Sv: Aktivering av bakdel
Flytta bakdel är bra.
Min favoritövning just nu är att rida på volt, växla mellan att flytta ut rumpan och in bogen (blir som en förvänd öppna, ungefär), rida så ett par steg, rotera om hästen så att det blir en förvänd sluta i ett par steg (samma böjning i hästen som ovan), gå ut på en förvänd bakdelsvändning (kan göras stor) och in i nya volten. Samlande, bakdelsaktiverande.
En annan bra övning, som dock kräver att hästen har ganska god koll på benen, är att rida en förvänd framdelsvändning eller att rygga i volt.
Rygga i volt ger dessutom, korrekt utfört, en bogfrihet som är trevlig. Det vill dock till att man har koll på böjning och sväng så att hästen flyttar både rumpa och framdel längs volten, för att bli effektivt.
Att rygga enstaka steg och sedan ta valfri gångart, är också styrketränande.
Att rida på volt och variera mellan att lägga hästen i en öppna eller en skänkelvikning är också bra. Sluta på volt gillar jag, men kan vara lite kämpigt. Då enklare att få till förvända slutan och variera varv. Verkar mindre besvärligt för hästen att förstå den rörelsen. Likadant verkar förvänd öppna vara rimligt lätt för hästen att förstå.
Jag rider för en tränare som berättade en anekdot om när han var i USA och tränade/jobbade. Han skulle rygga, och hästen kunde inte. Varpå hans tränare frågade "vilken del av hästen är det som inte flyttar på sig; framdelen eller bakdelen?"
-"bakdelen" gissade min tränare korrekt.
-"varför flyttar du inte på den, då?"... i det sammanhanget för att komma åt att hästen skulle rygga, men ganska tankeväckande.
Om hästen inte tar i med rumpan, varför inte flytta på den...
Jag gillar generellt skogsträning över stock och sten, också. Tränar så mycket mer än styrka.