Aktivering av 12-åring

Violen

Trådstartare
Jag har en gammal labrador som senaste tiden har varit halt och hängig till och från .
Hon äter nu medicin mot kronisk ledinflammation och har fått stränga order om att hon inte får röra på sig så mycket. Kan meddela att de dagar hon har extra mycket energi så är hon väldigt motvillig till att sluta leka :p
Jag vet inte hur jag ska ge henne stimulans nu, försöker leka lite söklekar och så här hemma men hon börjar tröttna på mina påhitt ;)
Så nu vill jag ni ger mig era bästa tips på så rörelsefria aktiviteter som möjligt! :)

Men alltså? Är det tänkt att hunden aldrig ska få röra på sig ordentligt igen trots att hon uppenbarligen vill? Eller är det bara under en begränsad tid som det behövs andra aktiviteter.

Jag har en gammal labrador som senaste tiden har varit halt och hängig till och från .
Hon äter nu medicin mot kronisk ledinflammation och har fått stränga order om att hon inte får röra på sig så mycket. Kan meddela att de dagar hon har extra mycket energi så är hon väldigt motvillig till att sluta leka :p
Jag vet inte hur jag ska ge henne stimulans nu, försöker leka lite söklekar och så här hemma men hon börjar tröttna på mina påhitt ;)
Så nu vill jag ni ger mig era bästa tips på så rörelsefria aktiviteter som möjligt! :)

Jag skulle låta hunden leka och busa och ha ett bra liv så länge som möjligt. Man vet aldrig när det tar slut. Vill hon leka, låt henne leka. Hon är en gammal dam.

Jag håller med om att det aldrig kan vara ett alternativ att inte låta hunden röra på sig ordentligt under resten av hundens liv! JA det kommer förkorta livet med mycket motion, men det är inte livslängden utan livskvalitén som är den viktiga!

Med detta sagt så ska man förstås vara rädd om sin gamla hund. Värm upp ordentligt, undvik lekar som innebär tvära stopp och vändningar. Spår är en utmärkt aktivering för alla hundar, får de gå spår på en km eller två så sover de oftast gott sedan. Vidare finns det olika typer av vattengympa, bl a simning och treadmill (löpband under vatten) som är extra skonsamma motionsformer vintertid.

Nosework och simning. Det finns kurser man kan gå i nosework, men man kan själv skaffa några burkar med hål i locket typ sockerströare. Så lägger man i nånting, t ex mynta, i en av burkarna och så ska hunden lukta och visa vilken burk som innehåller doft.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej! Då detta inte rör mitt barn har jag skapat ett hemligt nick. Jag vill inte att någon ska förstå vilken familj det rör sig om, så om...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 033
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar