Åka hästtransport första gången

liinaaa

Trådstartare
Jag ska nu nästa helg hämta min ny inköpta 1½ åring och har lite orokänslor. Han har alltid gått i flock i lösdrift med sin mamma, och har aldrig varit ifrån henne. Han har aldrig heller åkt transport, men nu när jag hämtar honom ska vi åka 3 timmar med honom i transport, och har lite funderingar och frågor om vad ni tycker är bäst. jag har tänkt på att hyra en transport som endast är byggd för en häst, alltså lite rymligare samt med front utlastning då jag är rädd för att han ska kasta sig ur transporten när man ska backa ut honom ur transporten, vad tror ni om det? Är det en bra idé eller har ni andra förslag?

Tack på förhand :)

Låt honom åka lös om det är möjligt i den modellen av transport, se bara till att fästa skötardörren så att han inte kan öppna den inifrån.

Han har alltid gått i flock i lösdrift med sin mamma, och har aldrig varit ifrån henne. Han har aldrig heller åkt transport, men nu när jag hämtar honom ska vi åka 3 timmar med honom i transport, och har lite funderingar och frågor om vad ni tycker är bäst.
Med uppenbar risk att måla fan på väggen så tycker jag det låter som litet... halvrisiga förutsättningar. ;)
En enhästarstransport blir säkert bra, det tror jag med. Att köra hästar lösa menar jag generellt är sämre än att binda upp dem, men det kan vara det minst dåliga alternativet i ett sådant här läge.
Hade det varit min häst skulle jag om möjligt ha velat förbereda flytten bättre. Med avvänjning till att börja med, och med transportträning. Att komma till hästen med vetskapen att ni måste lasta hästen för första gången i dess liv inom en förutbestämd (gissningsvis ganska kort) tid, och den transporten blir så pass lång som tre timmar - det känns inte optimalt.
Sen skulle jag själv inte genomföra den körningen utan kamera i transporten.

Med uppenbar risk att måla fan på väggen så tycker jag det låter som litet... halvrisiga förutsättningar. ;).
Halvrisiga? Urusla.

Har varit m e m tvingad att göra precis det här, inför ett hingstbete. Hästen skulle varit avvand, men var det inte utan gått med flocken och mor hela livet. Inte ens separerad kortare stunder under dagen. Uppbunden dagen innan avhämtning.

Vi (fyra personer) fick jobba som gallärslavar i fyra timmar för att ge hästen rimliga förutsättningar. Lugnt och försiktigt, steg för steg på transporten. Visst gick han ur den många gånger, men väl på var han så slut (i kropp och knopp) att han stod hyfsat still hela vägen ner från Kalmar till södra Skåne. Vi fick lyfta på honom. Ett steg i taget. Stort halvblod.

För stor för att ha lös, så det var uppbunden i släpet som gällde. Gigantisk risk för att gå över bommen, men vi fick binda så bra vi kunde vilket inte är idealiskt för att ge en bra första resa.

Jag hade - om valet ö h t fanns - valt en helt annan approach.

Föreslår att du låter hästen åka med en transportör så den kan åka i stor buss med sällskap och kameraövervakning.

En nödlösning, förvisso med sitt eget riskscenario, skulle annars kanske kunna vara att ta med både unghäst och mamman och köra tillbaka mamman någon dag senare.

Det är smart att sätta in en kamera så du kan se vad han gör, finns på biltema för en tusenlapp ungefär.

När vi köpte vår 4 åring så hade han nästan aldrig åkt transport. Vi tog det säkra före det osäkra och beställde en transportör (herregud vad smidigt och enkelt det var, rekommenderas verkligen :bow:) och sen valde ägaren att ge honom lugnande innan. Fungerade fint. :)

Tack för era svar. Hämtade honom för en vecka sedan och jag har aldrig sett en sådan oberörd och duktig häst i hela mitt liv. Han gick på transporten som om han har gjort det 1000 gånger innan, och väl i transporten stod han som ett ljus, hela vägen. Blev en helt vanlig transport för 2 hästar och han stod uppbunden. Och väl framme i det nya stallet var han hel lugn och var inte alls stressad, han brydde sig inte. Vi lånade en liten ponny som han åkte ihop med. Otroligt bra. Jag hade förberett mig på att stå och försöka lasta honom i ca 2 timmar, men det gick på 3 min.

Liknande trådar

Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 740
Senast: Ninnurur
·
Hästhantering Hej alla som är vana vid unghästar - jag skulle behöva lite råd och tankar om hur bäst förbereda att transportera en unghäst en lång...
2
Svar
27
· Visningar
2 573
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 194
Senast: QueenLilith
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 661
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar