Aktivera gamla hästar

T

Tess82

Ni som har gamla hästar/ponnier som inte rids längre, vad gör ni för att aktivera dem?Eller har de det bara skönt i hagen?

Sv: Aktivera gamla hästar

Våran gamla Grållan var jag ofta ute och gick med. På sommaren så badade vi mycket.

Har en gammal travare på gården, inte vår häst men iaf..
Vi gör inget för att aktivera honom, men min arabvallck gör det!:D
Varje dag tar han tag i varmblodets grimma och går runt med honom, ibland tar han bara tag i hans pannlugg och drar iväg med honom. Ser rätt kul ut men tycker samtidigt lite synd om hästen, får aldrig vara ifred! Men vad ska han göra när min arab bara tar tag och går iväg? Min arab anser sig själv vara universums härskare och ingen vågar sticka upp mot honom..
Men varmblodet får iaf röra på sig... :rofl: :rofl: :rofl:

Hejsan.
Jag hade en gamal Hannoveranare som gick i hagen bara..
Jag tog ut henne o gick en promenad i bland o ibland gick hon som handhäst .
Hon tycket bara det var kul att komma ut en liten sväng och röra sig..

Senast ändrad av en moderator:

Har en gammal travare på gården, inte vår häst men iaf..
Vi gör inget för att aktivera honom, men min arabvallck gör det!:D
Varje dag tar han tag i varmblodets grimma och går runt med honom, ibland tar han bara tag i hans pannlugg och drar iväg med honom. Ser rätt kul ut men tycker samtidigt lite synd om hästen, får aldrig vara ifred! Men vad ska han göra när min arab bara tar tag och går iväg? Min arab anser sig själv vara universums härskare och ingen vågar sticka upp mot honom..
Men varmblodet får iaf röra på sig... :rofl: :rofl: :rofl:

Haha, vilken häst! :D

Det bästa för hästen tror jag är att få gå i hagen med andra hästar, bli ledd på promenader och helt enkelt att man pysslar mycket med den.

/H

Ni som har gamla hästar/ponnier som inte rids längre, vad gör ni för att aktivera dem?Eller har de det bara skönt i hagen?

Mina, som är gamla nu, och inte är ridna på många år, verkar inte ha några sysselsättningsproblem. De går i en ganska stor flock på stor yta, och har fullt upp att hålla reda på varandra, flirta med unghästar och plocka i sig saker och ting i skogen.
Och så får de komma in till mig i stallet varje dag, för visitering och omklappning. Har en kvist fastnat nånstans, eller kommit kardborrar i pannluggen, finns det ingen som kan missa det...:angel:
Då trumpetas det tills det kommer nån springande, för så kan man ju bara inte HA det! :D

just nu bara i hagen dessvarre med enstaka promenader.

Men annars nar jag ar hemma ar det mycket skogspromenader, ofta springer han los,sen far han springa los pa falt och annat och busa jarnet, vi har dessutom en massa skumma lekar for oss, en favorit (som jag aven filmat hihi) ar att springa runt, runt bilen och fa godis genom att sticka in huvudet genom fonsterrutan, nar han tagit biten skyndar han sig snabbt till andra sidan:D
Han kan aven lite konster som vi tranar pa, det alskar han att fa anvanda hjarnan.

Men bara bli omskott, duschad och kanna sig anvand och alskad betyder mycket, min hast drar garna rockarden efter sig ibland ocksa da blir han som unghast pa nytt och kan inte sluta springa:)

men jag saknar vara ridturer och vilda aventyr och kommer alltid fa gora.

Vi har promenerat mycket, och så har de förstås fått gå i hagen. sen kan man ju hitta på lite hjärngymppa om hästen gillar det:)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 038
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Gnägg Hej, då min häst inte finns mer 😥skulle jag vilja byta häst på Equilab. Har provat radera gamla namnet där men det går inte? Hur gör...
Svar
4
· Visningar
341
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama