åkerfräken

CurlySue

Trådstartare
såg att det börjat växa åkerfräken i ett dike utanför hagen och under staketet, några hittade jag någon meter in i hagen.

hur giftiga är åkerfräken för hästar?
hur blir man av med dem på bästa sätt?
om hästar blir förgiftade hur ser symtomen ut?

Sv: åkerfräken

Krafft har en riktigt trevlig broschyr på sin hemsida där det rabblas upp alla för hästen giftiga växter. Finns under "Betäll material".
Kopierat ett utdrag från åkerfräken

gift och symptom
Förgiftningsfall av fräkenväxter på häst förekommer
och då rör det sig vanligen om åkerfräken.
Den färska växten är osmaklig för hästar,
varför förgiftning nästan uteslutande sker
genom kontaminerat grovfoder eller halm där
endast en mindre mängd åkerfräken räcker för
att ge symtom.
Symptom på fräkenförgiftning kan komma
akut eller efter flera veckor. Fräken innehåller
giftet thiaminas – ett enzym som förstör vitamin
B1, vilket i sin tur leder till B-vitaminbrist.
Symptom på förgiftning ses som gastroenterit
(akut inflammation i mag-/tarmkanalen) samt
allmänna förgiftningssymtom som avmagring,
svaghet, diarré. I ett senare skede tillstöter
ofta förstoppning, bakdelsförlamning och att
hästen förlorar sväljförmågan. Allvarligare fall
kan leda till försämrad cirkulation, kramper,
koma, aborterade foster och döden.

Har haft en häst i vårat stall som fick nödslaktas efter ha satt i sig åkefräken. Vi upptäckte för sent att det växte i hagen. Efter att hästen dött så plöjdes hela hagen upp och såddes om.

Tre hästar i stallet fick lindriga förgiftningssymtom en dag förra sommaren. Då hade de gått i en nedbetad hage som visade sig innehålla ett parti åkerfräken i en slänt. Det gick tydligt att se att hästarna hade ätit av det då det mesta var avbetat, förmodligen för att gräset i princip var slut. Så även om det anses osmakligt så är det inte ovanligt att hästar äter det ändå.

Våra tre hade milda koliksymtom. Andades lite snabbare, sparkade sig mot magen, ratade fodret och hade grådassiga slemhinnor. Lagom till veterinären kom ut en timme senare så var symtomen borta så de fick endast väldigt lindriga. Men äter de en större mängd är det farligt.

Eftersom vi hade problemet i våra hagar kollade vi givetvis upp hur vi skulle bli av med dem. Det visade sig att det inte är så enkelt. Rötterna är meterlånga och börjar man rensa i ena änden så sprider de sig åt andra. Vår enda lösning blev att dra av dem, så får man hålla koll när det växer upp nytt. Jag är inte så orolig om hästarna äter lite just när det växer upp då det blir sån liten mängd, värre när det redan är långa sjäklar som de sätter i sig i större mängd. Så de hagar som är extra utsatta är bäst om de inte ställs utan hästar en längre tid utan att se till att rensa innan hästarna släpps in igen .

/Maria

Det bästa är att se till att hästarna har gott om annan mat, så de inte "tvingas" börja smaka på sånt som är olämplig föda.

Det är som du skriver i princip omöjligt att helt bli av med dem och de sprider sig väldigt lätt genom sporrar också. Även om man plöjer upp och sår på nytt så får man inte bort rötterna. Men sår man och gödslar ordentligt så kan gräset förhoppningsvis ta över så att det inte blir så många av dem.

Min ena shettis äter glatt åkerfräken även om det finns annan mat. Är riktigt orolig att man missar att dom kommit upp.

kl

tack för många svar.
de fräken jag sett har jag försökt dra bort men någon rot får jag inte med..
det finns gott om gräs i den hagen (därför de flyttades till den hagen)

märkte igår kväll att det nu kommer upp små åkerfräken i hela det diket utanför hagen...:meh:

jag har läst om växten och endel tyder på att hästen måste få i sig ganska mycket för att bli förgiftad men på andra ställen som tex sva finns åkerfräken men på listan över mycket giftiga växter som redan i små mängder leder till negativa effekter....

sen fattade jag inte om den är giftigare i foder än att äta den dirkt från backen..:confused:

Den är lika giftig oavsett, men i hö smakar den inte dålig så då äter de den. Alla vetenskapliga studier jag läst säger det samma som den jag länkade, det krävs väldigt stora mängder och långvarigt intag av åkerfräken, Equisetum arvense, för att en häst skall bli sjuk.

Men släktingen kärrfräken, E. palustre, liknar åkerfräken och är giftigare. Hästar som blivit sjuka av en liten mängd har förmodligen ätit kärrfräken, inte åkerfräken.

okej :)

hur ser man skillnad på åkerfräken och kärrfräken?
gogglade lite på bilder men jag tyckte att det var samma bilder..k

. Åkerfräken innahåller mycket kisel och känns sträv att ta i. Gnuggar man den mellan fingrarna nära örat hör man ett tydligt gnissel eller prassel. Kärrfräken känns halkig att ta i och gnisslar inte.

4. Längs hela stammen växer grenarna ut i en cirkel med jämna mellanrum. Där grenarna växer ut finns runt stammen en rad med svarta tänder, nästan som en liten prinsesskrona. Fräkengrenarna är ledade som fingrar. Håll upp en fräkengren mot stammen och jämför längden på första grenleden, den närmast stammen, mot de små svarta tänderna. Hos åkerfräken är första grenleden längre än tänderna, hos kärrfräken är tänderna mycket längre än första grenleden. Kärrfräkentänderna är dessutom ofta svarta och grova och ser lite ondskefulla ut. Jag tänker: "Stora tänder - farlig. Små tänder - snäll."
Åkerfräken är INTE giftig utan det är Kärrfräken eller Dyfräken. Man får lära sig se skillnaden

Jo, åkerfräken är giftig. Till och med synnerligen giftig enligt SVA:
SVA om giftiga växter

GENERELL INFORMATION

Växten är giftig för hästar pga innehållet av alkaloider, thiaminas och saponiner. I normalfallet ratas växten av betesgående djur, men gäss och kaniner äter den gärna och utan problem. Hö som innehåller ca 20 % åkerfräken kan ge neurologiska symptom och dödsfall hos häst inom 2 veckor. Se även kärrfräken, örnbräken.

FÖRGIFTNINGSSYMPTOM

Vacklande gång, delvis förlorad rörelseförmåga (okoordinerade bakben), överkänslighet. Efter hand även blodfyllda slemhinnor, förstoppning, starkt färgad urin, total förlust av rörelseförmåga och sväljförmåga, andningssvårigheter, krampryckningar och dödsfall.
Utfodring av förgiftade djur med bryggerijäst eller höga doser vitamin B1 (thiamin) kan häva förloppet, tillsammans med övrig veterinär behandling.

Tror att åkerfräken trivs bäst där det är fuktigt. Bästa sättet att bli av med dem långsiktigt är då att dränera väl (och att inte ha diken/våtmark) inne i hagen. Sedan får man väl plöja upp hagen och så in nytt gräs. Mkt jobb m a o.

Angående giftighet så kan det vara så att en växt inte är giftig för människa men för häst (eller andra djur). Därför kan informationen ibland vara lite motstridig.

Nja här växer åkerfräken överallt, i vägkanter, gräsmattor, skogängar...

Men det är inte så att den är giftig i den förstånd som tex stånds eller belladonna är giftig,
det krävs i princip att hästen antigen av någon anledning får smak för den (vilket är ovanligt eftersom den smakar illa) eller att det inte finns tillräcklig grästillgång så hästen tvingas att äta den utav hunger. 20% är mycket, så det är mest om man får åkerfräken i höet som det blir problem.

Jag kollade runt diket och visst växer det fräken där, vilken sort såg jag inte just då. Men tack och lov ganska lite.

Och jag gjorde den underbara upptäckten idag vid kontroll av vallarna att den vall som går längst bäcken där vi inte får gödsla de närmsta 6 meterna har plötsligt fått åkerfräken som total marktäckare under gräset, fullkomligt underbart eller inte...... Med tanke på att plöja inte räcker för att bli av med dem så är det verkligen ett stort frågetecken hur sjutton blir man av med dem på ett område som varken får gödslas eller sprutas ?
Även om vi som planerat plöjer upp den vallen och sår om den så kommer de ju utan tvekan att åter komma tillbaka på den biten och sen åter sprida sig in i resten av vallen. Går det att få dispens från sprutning nära bäck under speciella omständigheter som detta eller är det helkört ?

Liknande trådar

Anläggning Helt plötsligt har vi fått in åkerfräken i sommarhagen. Växer i mängder - i mina ögon. Törs man släppa hästar på bete med mycket...
Svar
8
· Visningar
1 221
Senast: Windy
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
856
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 028
Senast: Stergo
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
422

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka