Aktivering av häst med boxvila

A

appelviken

Min häst som kräver mkt hjärnaktivitet har blivit skadad och blivit ordinerad absolut stillhet och boxvila i minst 10 dgr. Är det någon som har tips på vad man kan göra. Hästen kommer antagligen att äta upp stallet och få massor med överskottsenergi.

Sv: Aktivering av häst med boxvila

Det är svårt... Har haft samma problem. Boxvila i två veckor men han rörde sig nästan mer i boxen än han skulle ha gjort i hagen...

Bollar och andra leksaker brukar ju vara kul i ungefär en halvtimme. Står han på halm? Det är ju oftast lite roligare att pilla i. Min häst fick i princip fri tillgång på hö - det höll honom sysselsatt ett tag i alla fall. Grenar att barka av och äta löv från är ett tips. Mycket rykt och annat pyssel, jag lät radion stå på ett par timmar på en lugn kanal.

Kan han inte få gå ut i en liten hage? Som är lika stor som boxen, det är ju oftast roligare att stå ute där det händer lite mer.

Det är svårt att hålla dem sysselsatta i en box - jag hoppas att det går bra för din häst!

Måste hästen stå inne i stallet eller skulle det fungera att ha hästen utomhus? Jag såg en mycket smart sjukhage för ett tag sedan - De hade gjort en hage som kanske var totalt 70-80 kvm men den var byggd som en labyrint så hästen kunde inte springa omkring utan var tvungen att gå i de små "gångarna". Hästen får på så vis ungefär lika stor rörelsefrihet som om den hade stått inne i boxen där den ju också kan traska runt. Vill man komma undan att hästen springer så måste väl detta vara en lösning, förutsatt att det inte är en häst som har den minsta tendens att gå igenom/välta el-staket förstås!

köp nya hästfynd, en massa roliga trick man kan lära hästen. nyttigt för hjärnan. =)

//pernilla

hehe, 10 dagar? Kenzo fick fång i somras, åkte till strömsholm där de skalade bort hovväggen på framsidan av hovarna. Han har boxvila i minst 6 månader!
Men faktiskt, första dagarna var värst, nu efter ett par månader tycker han att livet är rätt drägligt ändå.

Satsa på att få till en liten utehage, hästar vill ha koll på vad som händer runtomkring.

Hade min unghäst i boxvila i 6 månader. Inget kul men det är konstigt hur de ändå finner sig i det iaf! :crazy:
Jag la in tjocka grenar, granris och annat tuggbart till honom och pysslade mycket med honom.
Han hade en "jolly-boll" i början men den var bara kul ett par dagar.

Hästqulan med pelletsen i istället för i krubban -förutsatt att hästen äter pellets förstås.

Häng upp en grantopp i ett hörn, att barka av, gnaga på och plocka av grenarna en efter en. Lätt att byta ut.

Leken Fem fingrar. Ska enligt uppgift vara lika ansträngande hjärngympa för hästen som ett dressyrpass på en timme. Stå framför hästen inne i boxen och gör klart för den att här ska det hända något, så den tar fokus på dej. Jag säger "ska vi leka?" och genast tänds en glad glimt i ögonen på pålle! Håll upp vänster hand lite åt vänster, ha höger hand beredd med hästgodis gömd i lite till höger och något mer från hästen. Säg "var är tummen?" och så småningom fattar hästen att den ska "ta" vänster tumme för att få belöningen ur höger hand. Sedan kan man bygga på undan för undan med de andra fingrarna. Var bara tydlig själv så det inte blir hattigt eller olika från gång till gång. Det kan ta olika lång tid för hästen att fatta vad den ska göra, från direkt aha till en vecka innan poletten ramlar ner. Min pålle förvånade mej genom att fatta allt på direkten. Jag trodde han var tränad på detta redan och pratade med f d ägaren vid ett tillfälle, men de hade aldrig tränat något sådant tidigare.

Mycket gos och rykt, pyssel i och runt boxen gör också att dagen går lite fortare.

Vi fick lov att sätta upp grind ovanför boxdörren så man kunde stänga om pålle så han kunde få vara ifred emellanåt. Kan inte förstå att det är så populärt att kalla till sej en vilande/sovande häst bara för att stryka den snabbt över nosryggen och sedan lämna den snopet stående kvar där ensam igen. Pålle blev vresig och arg över alla dessa duttanden och tyckte det var tämligen skönt att få vara ifred ibland.

Hoppas överskottsaktiviteten inte blir ett problem för er.

appelviken skrev:
Min häst som kräver mkt hjärnaktivitet har blivit skadad och blivit ordinerad absolut stillhet och boxvila i minst 10 dgr. Är det någon som har tips på vad man kan göra. Hästen kommer antagligen att äta upp stallet och få massor med överskottsenergi.

Skulle man inte kunna hänga upp ett äpple tex i ett snöre som hästen ska fånga och käka då förstås. Fick idén igår när min pålle försökte plocka äpplen från trädet, det såg lite knepigt ut iallafall.

Det finns olika typer av "aktiverings leksaker". Bollar, grejer som man hänger upp i taket som har en typ slick grej och boll. det finns bollar som man laddar med godis mm.Kanske det skulle vara nått att testa...
Min häst har en aktiverings boll i sin box. Hon har haft den i flera år och nu för tiden leker hon inte med den så mycket men när hon var yngre så höll hon på massor med den även när hon är uttråkad kan hon hålla på att lyfta och greja med den.

Senast ändrad av en moderator:

Jag vill ha en sån där boll som det ploppar godisar ur...vart hittar man en sån??

Du kan prova att ta en vanlig liten PET-flaska 0,5l, och fylla den m havre. I botten har du gjort ett litet hål. Sen hänger du upp den ovanför krubban så kan hästen stå där och pilla på den så att lite havre ramlar ut. Det e lite svårt att få rätt storlek på hålet så du för pröva dig fram. För stort så rinner allt ut vid första knuffen. För litet så kommer det ingenting och då lär han tröttna på den. Eller så gör han som min häst gjorde, dödar flaskan... och får all havre på en gång. Men d e inte dyrt att prova. Lycka till m skadan!

Har haft samma problem med en unghäst.
Jag skar morötter i små bitar och strödde ut i boxen,oj vad han hade att göra ett bra tag ;)
Gömma godis under olika burkar,hinkar mm.
Lärde honom att plocka upp saker från golvet och ge mig mm mm.
Det är bara fantasin som sätter stopp för vad du kan göra.
Köp nyaste häst fynd.....bra läsning om just aktivering.
Lycka till och hoppas att pållen blir frisk snart.

Hade min mer än lovligt valpiga och skuttiga valack inne under fem månader p g a fång...och jag var helt övertygad om att det var dömt att misslyckas.
Jag försökte med alla möjliga "leksaker" utan något som helst resultat.

Av en tillfällighet började jag att under dagarna flytta honom till en "dagbox" samtidigt som de andra gick ut för att sedan flytta "hem" honom när de andra togs in på kvällen.
Han förändrades totalt av detta och var på morgnarna otroligt otålig...på att få gå över till den andra boxen. Det var inte lönt att försöka ge honom morgonfoder i "nattboxen" för då sprang han bara runt och drog omkring allt.
När han kommit till sin dagbox stod han som ett ljus och åt.
Nu har jag förmånen att ha boxar där hästarna kan sticka ut huvudet när vädret tillåter..och därifrån kunde han se de andra i hagen.
Men..hans rutin blev liksom hans egen och ersatte den han var van vid..d v s att få gå ut på morgonen.

Det blev helt odramatiska fem månader....som verkligen hjälpte till att göra honom frisk.

tack för alla tips. Det verkar som om de första dagarna var värst. Har nu gjort iordning en sjukhage ca 3x6 m. Hästen får vara ute när den är under uppsikt.

Tack för alla tips! Det verkar som om de första dagarna var värst. Har nu gjort iordning en liten hage 3x6m där hästen får vara under uppsikt.

Liknande trådar

Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
408
Senast: Elo
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
557
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama