Åkpåse - nödvändigt?

Sandra78

Trådstartare
Jag förstår ju att man KAN linda in barnet i filtar, men är det att föredra att ha en? Dottern är född i december så första vintern låg hon ju i liggdelen med fårskinn och filtar och andra vintern hade hon riktig overall och gick rätt mycket. Så åkpåsen vi köpte till henne sålde vi vidare...
Nu kom det ju en lillebror i juni, så han kommer antagligen att sitta i vagnen i vinter. Så då kanske det är mer praktiskt med en åkpåse ändå?

Sv: Åkpåse - nödvändigt?

Jag har aldrig ägt någon. Dottern föddes i maj och jag hade fårskinn att sitta på och tjockare filt över och en fotsack som var vindtät. Alltid lagom varm :up:
(Hade overall och raggsockor på barnet då)

Det där har jag också funderat på. Känns som att det blir lite mycket med overall, åkpåse och fotsack. Det är väl mest om man inte har någon fotsack som en åkpåse kan vara bra. Eller om man inte har overall på barnet (och barnet går med på att sitta i vagnen hela promenaden).

Min son är född i september och jag tyckte det var super med en åkpåse, då har jag aldrig ägt en fotsack så jag vet inte hur det alternativet är. Men jämfört med overaller och filtar så tycker jag definitivt åkpåse är att föredra. Självklart hade bara vanliga kläder + raggsockar, mössa och vantar i åkpåsen, annars blir det ju på tok för varmt!

Jag ångrade inte köpet av åkpåsen. Har en fårskinnsfodrad från boss som även passade i babyskyddet och det var super att bara kunna öppna när det blev varmt i bilen.
Dottern föddes i januari så jag tyckte det var skönt att slippa krångla med overall på en liten bebis. Vet ej hur jag hade gjort med en bebis som föds mitt i sommaren, är ju inte lika bökigt med påklädning då. Kanske hade valt en fodrad footsack och overall istället som någon skrev ovan

Min son föddes i slutet av maj för några år sedan och jag älskade åkpåsen, han också! När han sov på balkongen användes den inte, utan då bäddades det med annat, men i den andra vagnen som användes ute så åkte han alltid i åkpåse vid kallt väder, vi tyckte det var toppen :)

Vår åkpåse, Voksi Classic, är väl använd.

Sonen är född i februari, men den vintern hade vi inte åkpåse. Men efter det så har vi haft den.
Sonen har ALLTID sovit ute och oftast därför vi använt vagn (upp till -25) och Voksi påsen har varit outstanding.

Istället för att behöva knöla på sonen en overall och massa filtar vilket gör det otympligt att sova så har vi endast behövt använda åkpåsen och vanliga innekläder. Vid över -18 har vi lagt en tunn filt på bröstkorgen och sonen har haft en tunn ulloverall på sig också.

Så den har använts flitigt under tre vintrar. Nu kommer syskon i oktober och den kommer garanterat användas lika flitigt. Nu har vi dessutom en bärplatta till den så den kommer användas som mjuklift. :)

Jag slår också ett slag för Voksipåsen, den har varit helt fantastisk. Den är ju också så ställbar att den följer ned upp i åldrarna.

Vet inte, köp en om den verkar behövas?

Vår vagn hade inbyggd "åkpåse" och den använde vi. Det var helt enkelt lock med dragkedja på ligginsatsen (mjuklift tror jag den varianten är), andra året byggde man om den (ryckte den styva botten och dragkedjade bort toppen) så att det blev som ett lock och kanter på sittvagnen. Praktiskt eftersom barnet garanterat var kvar i vagnen i alla lägen, vi hade kvar det höst och vår. Vi fick en sovsäckåkpåse men den användes inte så mycket, det var krångligare eftersom man skulle krångla ned barnet och lyfte man barnet fick man hela påsen med. Det var bättre med en "påse" som var vagnen och satt fast i den.

Senast ändrad:

Till dottern född i oktober använde vi akpase mycket första vintern (bytte till sittdel mitt i vintern). Till dottern född i mars använde vi den inte lika mycket, hon tyckte inte om att sitta "fast", till henne var det bättre med ett farskinn och filtar.

Jag tycker åkpåse är toppen! Har en tjock åkpåse med fårskinn undertill som jag använde till min dotter från att hon föddes i januari till typ april när det började bli varmare. Vet inte om hon är ovanligt frusen men jag hade overall + åkpåse (plus mössa, vantar och tjocka strumpor) på henne när det var riktigt kallt (typ kallare än 10-12 minusgrader). Det låter som jättemycket kläder när jag jämför med alla andra i den här tråden men hon kändes aldrig svettig eller för varm utan lagom med det :) Med mindre kläder kändes hon kall på ryggen och magen. Var det ännu kallare tog jag en extra filt på henne :o Vid varmare väder hade hon vanliga kläder + fleecekläder i den.

Det blir åkpåse i vinter igen :)

Kl

Vi hade en vokksi, som använts mycket! Ffa första vintern (l föddes i november) men även förra vintern och den kommer plockas fram även till denna vinter.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 835
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar