Åkte av igen! :-/

D

Diiiiiiva

Nu är det jag igen :)

Min donna har fått för sig något dumt just nu.Hon bockar och har sig.Det började i förrgår.Hela ridpasset gick super,sista galoppen så slår hon bakut och bockar.Jag flyger all världens väg.Va inte beredd på det.Hon har aldrig gjort så innan.Jag tänkte inte mer på det,tanken va:värst va hon va pigg.

Nåja igår när vi red bockade hon inte,men däremot idag.Ridpasset gick bra,mennär vi gjorde en galoppfattning så kom skuttet igen..(vi hade galopperat innan på passet också utan problem)Det värsta är att hon tar 2 skutt samtidigt.*studs,studs* och sen på andra flög jag igen.Upp igen och tog en galopp till,gick bra.I andra varvet kände jag att hon började ladda,så jag avledde henne.Min kompis ville känna på henne,hoppade upp..Gick bra,sen tog hon och studasde igen i galoppfattningen,samma där 2 skutt.Men sen gick det bra när dom galopperade..Därefter slutade vi,eftersom hon varit galopperade utan att bocka och sparka bakut.

Till saken:Vad ska jag göra för att sitta kvar?Blir helt ledsen,vill inte åka av.Man vet ju aldrig hur man landar,kan ju säga att jag är rätt mörbultad efter att ha åkt av 2 ggr på 3 dagar! :cry:
Vad kan det bero på?Jag har kollat sadel och rygg,inget där..

Vi har för 2 veckor sedan flyttat till ett nytt ställe,stort med mycket folk och hästar.Sen vi kom dit har hon fått dubbelenergi..

Snälla nån som har tips?Hon är bara 5 år,men anledningen till min "oro" är att hon inte gjort så förr inte ens visat tendens.

Sv: Åkte av igen! :-/

En häst som börjar bocka så där utan anledning o som inte gjort det tidigare, kan man börja misstänka har ont nånstanns.

Jag har också en 5 åring som har blivit mer vild än tam för tillfället.
Jag tror att det har med vädret att göra. Min har inte kunnat göra av med enerign i hagen pga underlaget. Rodeohäst har hon blivit! Är en kolugn haflinger som i vanliga fall är på gränsen till seg.Longerade i går och hon bockade o sparkade bakut hela tiden så i hennes fall har det inte med utrustningen att göra.(longerade i grimma).

Jag har också en 5 åring som har blivit mer vild än tam för tillfället.
Jag tror att det har med vädret att göra. Min har inte kunnat göra av med enerign i hagen pga underlaget. Rodeohäst har hon blivit! Är en kolugn haflinger som i vanliga fall är på gränsen till seg.Longerade i går och hon bockade o sparkade bakut hela tiden så i hennes fall har det inte med utrustningen att göra.(longerade i grimma).

tror som du att problemet kan ligga i underlaget...
ts:
longera hästen innan ridning, lös eller i lina så hon får bocka av sig o ha ett grimskaft/stigläder runt halsen på henne som extra säkerhet:)

/l_b

Läste som en kratta,raderar snabbt!
Bra tips med ett stigläder som "hålla i rem" runt halsen,det ska jag genast anamma,Tack!

Senast ändrad:

Tror som de andra att det kan bero på överskottsenergi och att hon kanske behöver "bralla av sig" på longeringsvolten innan du rider.

En annan tanke: Många yngre hästar tycker att det är jobbigt med galopp under ryttare, de har inte muskler till att bära sig ordenligt ännu. Bockandet kommer kanske när hon är trött och inte orkar riktigt? Hade ett arabsto som gjorde så vid galoppfattningar ända tills hon hade byggt upp tillräckligt med styrka (och erfarenhet).

Bara en tanke, kanske inte alls stämmer.

Det har varit halt o knöggligt i hagen så de har mest stått o "häckat" på ett o samma ställe.Annars brukar hon busa o göra av med en massa enerig i hagen. Det var så jag menade med underlag.

förstod det *fast det kanske inte framgick av mitt inlägg*

När min häst är sådär lätt i rumpan kortar jag läderna lite, då kan jag komma upp längre ur sadeln och unvika att den knuffar mig i rumpan så jag flyger. Är också beredd att parera med tygeln så hon inte får ner huvudet. Det är bra om du sitter kvar, så hon inte lär sig att man blir fri om man busar. Lättare sagt än gjort, va? :D

Jaaa det kanske det kan vara?Det har jag inte tänkt på,att hon kan vara trött så det är därför hon protesterar :o
Dom gånger det har hänt,har det varit i paddocken och nu igår i ridhuset.Det är ju "jobbigare" underlag för dom än när man rider ut.
Tusen tack för tipset :)

Haha..Joo lättare sagt än gjort,men jag ska upp idag igen..;)Kortare läder,vara beredd och idag ska min kompis låna ut en säkerthetsväst till mig.Har varit dum nog och inte haft det innan,men det känns som att det är nödvändigt nu om hon ska ha en sån här period.. :)

sätt ett stigläder runt halsen på hästen också så är du ännu säkrare...o kräv inte för mkt av henne:)

Okej..Ska ta ett stigläder också.Men "hinner" man grabba tag i det innan det är försent.Dum fråga kanske :angel:

Det är lätt att de fortsätter om de märker att man trillar av. Trillar du av en gång till är det nog bra att någon som garanterat sitter kvar rider och kna tillrättavisa när hon bockar. Rör hon sig avslappnat och normal i övrigt är det säkert bara lite bus och inget kopplat till smärta.

Det kan också vara värt att titta lite på om foderstaten ändrats sen ni flyttade. FÅr hon mer kraftfoder kanske?

Ja min kompis som är mycket van vid hästar som bockar och har sig,hoppade upp igår och när hon började så tillrättavisade hon henne,och hon gav sig rätt snabbt.Hon kan ju konsten att sitta kvar.:) Jag ska öva på det...
Ska titta över hennes foderstat igen..Njaa havre och korn är den samma som innan,däremot får hon ca ½ kg extra Hippo Alfa till middag.
Svårfödd (fullblod) sen får ho betfor.Vet inte hur mycket exakt men det är inte mycket.Men funderar på att byta ut havren mot ngt annat.Sen får hon mineraler och vitlök,och självklart hösilage

Har du tänkt på att det kan vara sadeln ?
Jag har varit med om samma sak själv nämligen. Hästen gick jättebra att rida i skritt, trav och vänster galopp. Hon vägrade fatta höger, när det väl hände att hon gjorde det så bockade hon och blev halv tokigt rent utsagt. Det spelar ingen roll om du har haft din sadel länge, problemen behöver inte uppstå direkt i början utan kan nötas fram länge. Grejjen är ju att vi som ryttare har oftast en "favoritsida" som vi omedvetet lutar oss till. Sadeln blir ju självklart mer nedsutten på den sidan och det blir ojämn belastning för hästen. (Fick reda på detta så sent som igår då vi hade en sadelutprovare till stallet). Det händer även ryttare som tävlar på hög nivå så att det här är väldigt vanligt.

fast.... jag tror inte det är överskottsenergi eftersom det sker i SLUTET av passen, då borde de vara som piggast i början...

det verkar väl logiskt?

jag tror att det är något vajj med sadel eller rygg? ring en kiropraktor

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 539
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 646
Senast: Josofinito
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 923
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama