfarande ny ut. Fanns en billigare kopia på Börjes förr som också var genomskinglig och bättre gegga än i de svarta.

Den tunnare varianten är lite större och heter att den är en dressyrmodell. Har tittat på den på henrikssons Ridsport men det var några år sedan.

Min häst har sadeltryck på sin rygg. Kan han ha en sådan pad då? Hjälper den?

Faktiskt så var det en jämförelse i ridsport för något år sdan där de sa att lammull fördelade trycket absolut bäst... men det var off topic...

det stämmer, och mätningarna som gjorts på gelpadd har visat att såna ÖKAR trycket på hästens rygg istället. Helt värdelöst att använda, dessutom blir det som en raggsocka i en redan passande stövel - trångt, och ryggraden störs.

Liknande trådar

Utrustning Erfarenheter, tankar eller jämförelser kring Rambo Micklem Comfort Girth eller Eric le Tixerant? Väger mellan dessa två främst. Har...
Svar
3
· Visningar
427
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
390
Senast: Freazer
·
Utrustning Är det någon som vet innebredden på de olika modellerna för Boj och Thule? Jag är lite osäker på vad allt heter och vad de finns i för...
Svar
2
· Visningar
388
Senast: Emiro
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
966
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka