Aktivering av busig/sprallig häst...

vippan

Trådstartare
Nu måste jag få lite hjälp och idéer :idea:
Unghästen (ej inriden) måste jag få igång. Problemet är att jag inte kan ha någon som hjälper mig jämt och nu behöver jag lite tips på aktivering man kan klara på egen hand förutom dessa oändliga promenader :angel:
Longering, tömkörning och löshoppning gör jag när jag har en medhjälpare till hands.

Hjälp :)

Sv: Aktivering av busig/sprallig häst...

Hej
Har du ridhus som du kan uttnyttja?
I så fall kan du lösträna. Se hur du kan påverka honom med din kropp, få uppmärksamhet, driva, byta varv.
Visa att du är ledaren som bestämmer när han får komma fram. Att om du vill gå fram till honom så ska han stå kvar tills säjer till.
Testa att försöka gå fram och ta honom efter ett tags frigående. Om han vill komma kan du klappa och prata med honom lite, och sen driva iväg honom igen. Efter ett tag försöker du få honom att komma igen och så kan du prova att gå/springa bredvid. Vem springer fortast?
Om han inte vill komma så får du inte ge dig. Prova att sätta dig ner på huk eller vänd ryggen till. Efter ett tag kan man höra hur något envist smyger sig fram och nosar en i nacken. MYSIGT :love:
Sen kan du lägga in små roliga övningar som du själv hittar på..
Har ni inte bra kontakt redan så kommer ni få det, du och din häst. Det gör ju allt lättare för er i ert framtida arbete.
Se till att du är ensam med hästen så att du kan koncentrera dig på honom hela tiden.
VAR FÖRSIKTIG hela tiden, tänk på att det är en unghäst. Det händer att dom prejar en och springer på en för att dom tror att du pallar med det, precis som vilken annan "häst" som helst.
Ha´t så kul/Lena

Senast ändrad av en moderator:

Jo, jag har ridhus i närheten så det ska bli en tur dit snart.

Jag har börjat med horsemanship med min 1 1/2 åring, man kan ju gå på kurs några gånger, sen kan man träna mycket själv! det är jättekul, och nyttigt för både mig och hästen !

Jag kan inte mycket om NH men jag ska se om det finns andra kunniga i mina trakter.

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 087
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 816
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30