Sv: Aktivering av häst med boxvila
Hästqulan med pelletsen i istället för i krubban -förutsatt att hästen äter pellets förstås.
Häng upp en grantopp i ett hörn, att barka av, gnaga på och plocka av grenarna en efter en. Lätt att byta ut.
Leken Fem fingrar. Ska enligt uppgift vara lika ansträngande hjärngympa för hästen som ett dressyrpass på en timme. Stå framför hästen inne i boxen och gör klart för den att här ska det hända något, så den tar fokus på dej. Jag säger "ska vi leka?" och genast tänds en glad glimt i ögonen på pålle! Håll upp vänster hand lite åt vänster, ha höger hand beredd med hästgodis gömd i lite till höger och något mer från hästen. Säg "var är tummen?" och så småningom fattar hästen att den ska "ta" vänster tumme för att få belöningen ur höger hand. Sedan kan man bygga på undan för undan med de andra fingrarna. Var bara tydlig själv så det inte blir hattigt eller olika från gång till gång. Det kan ta olika lång tid för hästen att fatta vad den ska göra, från direkt aha till en vecka innan poletten ramlar ner. Min pålle förvånade mej genom att fatta allt på direkten. Jag trodde han var tränad på detta redan och pratade med f d ägaren vid ett tillfälle, men de hade aldrig tränat något sådant tidigare.
Mycket gos och rykt, pyssel i och runt boxen gör också att dagen går lite fortare.
Vi fick lov att sätta upp grind ovanför boxdörren så man kunde stänga om pålle så han kunde få vara ifred emellanåt. Kan inte förstå att det är så populärt att kalla till sej en vilande/sovande häst bara för att stryka den snabbt över nosryggen och sedan lämna den snopet stående kvar där ensam igen. Pålle blev vresig och arg över alla dessa duttanden och tyckte det var tämligen skönt att få vara ifred ibland.
Hoppas överskottsaktiviteten inte blir ett problem för er.