Åka utan mellanväggen?

SKarlsson

Trådstartare
Min häst blir stressad av mellanväggen. Någon som vet ifall det är tillåtet/lagligt (?) att åka utan den?
Själv har jag ingen koll, vore kul om någon visste!

Min häst blir stressad av mellanväggen. Någon som vet ifall det är tillåtet/lagligt (?) att åka utan den?

Vi kör alltid utan! Livsfarligt med väggen om de går omkull i transporten. Utan får de mer plats att bredda sina ben, Hästar gillar att stå snett och får då chans att stå som de vill. Jag åker alltid utan.

Vi kör alltid utan! Livsfarligt med väggen om de går omkull i transporten. Utan får de mer plats att bredda sina ben, Hästar gillar att stå snett och får då chans att stå som de vill. Jag åker alltid utan.
Okej, tycker bara att det är svårt att hitta någon med en "full" bom. Men jag antar att det borde gå att köpa till!

Det finns bra argument för att använda mellanvägg också.
En kompromiss kan vara att, om möjligt, sätta mellanväggen litet sidoförskjuten i ett bredare läge (med olika långa bommar både fram och bak), alternativt vinkla ut den i bakänden.

En kompromiss kan vara att, om möjligt, sätta mellanväggen litet sidoförskjuten i ett bredare läge (med olika långa bommar både fram och bak), alternativt vinkla ut den i bakänden.

JAg ser inget bra med det utom som vägg mellan 2 hästar om man måste köra två men det är bara min åsikt :) minns när jag körde med mellanvägg och min häst hoppade över bommen och fastnade. Brandmännen sa att det är så tragiskt med dessa väggar som gör problemet större. De tyckte inte det var bra, och i stallet jag är i nu använder de inte det utom i hästbussen :)

Det är vanligt att hästar inte trivs att åka smalt och att de åker bättre utan mellanvägg . Det finns inget som begränsar den möjligheten lagmässigt .

Okej, tycker bara att det är svårt att hitta någon med en "full" bom. Men jag antar att det borde gå att köpa till!
Det går att köpa till, jag hyrde en period en transport som inte hade längre bom och jag köpte faktiskt en till den transporten. Visst jag kan ju inte använda den till nästa transport jag hyr men det var inte så mycket pengar så det var det värt ändå.

Körde alltid min utan mellanvägg. Hon gick inte på om in väggen var ute, eller stod åt sidan.

Hade en Boj Bravo som Dörran bak, så då behöves ingen bom

Min häst måste stå brett så jag har mellanväggen "på sne". Dock behöver jag ingen bom där bak eftersom hon inte går ut förrän jag säger till. Så visst får man vara utan mellanvägg, dock inte frambom, den måste man ha.

Du får åka utan mellanvägg men varför i all sin dag skulle hästen gå omkull inne i trp? Det förstod jag inte. Jag har under årens lopp haft några få hästar som behövs åka brett, och då har jag helt enkelt bara breddat bak i trp och åkt utan bak-bommen. Sto med föl transporteras alltid utan mellanvägg men det är enda gången den tas bort helt.

Vid en hård inbromsning i kurva, eller kraftig undanmanöver, fyller mellanväggen en funktion som lastförstängning och bidrar till att minska risken för skador.
Jo JAG förstår mellanväggens betydelse - men det var @Twihard som skrev att mellanväggen var livsfarlig om hästen skulle gå omkull inne i trp. En normal frisk häst går ju inte omkull inne i ett stängt utrymme. Och är hästen inte normal/frisk så kanske man inte ska transportera den och om man ändå måste göra det till t.ex en klinik el dyl så kör man väl därefter.

Jo JAG förstår mellanväggens betydelse - men det var @Twihard som skrev att mellanväggen var livsfarlig om hästen skulle gå omkull inne i trp. En normal frisk häst går ju inte omkull inne i ett stängt utrymme. Och är hästen inte normal/frisk så kanske man inte ska transportera den och om man ändå måste göra det till t.ex en klinik el dyl så kör man väl därefter.

Påstår du att min häst var sjuk och inte fullt frisk? Min häst var helt frisk men han gick över bommen och klämdes mellan mellanvägg och yttervägg. Brandmännen, veterinären, gårdsägaren och tränaren fördömde mellanväggen. Han hade kunnat resa på sig om den inte varit där. Jag ska inte gå in mer på olyckan men jag står för MIN och DERAS åsikt att mellanväggen är en livsfara.

Han hade kunnat resa på sig om den inte varit där. Jag ska inte gå in mer på olyckan men jag står för MIN och DERAS åsikt att mellanväggen är en livsfara.

Hela transporter ju en livsfara, om man vill vara domedagsprofet. Jag har ett par vänner som lever enbart för att de INTE hade säkerhetsbälte när olyckan inträffade. Är det ett argument att åka utan säkerhetsbälte? Självklart inte

Mellanväggen fyller ofta en funktion,inte sällan stabilitetsmässigt (konstruktionen) och för att avdela utrymmet. MEN jag har haft hästar som blivit oroliga av att inte kunna åka på sned, dessa har fått åka utan mellanvägg och med teleskopbom bak.

Inget är 100 % säkert, allt handlar om individ och bedömning.

Påstår du att min häst var sjuk och inte fullt frisk? Min häst var helt frisk men han gick över bommen och klämdes mellan mellanvägg och yttervägg. Brandmännen, veterinären, gårdsägaren och tränaren fördömde mellanväggen. Han hade kunnat resa på sig om den inte varit där. Jag ska inte gå in mer på olyckan men jag står för MIN och DERAS åsikt att mellanväggen är en livsfara.
Men då är väl problemet snarare att din häst går över bommen.
Jag kör utan vägg men lastsäkringsmässigt och altså säkerhetsmässigt är det bättre med vägg. Om mina hästar inte stod helt still skulle jag inte komma på tanken att köra dem utan vägg mer än i testsyfte för att se om de lugnar sig utan. Ett antal hundra kilo levande vikt som hoppar runt i släpet är livsfarligt ur trafiksäkerhetsynpunkt.

Verkligen INTE - läs vad jag har skrivit. Jag frågade dig vad du menade, någon annan svarade och jag förklarade. Jag kör hästar i stort sett varje dag och har än så länge inte råkat ut för några olyckor (*peppar peppar*). Och jag kör MED mellanvägg till alla som klarar av det. Är det några som inte gör det så viker jag mellanväggen åt sidan och sto med föl åker utan. Alla gör som de själv vill. Frågan från början handlade om utifall det var laglig eller inte att köra utan mellanvägg, vilket det är.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 253
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 268
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
25
· Visningar
1 949
Fritid Jag har snart semester i två veckor. Till en början var tanken att åka till Finland då, men av olika anledningar blir det nog inte av...
Svar
11
· Visningar
813
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama